Starten op LPG? Eeeuuhh, sleutel omdraaien?
In de zomer heb ik geen probleem met het starten op LPG.
Alleen in de winter kan starten op GAS nog weleens problematisch zijn i.v.m. bevriezing verdamper.
Starten op benzine en als de motor een beetje warm is overschakelen op gas.
Algemeen genomen : NGK bougies op 0.6 zetten, goede rotor, goede verdeelkap, gas slangen zo kort mogelijk houden, goede timing van kleppen en ontsteking, geen vacuumlekken ( ook niet via de injectors ) en een goede afstelling van CO, verbranding en gastoevoer.
Al deze punten zorgen voor een makkelijke start op LPG ( zomers ) of benzine ( winters ).
Ook zorgen deze punten er ook voor dat het risico op een backfire verkleint wordt.
Gas geven bij het starten is niet nodig, de nodige regelingen zorgen voor de juiste verbrandingsverhoudingen om te starten ( als de rest goed is natuurlijk ) en als je wel gas geeft en DAN een backfire krijgt ..... hoe groot wil je de bult in je motorkap hebben ( als je een backfire beveiliging hebt )?
Als al dat gas explodeert dan, daar kan een backfire beveiliging ook weinig meer aan doen.
Ik start altijd zonder gas te geven en de auto slaat meestal in 1x aan, soms in 2x ( startpoging meestal niet langer dan 3 seconden ).
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).