door Basanova » 10 mei 2011, 07:47
Ik ben er mee eens dat de enige mogelijkheid om een auto écht te inspecteren is door er naar toe te gaan en de auto op een brug te (laten) onderzoeken. Om te weten wat je in huis haalt vragen of de verkoper alle zijden (scherp) wil fotograferen, interieur vanuit alle deuren en inderdaad de zwakke plekken.
Ik zie vaak op youtube ook dat verkopers een filmpje maken van de hele auto, interieur en ook een stukje met de auto rijden. Naar mijn mening zou iedereen dit eigenlijk moeten doen bij het verkopen van een auto / oldtimer.
Ik stuur je trouwens een voorbeeld van de e-mail met vragen die ik gebruikte voordat ik een auto ging bekijken. Het geeft je geen garantie, maar je hebt in ieder geval aan je onderzoeksverplichting voldaan op papier.
Beste heer/mevrouw,
Graag verneem ik van u of de auto nog steeds te koop staat. Indien dit het geval is, heeft u dan nog meer foto's van de auto? Daarnaast zou ik graag de volgende informatie rondom (de verkoop van) de auto ontvangen.
Bijvoorbeeld:
- Wat is de reden van verkoop?
- Zijn alle papieren aanwezig (inclusief onderhoudsboekjes)?
- Is de kilometerstand en eigendom uit de onderhoudsboekjes af te leiden?
- Heeft de auto schade gehad?
- Zijn er defecten (technisch, elektrisch etc)?
- Wat is de staat van de motor?
- Wat is de staat van de automaat?
- Zijn er roestplekken (of rotte plekken) op / onder / rondom de auto?
- Zijn er krassen op / Zitten er gaten/deuken in op de auto?
- Zijn er lekkages?
- Hoe is de staat van het interieur (zijn er scheuren, uitdroging van het leer oid)?
- Wat is ongeveer het benzineverbruik van de auto bij normaal gebruik? En olie?
- Zijn er op (korte) termijn te verwachten kosten? Zo ja, welke?
- Zijn er (niet originele) aanpassingen aan de auto verricht?
- Overige opmerkingen?
"You couldn't afford the Benz, so you had to buy the Lexus"
(“Ice T - Bouncin' Down The Strezeet”)