door Leeflang » 11 mei 2022, 22:09
Als het volgens voorschrift geïnstalleerd is, zijn er twee gasafsluiters, eentje in de motorruimte, dicht bij de verdamper, de andere aan de tank.
Wat in de tank zit, hoort er zodoende dus in te blijven.
Als alles nog goed werkt kan er hooguit de hoeveelheid LPG vrijkomen die zich in de leiding tussen tank en verdamper bevindt.
Of je daar ook wilt vertrouwen, is aan jou.
Bij demontage van mijn LPG installatie bleek de tankafsluiter niet meer te werken, die stond altijd open.
Het is dus veel veiliger de tank eerst leeg te rijden, zo leeg dat de motor er zelfs niet meer op start, laat staan er nog stationair op loopt.
Alleen in de open lucht, of een goed geventileerde ruimte werken.
Accu demonteren.
Niet roken, geen vuur (waakvlammen van een eventuele gastoestel in de buurt doven) of andere brandende, smeulende, of hete zaken in de buurt.
Houdt blusmateriaal (brandblussers, blusdeken) binnen handbereik en een telefoon snel bereikbaar (maar liever niet direct bij de werkplek) voor het geval het toch helemaal mis gaat.
Na inbouw alles controleren op lekken (zeepsop).
Je hoeft alleen bij de tank te zijn, aan de verdamper en venturi of injectoren hoef je niets te veranderen en naderhand dus ook niets in te stellen.
Hij zal de eerste keer wel slecht starten, de leiding tussen tank en verdamper zal inmiddels met lucht i.p.v. LPG gevuld zijn.
Optimum aut nihil.