[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Relais and stuff : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 00:06

Relais and stuff

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Relais and stuff

Berichtdoor Binsbergen » 04 sep 2010, 21:46

Vandaag een vreemdsoortige storing opgetreden nadat ik alle zekeringen heb vervangen

Direct naast de accu zit tegen de parafan een relais van iets. (alu met 5 polige stekker bovenop)
Dit relais tikt om de 2 a 3 seconden en erg hard.
Geen idee waar het relais van is maar het tikt wel enorm hard. Kan niet goed zijn.
Dus..... Weet iemand wat het relais doet, want nadat ik de stekker maar gewoon losgehaald heb verandert er niets in het rijden etc

Ook een groot grijs plastic relais wat rechts onder de bijrijdersmat zit tikt met de regelmaat van een richtingaanwijzer nadat je het contact hebt ingeschakeld. Het stopt na ongeveer 1 minuut ook weer met tikken. Het heeft dus niets met de richtingaanwijzer te maken alleen de frequentie is ongeveer gelijk
Wat doet dit relais ??

Ook blijven 2 relais in de zekeringkast heet. Alleen als de auto afgesloten is koelen ze af maar zodra de deur van het slot is en er een deur open is of de motor loopt zijn ze direct heet

De lampjes in de aircoschakelaars doen het ook niet. Er zit handbediende airco in. Het lampje in de recirculatieschakelaar brandt niet en volgens mij doet de schakelaar ook niets
De schakelaar erboven, die met het aircosymbool en een ander, voor mij onbekend symbool, geeft geen lampjes. Ik merk wel verschil als ik op de schakelaar duw. D.w.z. er veranderen allerlei kleppen. Volgens mij doet de airco het niet. Ik hoor de pomp in ieder geval niet inslaan

En als laatste werkt de ledaanduiding van het gasnivo niet meer. Er brandt 1 lampje en dat gaat na 10 seconden uit

Rara wat gaat er fout?
Maar vooral ben ik erg benieuwd naar de nuttigheid van de 2 tikkende relais'
Wie gaat het mij vertellen?
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Relais and stuff

Berichtdoor Sterretje1968 » 04 sep 2010, 22:17

Misschien kan je foto's maken van de relais?
Groetjes, Rene.
Sterretje1968
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Berichtdoor Heftrucker » 05 sep 2010, 06:19

Kijk eens of de zekering van het OPV relais nog goed is ?
Deze zit in de zekeringkast boven op een relais ( rood rechthoekig zekeringetje ).
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Heftrucker
Beheerder
Beheerder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor Binsbergen » 05 sep 2010, 10:17

Zekering op het relais is goed

Vanochtend vroeg nog even snel alles nagelopen
Stroom eraf gehad. Alles losgehaald. Het bekende werk zeg maar
En om geen aanwijsbare reden tikken beide relais' niet meer
Alleen m'n gasnivo-aanduiding doet het niet meer. Maar dat is denk ik een probleem voor de gasboer...

Dus..
Wordt (misschien) vervolgd
Ik zal ook ff foto;s maken. Van de storing en sowieso van de auto nu ie een kenteken heeft (eindelijk)
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek