Schade bij een backfire is hoger bij de V8 vanwege de constructie van het inlaattraject. De gasklep zit relatief laag en werkt als een syfon (zie WC-pot), waardoor een aanzienlijke hoeveelheid gas/lucht in het inlaatspruitstuk wordt opgesloten, wat bij een backfire meer schade geeft dan bij een 6-cylinder.
Verder dien je rekening te houden met het verschil tussen de M110 en de M103. De M103 is een modernere motor die beter overweg kan met LPG dan de M110 (zeker qua klepspeling). De vroege M103-motoren hadden geen geharde klepzittingen en zijn dus niet zonder modificatie geschikt voor langdurig gebruik op LPG. Mercedes-Benz NL liet in de beginjaren van de M103 de koppen voorzien van geharde klepzittingen als ze LPG inbouwden.
Probleem #1 bij Nederlandse inbouw is het gebruik van een stelschroef voor de 'fijnafstelling' en vaak een verdamper met te weinig capaciteit, waardoor de prestaties ook achterwege blijven. Verder is natuurlijk ook het verleden van de auto geen onbelangrijke factor.
De Mercedes-Benz dealers hebben de afgelopen jaren meer stuwschijven verkocht dan toen de W126 nog gemeengoed was. Zegt ook wel iets over de backfires
Je kunt de LPG-rijders in 2 categorieen verdelen: Zij die een backfire hebben gehad, en zij die hem nog gaan krijgen.