door Pietje » 23 apr 2011, 20:44
Heren,
Normaal gesproken bouw ik een radio in een half uurtje in, maar wat me nu gebeurt gaat ff mn pet te boven.
Ik heb de oude Clarion uit mijn wagen gehaald. Ondanks dat het een oudje is had deze achterop dezelfde kleuren kabels als mijn nieuwe Alpine. In de wagen zelf zit andere kleuren bekabeling, maar die is zó kort gehouden (tot ver in de console) dat ik besloten heb de kabels vlak achter de Clarion autoradio af te knippen. Daarmee had ik meer speelruimte en dus ook dezelfde kleuren kabels.
Koud kunstje zou je zeggen....
Niet dus.
Gisteren:
in de auto: oranje en rode kabel constante spanning. Zwart = massa
De radio: rood = ignition en geel = accudraad.
Ik koos uiteraard
rood op rood, geel op geel, oranje op oranje en zwart(massa) op zwart.
Dit werkte niet.
De oranje kabel in de auto bleek constante spanning te hebben.
2e poging: rood (radio) op oranje (auto), Geel op geel.
werkte ook niet.
3e,4e,5e,6e poging,... geel op rood. enz. werkte allemaal niet.
rood en geel (radio) samenbinden en op oranje (auto) werkte wél!
Ikke blij!
Nu bleek alleen dat de antenneplug niet paste. Dus ik heb de radio in de console geschoven met de gedachte 'morgen ff een verloopplug halen'
Ik duw de radio dus in de console en die viel uit.
'Hmmm! Zeker per abuis een toets ingedrukt',...maar nee, totaal geen leven meer.
Radio eruit gehaald, bleek de massa draad losgekomen te zijn. (met van die fijne knijp doorverbinders)
Ik alles op kroonstenen gezet (ouderwets, maar zit zeker vast)
Vervolgens duw ik de radio er weer in,...nog steeds niets.
Zekering in de auto is goed.
(Sterker nog, Mijn etentje van vanavond heb ik verplaatst naar morgen omdat ik het niet kan uitstaan dat het niet werkt.
Om alles uit te sluiten heb alle zekeringen vervangen en polen schoongemaakt ook nog. Alle zekeringen waren behoorlijk ge-oxideerd en de polen ook. Nu dus keurig)
Metend met de multimeter kwam ik erachter dat de kabels steeds ruim 12Volt stroom hebben TOTDAT de aansluitstekker achterin de radio gestoken wordt.
Dat is dus de stekker van de radio zelf, (niet de ISO stekkers connectors) Dan verlaagd het voltage naar 4,8 Volt (??????)
Vandaag toch ff die verloopplug voor de antenne gehaald. De antenne geeft ook massa, dus wellicht zou het helpen.... Ook met het verbinden van de antenne met de radio nog steeds geen teken van leven.
Dan ga je denken dat het aan de radio ligt.
Andere radio geprobeerd (Pioneer), daarvan klapt het frontje steeds open, maar die werkt nog wel. Ook dan verlaagd het voltage, zij het minder, naar ruim 8Volt. Dat ook deze geen teken van leven geeft is logisch dan.
Dan ga je denken aan de verbindingen. Alle ISO connectoren ertussenuit gehaald en de draden zo kort mogelijk gehouden, Bekabeling in de auto dus rechtstreeks aan de radio. Bood ook geen soelaas.
Ik snap nu dus wel waarom de radio's niet werken: te weinig spanning.
Wat ik niet snap is dat de Alpine zeker wel een uur heeft gespeeld alvorens die geen teken meer van leven gaf.
Ik snap niet waarom de spanning ineens lager wordt zodra er een radio aangekoppeld wordt.
Voor de volledigheid: de zekering (plastic insteekmodel) aan de achterzijde van de radio is goed, aldus de multimeter.
Iemand een idee? want ik ben even uitgedacht na 2 dagen klooien....
Mocht iemand willen bellen: 06-246 28 543
Alvast dank
Laatst bijgewerkt door Pietje op 23 apr 2011, 21:25, in totaal 1 keer bewerkt.