door Leeflang » 21 apr 2011, 19:19
Trek de stekker er af, bij een duoventiel zie je dan 4 pootjes, bij een monoventiel 2.
Meet de weerstand tussen pinnen 1 en 3 en tussen 2 en 4 (of tussen de enige twee pinnen bij een monoventiel), die moet in beide gevallen 10 à 20 ohm zijn.
Pin 1 zit links van het plastic pootje, 2 rechts er van, 3 zit 'onder' 1 en 4 zit 'onder' 2.
Sluit pin 1 van het duoventiel aan de massa aan en pin 3 aan 12 V (andersom mag ook), als het goed is hoor je dan een tik.
Koppel je een van de draden of beide weer af dan volgt er weer een tik.
Net zo bij 2 en 4.
Meet aan de connector van de kabel de spanning tussen pinnen 1 en 3 en tussen 2 en 4 (bij draaiende motor).
Die moet wisselen tussen 0 en 12 V, afhankelijk van de stand van de temperatuur regelaar en de temperatuur.
Plak de twee glimmende metalen uitsteeksels aan elkaar en aan de connector vast met plakband, isolatieband, duct-tape, whatever (motor uit), schroef de zes schroeven aan de bovenkant van het duoventiel los en til het deksel voorzichtig omhoog.
Het hele binnenwerk moet mee omhoog komen, de tape moet ervoor zorgen dat dat gebeurt.
Als het binnenwerk niet mee omhoog komt heb je kans dat de draden van de spoelen afbreken van de connector!
Als je het deksel met binnenwerk in je hand hebt kun je bekijken of de rubbers nog heel zijn.
Na terugplaatsen en weer vastschroeven van het deksel, het tape weer verwijderen en de stekker er weer op drukken.
Optimum aut nihil.