[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
w126groen : Even voorstellen

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 apr 2024, 10:53

w126groen

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Plaats hier geen vragen omtrent problemen!!!
Daar is de rest van het forum voor.

Moderator: Neerven

w126groen

Berichtdoor w126groen » 07 dec 2008, 18:29

April 2007
Ik was op zoek na een nieuwe (tweedehands) auto, nadat ik mijn Jeep Wrangler had verkocht.
Het moest een auto zijn waarmee je comfortabel over de snelweg kan rijden zonder dat je van links naar rechts slingert. Ook moest hij wat goedkoper worden in de vaste lasten en wat minder verbruiken 1:7. En uiteraard moest het toch een speciale auto zijn en technisch goed in elkaar zitten.
Ik besloot om te gaan kijken naar een Mercedes W126 belastingvrij en op LPG. Ik heb een aantal weken het Internet goed in de gaten gehouden en kwam heel veel gare oude rotte bakken tegen die een beetje in mijn budget passen, toch ben ik gaan kijken bij een handelaar en kwam daar een auto tegen in hele slechte staat( rotte deuren, 4 verschillende kleuren groen/plamuur slechte dorpels enz. enz. De verkoper deed zonder ik een woord had gezegd 1250 euro van de prijs af en omdat het een auto was met een jaar APK, 100 liter LPG tank en omdat ik een beetje verliefd was geworden heb ik de auto maar gekocht.
Sindsdien ben ik de eigenaar van een Mercedes 280SE uit 1981 met (ik denk) superveel kilometers.
Al meteen tijdens het terugrijden kwamen de problemen, hij begon te roken nadat ik 30 km had gereden en de motor sloeg af bij lage toeren. Dat is geen pretje als je een automaat hebt. Auto in die week teruggebracht om te laten kijken wat het probleem was constateerden de monteurs dat een klem loszat van de rubber tussen de gasklep en de luchthoeveelheidsmeter.
Auto opgehaald en hij rookte wat minder, maar ik had al een vermoeden wat het probleem was en weer sloeg de auto bij het eerste stoplicht af. Daar zit je dan met je rode kop. Toen heb ik maar besloten om er maar en leerproject van te maken en de auto zelf in orde te maken, ik doe tenslotte een eerste monteurs opleiding.
Ik had van te voren een werkplaatshandboek gekocht via internet en daar stond stap voor stap beschreven wat ik moest doen en in welke volgorde. Ik ben begonnen om al het gebruikelijke werk te doen accu loskoppelen, koelsysteem leeglaten, auto op houten klossen zetten enz. enz. Daarna heb ik besloten om het inlaat spruitstuk nog even aan de kop te laten zitten en het er pas afhalen als de kop eraf is en ik beter bij de bevestigings moeren kan komen. Al stond dat niet in de handleiding.
Daarna ben k begonnen om alle slangen, kabels en leidingen los te koppelen van het inlaatspruitstuk en bijbehorende delen. Alles proberen op te schrijven uiteindelijk 2 a4tjes vol. Toen verder aan de handleiding gehouden en alles proberen te demonteren, ik had alleen een probleem met het speciaal gereedschap wat nodig was voor de werkzaamheden. Gelukkig kon ik het een en ander lenen van een monteur op mijn stageplek. De rest heb ik provisorisch opgelost en eigen gereedschap gefabriceerd. Uiteindelijk had ik de kop los en ben hem toen grondig schoon gaan maken en verder gaan demonteren. Ikzelf kon geen directe mankementen signaleren, dus toen ben ik naar mijn stagebedrijf gegaan en die konden ook niet direct wat zien dus toen ben ik met hem naar het revisiebedrijf gegaan en daar is hij verder gecontroleerd. De kop zelf was goed alleen de 4 van de 12 kleppen en de klepgeleidingen waren versleten. Na een weekje twijfelen of ik nog wel door wilde gaan met project Mercedes heb ik toch maar besloten om nog een flinke uitgave te doen en te hopen dat hij daarmee goed loopt. Zonder motor kan je hem toch niet verkopen. En ja als ik een nieuwe tweedehands zou kopen dan zou het toch weer hetzelfde type worden!
Dus na de revisie eerst even foto's gemaakt van de kop (hij zag zo mooi uit) maar begonnen met schoonmaken van het motorblok en omliggende delen en het motorblok nog gecontroleerd op scheurtjes en andere defecten. Daarna heb ik de cilinderkop alvast voor gemonteerd. (nokkenassen, nokkenashuis, inlaatspruitstuk enz.) Toen voorzichtig op de rest van het motorblok met een stel pvc buisjes waar de kop tijdelijk op kan liggen voor hem beter uit te lijnen en toen verder laten zakken op de koppakking en toen de bouten aangedraaid. Toen verder gemonteerd (ging eigenlijk een stuk makkelijker dan het demonteren, want ik wist hoe alles in elkaar zat) en alles goed in de olie gesopt.
Na alles een paar keer te hebben gecontroleerd geprobeerd te starten. Hij starten vrijwel meteen en hij liep op gas en benzine! goed en de cilinderkop kreeg ook nagenoeg meteen weer olie. Nadat ik de stationair van het gas verder had afgesteld. De motor een uurtje laten lopen en meteen gecontroleerd of de bak nog voldoende olie had. Toen hij zowat klaar was een paar keertjes kleine proefritjes gemaakt en toen maar eens na de APK gegaan. Gelukkig had ik nog geen boete gekregen i.v.m. omdat de auto een paar maanden over de keuringsdatum heen was. Hij had wel wat afkeurpunten best wel ernstig maar dat wist ik al, gelukkig kon ik alles zelf maken. Enkele afkeurpunten: links voor en rechts achter wielkast, klein plekje bij de triangel ophanging rechts, ABS lampje doet het niet, CO te hoog, rem rechts achter vast, elektrische spiegel verstelling rechts defect etc. Toch de auto maar geschorst i.v.m. met de nieuwe kans op boete door een nieuw systeem van de registercontrole van de RDW. Toen begonnen met de rotte plekken te lassen, kwam veel tegen oa stukken karton met plamuur eroverheen. De moed zakte me nog verder in de schoenen. Daarna de rem achter gangbaar gemaakt en de vloeistof vervangen. CO lampje bleek na demontage van de klokken helemaal niet in het dashboard te zitten. Rara hoe kwam hij door z'n vorige APK??
Toch maar geheel tegen m'n principes een LED lampje van Autostyle en dat provisorisch achter het dashboard geplakt en in serie geschakeld. Toen alles klaar was heb ik op een vrijdagmiddag de auto van de schorsing gehaald, zonder APK naar een bedrijf in Kerkrade gereden om daar de CO af te laten stellen. Daarna naar het keuringstation gereden waar ik voorheen ook naar toe ben gegaan.
Helaas zaten ze al vol voor die dag. Dus ben ik maar naar een andere gegaan omdat ik in het weekend nog eventuele reparaties kan uitvoeren als hij niet door de APK zou komen. Hij had 3 afkeurpunten nadat hij was gekeurd, remverschil achter, geen dashboardverlichting en een verkeerd afgestelde koplamp. Zaterdag begonnen met het dashboard uit elkaar halen dashboard verlichting brandde gewoon alleen heel zwakjes maar hij brandde. Lamp zelf een beetje gesteld en de rem achter gangbaar gemaakt. Die maandag morgen weer naar het keuringstation. Dashboard was ok lamp ook alleen het remverschil was nog steeds aanwezig, maar met een beetje WD40 op de goede schijf en het verschil was verholpen. Vanaf toen was hij weer straatlegaal! Op na het volgende 280SE avontuur!!. Helaas liet het volgende avontuur niet lang op zich wachten, bij koud weer stotterde de motor bij het optrekken. Eerst maar eens de bougiekabels doorgemeten en nagekeken daarna goed laten drogen op de verwarming, beetje gevulkaniseerde tape op sommige plekjes daarna weer gemonteerd. Toen verder gegaan met de verdeler. Verdeler zag er nog goed uit!? Beetje goed schoon gemaakt en zitten bedenken of ik maar het gebruikelijke moet doen en gewoon een nieuwe kopen? Toch maar mee naar school genomen en laten zien aan een leraar, die zei dat hij hem ook goed uit vond zien, maar adviseerde me om het zwarte plastic geval wat eromheen zat eraf te halen
Immers een klein beetje vocht wat erachter zit kan de vonk afleiden. Gedaan en de motor liep weer perfect. Kleine ritjes gemaakt in het pittoreske zuid-limburg en voor de eerste keren echt genoten van de auto. Toen deed de gelegenheid zich voor om met een paar vrienden naar een feest te gaan.
Omdat ik ook eens moest rijden maar besloten om met de Mercedes te gaan, Inc. Ophalen en brengen 120 km. Vol goede moed begonnen rond 10 uur avonds en -5 graden met de rit.
Na een tijdje begon iets te piepen eerst met zn alle gedacht dat het van de bak kwam of van de v-riem. Toch doorgereden hij moest immers 6 mensen naar de plek van bestemming brengen. Toen begonnen de metertjes raar te doen, teken van te weinig spanning. Toch aangekomen. Na het feest proberen te starten, accu was leeg. Gelukkig was de gastheer met zijn 190E zo vriendelijk om hem even over te starten. Terug gereden over de autobaan met flink gas want de motor begon te stotteren en de knipperlichten deden het niet meer en de verlichting brandde heel zwak. Snel naar mij thuis gereden en m'n trouwe Mazda 323 uit '89 gepakt om "mijn" gasten veilig terug te brengen naar hun huis. De volgende zondag de MB binnen gezet en er een week niet naar gekeken, te druk en teleurgesteld. Toen nog nieuwe velgen erop gezet, oude kroonkurkvelgen 14", mijn AMG velgen van 16" vond ik toch niet zo mooi. Daarna v-riem weer gespannen, spanner zat los en maar weer begonnen met rijden.

