[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ingesleten nokkenassen, wat te doen? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 08:12

Ingesleten nokkenassen, wat te doen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Ingesleten nokkenassen, wat te doen?

Berichtdoor Wouter1974 » 12 jan 2011, 11:25

Ik heb een vraagje over die ingesleten nokkenassen.

Ik heb eens een motor gehad (een Honda Magna) en die had ingesleten nokkenassen. Daardoor ontstond er speling op de kleppen. Tenminste, dat werd me toen verteld door de garage.

Herstel was vreselijk duur volgens die man en zoveel investeren in de motor leek de goede man van de garage niet wijs.

Is het verstandig om een auto met ingesleten nokkenassen en dito klepstoters te laten staan of is herstel niet zo duur als de garage van de motor destijds beweerde?
Wouter1974

Re: Ingesleten nokkenassen, wat te doen?

Berichtdoor GuusT » 12 jan 2011, 11:33

Ach heel erg is het niet hoor, voor een 200 a 300 euro koop je ergens wel 2 nokkenassen met stoters en met een uurtje of 2 a 3 zitten ze er in.
Punt is natuurlijk of je dit zelf kunt doen , de oorzaak van de versleten nokkenassen ligt meestal aan de oliepijpjes boven op de nokkenas lagers dus die ook gelijk mee vervangen.
Ander punt is dat je dan ook wel zeker moet weten dat het de nokkenassen zijn die tikken.

GuusT
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wouter1974 » 12 jan 2011, 11:51

Ok dus aandachtspuntje. Ik moet bekennen dat ik ook niet weet hoe tikkende kleppen klinken. Erg he :).
Wouter1974

Berichtdoor Vlim » 12 jan 2011, 17:43

Versleten nokkenassen zijn over het algemeen het gevolg van versleten tuimelaars.
De tuimelaars hebben een slijtvlak wat zacher is dan het contactvlak (de nok) van de nokkenas. Als de tuimelaar door z'n slijtvlak heen is, en hij wordt niet tijdig vervangen, dan gaat hij de nok invreten. Er kan zich namelijk geen mooie oliefilm meer vormen op het contactvlak. Op een gegeven moment wordt de slijtage zo groot dat je bijgeluiden gaat krijgen, het hydraulische stelmechanisme blijft die versleten tuimelaar keurig tegen de nok duwen, tot het te laat is.

Ik heb nokkenassen meegemaakt waarbij de gehele nok zo'n beetje was weggevreten door een compleet versleten tuimelaar. De auto reed er trouwens gewoon keurig mee, dat dan weer wel.

Het stukje over de roestbescherming in dat artikel: Daar ben ik het, uit ervaring, niet mee eens. Ik heb relatief jonge W126's gezien die al op diverse plekken aardig wat (gerepareerde) roestschade hadden. De kunststof dorpelkappen van de tweede serie kunnen ook een hoop ellende verbergen die bij de 1e serie gewoon zichtbaar is (geldt ook voor de W140, trouwens, die rotten net zo hard, maar dan verborgen onder het kunststof :) ).

Roest is bij elke W126 een risico, en bij de SEC nog wat hoger.
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek