door Leeflang » 01 mei 2011, 22:08
Even voor de goede orde, het meten moet op het metaal van de zekeringhouder gebeuren, niet op de zekering zelf en aan beide zijden van de zekering moet spanning (circa 12V) aanwezig zijn.
De andere draad van de meter of spanningszoeker aan de massa aansluiten.hier meten.jpgPer zekering dus twee metingen.
Veel zekeringen krijgen pas spanning als de auto op de accessoire stand of op contact staat.
In de rij zekeringen het dichtst bij de relais zitten er twee (nummers 1 en 2) die pas spanning krijgen als de verlichting aan staat.
Als zekeringen a en b spanning krijgen, zijn zekering 7 en relais F in orde.
Als zekeringen 5 en d spanning krijgen, zijn zekering 7 en relais A en E in orde.
Als dat allemaal in orde is, heb je misschien ergens een draadbreuk, slecht contact tussen kabelboom en schakelaars, defecte schakelaars of een slechte massa aansluiting.
Zekeringen vervangen door een andere kleur / amperage dan aangegeven is doorgaans geen goed idee.
Zekeringen met een te laag amperage kunnen om de haverklap doorbranden en zekeringen met een te hoog amperage kan ervoor zorgen dat andere componenten in de stroomkring het eerder begeven dan de zekering, bijvoorbeeld de bedrading zelf (brandgevaar).
Koper of aluminium maakt in principe niet uit, maar de koperen oxideren veel minder snel en zullen daardoor minder gauw tot problemen leiden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.