Al met al een flinke sleutelauto, maar ik heb er veel van geleerd en als ik het even niet zag zitten gewoon naar de W126 club gesurft voor goede moed. Al moet ik zeggen dat mijn auto in slechte staat is maar in die tijd de goedkoopste was met de 100 liter LPG en ik niet veel geld heb. Dat ik toch een echte W126 Fan ben geworden. En mijn volgende auto weer een Mercedes word.

Ik hoop dat jullie mijn lange verhaal de moeite waard vinden om te lezen....

MVRG. Dominik
w126groen
 


Re:W126 GROEN

Berichtdoor JohnPrins12 » 07 dec 2008, 18:58

hoi,

mooi verhaal maar ik denk dat je nog wel een hoop gaat ontdekken van voor je hem op orde hebt maar daar hoop ik dat de prijs naar geweest is maar als bijna eerste monteur kan je wel alles zelf doen scheelt een hoop geld en ik hoop dat je hem bijna heb gekregen want als ik het zo lees krijg je nog veel werk,heb je gespaard?

succes John Prins
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W126 GROEN

Berichtdoor Chili500SE » 07 dec 2008, 22:10

hey Groen(tje)

een fanatieke sleutelaar.... denk dat je best wat bij kan verdienen door links en rechts hand-en spandiensten aan te bieden. sla je 2 vliegen in een klap, je leert van de W126 en je beurt er een goed zakcentje mee...

grtz R
Avatar gebruiker
Chili500SE
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 02 jun 2008, 20:42
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:W126 GROEN

Berichtdoor DeGoudenKoets » 07 dec 2008, 23:33

Leuk verhaal! Welkom bij de club. Komen er nog foto's van je werkzaamheden, is wel leuk!

Groeten,

DGK
Avatar gebruiker
DeGoudenKoets
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 21 nov 2008, 18:14
Woonplaats: De Meern
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: W126 GROEN

Berichtdoor Sterretje1968 » 08 dec 2008, 01:52

Hoi Dominik,

Welkom op ons forum.
Wens je veel lees- en schrijfplezier. :)

Mooi verhaal, heb het helemaal gelezen.
Net zoals John hoop ik ook dat je hem inderdaad bijna gratis hebt gekregen want echt veel was het allemaal niet meer waard.
Motor liep behoorlijk slecht en plaatwerk met karton... :S

Mocht je weer dingen gaan doen, foto's maken a.u.b.

Enne... een W126 is best groot maar 6 personen vervoeren mag zelfs niet in een W126 hoor. :silly:
Groetjes, Rene.
Avatar gebruiker
Sterretje1968
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 5203
Geregistreerd: 05 jun 2008, 21:51
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re:W126 GROEN

Berichtdoor Ronno » 08 dec 2008, 17:25

Hee Dominik,

Ik heb genoten van je verhaal hoor!!

Succes met de reparaties

Groeten Ronno
Ronno
 


Re:W126 GROEN

Berichtdoor MS19333 » 09 dec 2008, 23:30

Heel leuk verhaal!
Hopen dat de auto het goed blijft doen,
als je het niet meer ziet zitten gewoon stoppen en de volgende dag weer verder gaan, dat helpt (bij mij tenminste)
Avatar gebruiker
MS19333
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 11 jun 2008, 08:54
Woonplaats: Soest
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten