[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Linker buitenspiegel vervangen door elektrisch bedienbare : How-to

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 apr 2024, 10:06

Linker buitenspiegel vervangen door elektrisch bedienbare

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderator: Neerven

Linker buitenspiegel vervangen door elektrisch bedienbare

Berichtdoor Leeflang » 18 apr 2011, 23:44

Ik vond het altijd een rare manier van bezuiniging op een wagen van de "Sonderklasse" om slechts één buitenspiegel elektrisch bedienbaar te maken en wilde graag twee elektrisch bedienbare buitenspiegels hebben. Enige tijd geleden heb ik ebay een splinternieuwe elektrisch verstelbare linker buitenspiegel op de kop getikt, voor een Engelse W126 dus eigenlijk.spiegel.jpg
Om zowel links als rechts een elektrisch bedienbare spiegel te kunnen gebruiken is ook een andere schakelaar nodig voor de spiegelverstelling. Een extra knopje om te kiezen tussen links en rechts had ook gekund, maar dat vind ik niet zo mooi en dan moet je daar ook weer een plek zien te maken (gat frezen). Een spiegel schakelaar van een W210 was ook op ebay te vinden (d'r staan er zat te koop, maar veelal "sofort kaufen" voor hoge prijzen, het was dus even wachten op veilingen, zodat de prijs meer naar mijn zin was), de bijbehorende connector heb ik op de sloop gevonden. De schakelaar is precies even groot als de 'normale' schakelaar in de W126 en past precies op diens plek in het hout paneel.schakelaar.jpg
Ook is er een speciale connector nodig om de spiegel aan te sluiten. Voor een niet verwarmde (serie 1?) spiegel is overigens een iets andere, 4-polige connector nodig.connector.jpg
Die connector heb ik weer op ebay gevonden, inclusief kabelboom. Op de sloop zou die ook wel uit een auto te halen zijn, maar voor de €5 die de kabelboom me kostte had ik geen zin om er een te zoeken en netjes te verwijderen. Het was een kabelboom voor één elektrisch verstelbare spiegel en daar had ik genoeg aan. Ik had besloten de bestaande kabelboom, inclusief elektrisch bedienbare rechter buitenspiegel, te laten zitten. Dan kan ik zo nodig zeer eenvoudig terug naar de oorspronkelijke situatie (alleen de schakelaar verwisselen, een handbediende spiegel terugplaatsen, mijn zelf gefabriekte nieuwe kabel verwijderen en klaar is Klara).
Het stuk kabel (een meter of twee) met de connector voor de spiegel heb ik van de rest afgeknipt en de connector voor de schakelaar (net zo één als al in de auto zit) heb ik verbouwd van vrouwtje naar mannetje, met behulp van zes koperen spijkers van 2,5 mm dik (precies zo dik als de pennen van de schakelaar), zodat die in de bestaande connector van de spiegelschakelaar gestoken kan worden. Simpelweg de connector open gepeuterd, de bussen er uit gehaald en spijkers ervoor in de plaats gezet en daar de kabels aan gesoldeerd, tenslotte de spijkers op de juiste lengte afgeknipt. De originele kabelboom zit dus nog 100% intact in de auto, de nieuwe verbouwde kabelboom kan in de connector van de originele schakelaar gestoken worden.

De verbouwde connector, de connector voor de nieuwe schakelaar (die heeft twee aansluit pinnen meer dan de bestaande) en de "nieuwe" kabel voor de linker buitenspiegel heb ik als volgt aan elkaar gesoldeerd:
Pin van de oude 6-polige spiegelschakelaar aan pin van de 8-polige nieuwe, tussen haakjes staat het nummer van mijn verbouwde schakelaar; door de verbouwing van vrouwtje naar mannetje is de nummering eigenlijk in spiegelbeeld gekomen (pin 1 wordt 2, 3 wordt 4, 5 wordt 6 en omgekeerd), tussen vierkante haken staan de draadkleuren:
pin 1 (2) aan pin 8 [zwart]: spiegel naar binnen/buiten,
pin 2 (1) aan pin 1 [bruin]: massa,
pin 3 (4) aan pin 2 [grijs/roze]: + voor verlichting van de knop,
pin 4 (3) aan pin 5 [wit]: spiegel omhoog/omlaag,
pin 5 (6) aan pin 4 [grijs]: gemeenschappelijke aansluiting motoren rechter spiegel,
pin 6 (5) aan pin 6 [zwart/rood]: +12V.
En pin van de 5-polige nieuwe spiegel connector aan pin van de 8-polige nieuwe schakelaar:
pin 1 aan pin 1 [bruin]: massa,
pin 2 aan pin 3 [grijs]: gemeenschappelijke aansluiting motoren linker spiegel,
pin 3 aan pin 5 [wit]: spiegel omhoog/omlaag,
pin 4 aan pin 6 [zwart/rood]: +12V voor spiegel verwarming,
pin 5 aan pin 7 [zwart]: spiegel naar binnen/buiten.
Aan pinnen 1, 5 en 6 van de nieuwe schakelaar zitten dus steeds 2 draden.
Ik heb aan pinnen 7 en 8 van de nieuwe schakelaar een zwarte draad, achteraf niet zo'n handige keuze, ik had beter voor die van pin 8 een andere kleur kunnen gebruiken. Nou ja, geen ramp, gewoon even goed opletten welke draad aan welke pin moet.

