[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 20:57

Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd

Berichtdoor roadster » 21 aug 2010, 06:48

Beste Mensen,


Ik heb zins kort een 500SEL uit 1982.
Deze auto is hydraulisch geveerd en hangt achter links zeker 4 cm lager dan rechts.
Zou het kunnen zijn dat er één van zo'n bol geen druk meer heeft of zit er nog een soort van schokdemper of veer die kappot zou kunnen zijn?

Mvg Roadster.
roadster
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 aug 2010, 06:32
Woonplaats: De Lutte
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re: Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd

Berichtdoor Vlieger » 22 aug 2010, 18:32

roadster, heb je een volledig hydropneumatische vering, dus voor en achter of alleen op de achteras? Dan heet dat niveauregeling en daar zit wel enig verschil in.

Kijk eerst even of op de achteras links en rechts wel de zelfde veerpoot gemonteerd zit en of een van de veerpoten olie verliest.
Hij kan alleen scheef gaan hangen als de veerpoot kapot/lek is.
Als een veerbol kapot is wordt het niveau gecompenseerd, maar stuitert de wagen over hobbels op de weg, de vering is dan weg.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd

Berichtdoor roadster » 23 aug 2010, 10:20

Hallo, Hij is volledig hydropneumatisch.
Geen olie lekkage en dezelfe veerpoot...
Ik kan de auto helemaal omhoog pompen en dan lijkt hij wel recht te staan.
Als ik alle olie weg laat lopen zakt hij volledig naar beneden en bij vervolgens het starten van de auto pompt hij alles weer netjes op alleen linksachter niet ver genoeg.
Kan het ook zijn dat dit per schokbreker instelbaar is?


Groeten Roadster
roadster
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 21 aug 2010, 06:32
Woonplaats: De Lutte
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re: Auto hangt achter scheef, hydraulisch geveerd

Berichtdoor Vlieger » 23 aug 2010, 13:26

Roadster, ik heb al veel mee gemaakt met HPF veringen, maar dit is nieuw voor mij.

Per veerpoot kan niks ingesteld worden, een verdeelstuk in de drukleidingen voor en achter, zorgt ervoor dat beide veerpoten links en rechts evenveel druk krijgen.

Wat zou kunnen is dat er een luchtbel in de veerpoot zit, of een inwendige lekkage, dit laatste is te controleren.

Begin maar met het ontluchten, dat is het eenvoudigste, hiervoor moet je wel op een hefbrug.
Dit doe je door veerknop op het dashboard in de middenstand te zetten. Dan een krik onder de draagarm van het linker achter wiel.
Voordat je het wiel echt opkrikt, draai je de nippel aan de veerbol van de dikke slang voorzichtig iets los.

Let op er kan nog ongeveer 60 Bar oliedruk op staan!!

Als er wat olie langs de nippel lekt, wacht je met opkrikken tot de uitstroom van de olie gestopt is. Daarna krik je het wiel maximaal op, de zuiger in de veerpoot perst dan eventuele lucht eruit.
Nu draai je de nippel weer vast en laat de krik weer zakken, zodat het wiel weer op de grond/brug staat.
Dan het veersysteem weer op druk brengen (met de knop in de rijstand) en als het goed is moet nu je probleem opgelost zijn. Let wel op het olieniveau in het voorraad tankje.

Succes en laat even weten wat het resultaat is.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten