[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lambda waarde : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 23:33

lambda waarde

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

lambda waarde

Berichtdoor Idem » 10 sep 2010, 08:38

Hallo,

Gisteren mijn auto laten keuren. Alles goed, alleen was de lambda-waarde?? niet helemaal fris.
Dit schijnt iets met zuurstof/brandstof verhouding te zijn.
Na enig googelen zie ik dat het vaak een lekkage ergens in de uitlaat zou kunnen zijn.
Geen lekken tijdens APK-keuring gevonden, maar dit zegt natuurlijk niet alles.
Dit zou misschien wel verklaren dat, als ik met open raam rijdt, ik bijkans vergast wordt in mijn eigen auto. Er slaat nl een smerige uitlaatdamp naar binnen zodra ik het raam openzet, en ik rij eigenlijk altijd met open raam.
Ook las ik ook over iemand die zijn benzinedruk niet goed had afgesteld. Schijn je met een schroef te kunnen instellen.
Dit zou dan misschien weer verklaren waarom ik de auto niet op benzine kan starten en hij niet stationair op benzine wil lopen. Hij rijdt wel op benzine.
Geleerden, graag uw visie op dit verhaal.

Groeten Rudi
Laatst bijgewerkt door Idem op 10 sep 2010, 12:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik ben niet totaal nutteloos. Je kunt me altijd nog gebruiken als een slecht voorbeeld.
Idem
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja

Re: lampda waarde

Berichtdoor Vlieger » 10 sep 2010, 08:45

Misschien handig als je even aangeeft wat voor motor (V8 of 6 cil.) en bouwjaar.
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Idem » 10 sep 2010, 08:55

Excuseer,
Het is een 280SE uit 1980, 6 cylinder.
Ik ben niet totaal nutteloos. Je kunt me altijd nog gebruiken als een slecht voorbeeld.
Idem
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Binsbergen » 10 sep 2010, 11:48

Afwijkende lambda kan vele oorzaken hebben

1. De lambdasensor in de uitlaat zelf kan defect / vervuild zijn waardoor de motor verkeerd wordt aangestuurd. Weet zo even niet of jou Benz er eentje heeft.
2. Valse lucht (vanuit uitlaat , inlaat )
3. Afstelling in zijn algemeen.

Denk dat je eerst dingen uit moet sluiten
Dus injectie netjes afstellen (Bij Hans in Zutphen bijvoorbeeld), spruitstukpakkingen nalopen (zowel inlaat als uitlaat) en de ontsteking goed op tijd
Als dat allemaal niet werkt dan kun je proberen met het wisselen van de lambdasensor (als deze erin zit?)

Succes
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Re: lambda waarde

Berichtdoor Wasibi » 11 sep 2010, 19:07

Lijkt me sterk dat er een lambdasensor in zit.

Wat gaven ze op als lambdawaarde? CO en HC geven ook indicatie.
Als je vergast wordt in je auto zou ik naar de uitlaatspruitstukken kijken of je hebt grote gaten in de kofferbak ;)
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984

Keer terug naar Techniek