[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vervangen klepstoters M103 motor : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 07 okt 2024, 05:24

vervangen klepstoters M103 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

vervangen klepstoters M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 15 aug 2024, 12:49

Tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb (oa door problemen met de website)
Ben even afwezig geweest maar ondertussen is het nodige aan mijn 260SE gedaan, ik probeer binnenkort mijn logboek een update te geven.

Ik ben van plan om de hydraulische klepstoters te vervangen van mijn 260SE met M103 motor (280k km gelopen)
Tot enige tijd terug tikte er eentje bij koude start voor ongeveer 30 seconden, nu hoor ik het ook nog bij warme motor. Lijkt me best dat ik alle 12 direct vervang, dit is niet de grootste kost.

Ik zou dit graag zelf uitvoeren, misschien zijn er mensen die nuttige tips kunnen geven hierover (voor ik zelf begin te googelen):
- waar op te letten?
- special tools nodig?
- dacht aan Febi stoters via Autodoc maar deze zijn niet op voorraad, andere merken die OK zijn?
- nuttige (youtube) video's of andere links

Alvast bedankt voor de hulp

Mvg
Klaas
KlaasCA
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam:
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen klepstoters M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 16 aug 2024, 16:57

Ondertussen al wat info terug gevonden, waarbij ik nog enkele extra vragen heb:
- dienen de stoters voor het plaatsen gevuld te worden met olie (kogeltje naar beneden duwen) of worden ze gevuld geleverd
- wat met het schoteltje boven en onder de stoter? Ik zie dat je deze in verschillende diktes kunt bestellen, hoe bepaal je welke dikte je nodig hebt (of laat je de oude gewoon zitten indien geen voorgaande problemen)
- aangewezen of klepgeleiders (valve stems) ook mee te vervangen? Of enkel nodig indien (hoog) olieverbruik?
KlaasCA
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam:
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: vervangen klepstoters M103 motor

Berichtdoor 560snel » 20 aug 2024, 12:21

de m103 motor moet ook af toe de voorinstelling gecontroleerd worden van de kleppen en dmv stelplaatjes aangepast worden.
heb er eens naar gekeken toen ik mijn 2.6 nog had maar is een hele lastige klus met erg veel speciaal gereedschap.
staat ook in de wis beschreven, als je die hebt zou ik daar even zoeken.
grote kans dat het niet de stoters zijn maar de voorinstelling.

wat je zelf al zegt, die schoteltjes zijn er in verschillende maten. en daar stel je de voorinstelling mee af.

succes
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vervangen klepstoters M103 motor

Berichtdoor KlaasCA » 21 aug 2024, 13:53

Bedankt voor je reactie.
Ik ga eens kijken of ik daar meer info omtrent vind.
KlaasCA
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam:
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten