[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
laatste (afstel) dingetjes 500SEL? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 22:37

laatste (afstel) dingetjes 500SEL?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

laatste (afstel) dingetjes 500SEL?

Berichtdoor Walter » 10 sep 2010, 21:33

Hoi allemaal,

Inmiddels vandaag een nieuwe verdeler en rotor gemonteerd. Nu loopt hij op benzine perfect alleen niet stationair. Op gas loopt hij nog steeds niet lekker, bij stationair en tot +- 2000rpm. Hierna begint hij goed op te pakken, daarvoor op 7 pitten.

Nu heb ik gezien dat onder het luchtfilter een grote ronde klep zit, is dit de beroemde gasklep? En ja hoor inderdaad, hij is krom en dicht niet goed meer af.

Ik vraag me nu af of dat nu het probleem is van het niet stationair lopen op benzine en het op lage toerentallen slecht lopen op gas? Zou ik van het probleem af zijn als ik deze klep vervang?
Als laatste vraag is dit zelf te doen, of heb ik speciaal gereedschap nodig? ik kon op how to niets vinden hierover.

Alvast bedankt voor het meedenken,'
Grt Walter
500SEL als nieuw project en als 2e auto omdat het een superbak is
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja

Re: laatste (afstel) dingetjes 500SEL?

Berichtdoor ElGriffo » 10 sep 2010, 21:51

Weer 4 koppen koffie en 2 tosties, je komt te kort morgen Hans ;)
ElGriffo

Berichtdoor Walter » 10 sep 2010, 21:53

Hans, ik heb je even een pb gestuurd.

En ja hoor, koffie en tosti's gaan er zeker in..! :D
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder

Berichtdoor Walter » 10 sep 2010, 22:22

Hij schakelt van 2 naar drie rond de 2000 rpm als je normaal rijdt, wat ik doorgaans doe. Van 3 naar 4 gaat prima. Bij het afremmen bonkt hij een beetje bij terugschakelen. Is dit dan de Hardy schijf die niet goed meer is? Een doodenkele keer slipt hij een beetje van 2 naar drie
Bij optrekken voel je de auto ook trillen. Volgens mij komt dit door het niet goed op 8 pitten lopen. Want op benzine is dit vrijwel verdwenen kwam ik achter met testen vanmiddag. Ik was al bang dat dit in de aandrijflijn zou zitten, maar vlgns mij is dit niet zo.
.
Stationair wat hoger gezet op de verdamper, anders bleef hij helemaal niet lopen. Nu in vrij rond de 1000rpm in d +- 650 rpm
Grt Walter

P.S. klopt het trouwens dat je de goedkoopste 500SEL vindt vanaf 4000 euro?
Ik heb de mijne dan echt voor niks, als ik het goed nagezocht heb. 1000 piek, was ie voor mij....
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder

Berichtdoor Heftrucker » 10 sep 2010, 23:54

Wat de prijs voor een 500SEL is ligt vaak aan het verstand van de verkoper en de koper.
Als vuistregel kun je nemen : Als de motor en het dragende gedeelte in orde is, dan is € 5000,= niet abnormaal.
Vaak zit er dan nog een hoop plaatwerk aan.
Bij een auto van € 1000,= MOET je je vragen stellen over de staat van de motor en het dragende gedeelte.
Ook telt het bouwjaar mee, een auto van Januari 1987 brengt minder op dan een auto van 12-1986 vanwege het belastingvoordeel.
Als de verkoper echt geen vestand heeft van wat ie verkoopt, dan kun je tegen een koopje aanlopen.

Maar ik denk dat je met een 500SEL van € 1000,= nog wel je bankrekening mag gaan aanspreken.

De hobbyhut van Hans en Dankert is echt een aanrader, je leert best wel veel van je eigen Benz maar je kan/mag ook meekijken met andere Benzen waardoor je heel veel leert.
Ik heb een weekend een hotel genomen en heb mij vroeg gemeld bij de hut, was zelf met 3 uurtjes klaar meer heb veel geleerd van de andere Benzen.
Ik was pas om 17.30 uur weer terug in het hotel, maar heb de dag van me leven gehad ( die dag waren alleen de tosties uitverkocht :cry: )!
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Heftrucker
Beheerder
Beheerder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor Walter » 11 sep 2010, 08:27

Dat dacht ik ook: Kan nooit voor dat geld. Tuurljk zit er werk aan. Maar na compressie meting, overal een dikke 8, en het vervangen van wat ontstekingsdelen, en 2 verse voorbandjes rijdt hij al 3x beter.
Nu nog een dagje naar Hans voor de finetuning, en dan heb ik toch voor weinig een leuke 2e auto!

Plaatwerk heeft een paar plekjes, maar niet veel. 1 kokerbalk moet gelast worden op een krikpunt. en 1 draagbalk heeft een klein gaatje.
Klein deukje in linker voorscherm en bij het rechter achterlicht een klein veegje.
Valt al met al best mee toch?

Ben wel heel benieuwd wat Hans er van zegt als k daar ben over 2 weken....
Grt Walter
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder

Keer terug naar Techniek