De nieuwe kabel met enige moeite langs de versnellingspook gemanoeuvreerd, langs de radio, over de stuurkolom en met nog veel meer moeite door de rubber doorvoer tussen carrosserie en portier gewurmd. Het originele kabeltje voor de spiegelverwarming is nu overbodig, maar heb ik gewoon laten zitten, zodat terug bouwen naar origineel gemakkelijk blijft.
Voor het doorvoeren van de kabel moet uiteraard de bekleding van het portier gehaald worden.

Het demonteren van de oorspronkelijke spiegel is zo gepiept. Het knopje verwijderen, door het geribbelde stukje daarvan aan de voorkant van de verstel knop er uit te schuiven naar het portier toe, waarna de hele knop er af kan. Dan het driehoekige kunststof afdekplaatje er voorzichtig afhalen, door de bovenste punt van het portier af te wrikken. Er kan een metalen klemmetje wegvallen, zoek die weer op, want die is weer nodig bij het terugplaatsen van het (nieuwe) afdekplaatje. Als de bovenste punt los is kun je het plaatje naar boven trekken en veilig opbergen.
Achter het plaatje komen drie kruiskop schroeven tevoorschijn. Bij het losdraaien van de laatste de spiegel goed vasthouden (dat gaat het gemakkelijkst met het raam open), anders zou hij op de grond kunnen vallen en dat overleeft hij vast niet.

De nieuwe spiegel monteren is in principe net zo eenvoudig, echter paste mijn nieuwe spiegel helaas niet goed aan het portier, blijkbaar was die voor een sedan bestemd en het rubber aansluitstuk daarvan is iets anders gevormd dan bij de coupé.
Het aansluitstuk van mijn "oude" spiegel paste redelijk aan de nieuwe spiegel, maar niet perfect. De nieuwe spiegel stond aan de voorzijde iets verder naar buiten dan de oude, waardoor een kier tussen kap en rubber te zien was. Dat komt doordat de spiegel bestemd is voor een rechts gestuurde auto. Als je rechts zit, moet de linker spiegel verder naar binnen staan om toch een goed blikveld te hebben en dat hebben ze gedaan door een langer pootje te gebruiken. Met de minislijper heb ik dat pootje in de spiegel enigszins bijgeslepen zodat die even veel (weinig) naar buiten staat als de oorspronkelijke spiegel. Na veel passen en meten past het nu perfect, kostte wel een paar van die slijpschijfjes, die dingen knappen snel uit elkaar.pootje.jpgEen kl...klus overigens, vanwege de sterke veer die rechts van het rode rondje te zien is, die trekt constant de plaat die tegen het portier komt, tegen de rest van de spiegel inclusief pootje dat je probeert in te korten. En in één keer perfect inkorten lukt geheid niet, het is een kwestie van steeds een stukje bijslijpen en opnieuw passen. Ik heb de veer tijdelijk verwijderd, maar dat kan ik niemand aanbevelen. Je moet daarvoor namelijk eerst het spiegelglas verwijderen en de kans op breuk is daarbij groot! Ook is het terugplaatsen van de veer een crime, de veer staat errug strak. Diverse krachttermen zijn nodig, evenals een stevige haak en handschoenen kunnen ook geen kwaad.

Doordat ik het oude aansluitrubber heb gebruikt, verdween de spiegel connector achter het rubber waar normaliter het pinnetje van de handbediening doorheen steekt. Dat werkt niet, dus daar ging het mes in. Het stuk rubber voor de connector uit het nieuwe aansluitrubber gesneden en het stuk met de doorvoer voor de handbediening uit de oude. Het stuk nieuw in de rest van het stuk oud geschoven. Voor de netheid zou ik de twee stukken rubber aan elkaar kunnen lijmen, maar het zit nu netjes in elkaar en door de spiegel aan het portier te schroeven zitten beide stukken rubber strak en onbeweeglijk op hun plek.
Voor nabouwers: zoek een spiegel die geschikt is voor jouw auto, dat bespaart je een boel werk, mits de spiegel met de langere poot ver genoeg naar buiten is te stellen.

Nu alleen nog een nieuw afdekplaatje aan de binnenkant van het portier, want in het plaatje wat ik heb zit een gat voor de handbediening, dan ziet het er uit alsof het zo hoort.


N.B.:

Er is een belangrijk verschil tussen spiegels van type 1 en 2.
Voor type 1 heeft de spiegel maar één motor plus een koppeling die schakelt tussen op-en-neer en heen-en-weer.
Bij type 2 heeft de spiegel twee motoren, de ene voor op-en-neer de andere voor heen-en-weer.
Daardoor verschillen ook de schakelaars van type 1 en 2 van elkaar.
Links een type 2 spiegel en rechts een van een type 1 kon wel eens voor aansluitproblemen zorgen.
De bovengenoemde elektrische aanpassingen zijn niet van toepassing voor type 1.

Bovendien zijn er bij type 1 spiegels met en zonder verwarming.
Een verwarmde spiegel heeft een stekker met 5 pinnen, een niet verwarmde 4 pinnen.
Alle type 2 spiegels hebben verwarming en een stekker met 5 pinnen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6949
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten