[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 20:53

Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor rohit » 20 mei 2011, 22:44

Beste forumleden,

Ik overweeg een 560SEL +/- 230.000km aan te schaffen. Bij een aankoopkeuring bleek echter dat er enkelzijdig compressieverlies was.

cilinders 1-4: 11 bar
cilinders 5-8: 7.5-9 bar

Ik heb een aantal vragen. Wellicht kunt u mij hiermee helpen.

1) wat is de normale waarde voor deze motoren?

Natuurlijk kan dit enkelzijdige verlies een aantal oorzaken hebben. Ikzelf dank dat het meest logische is dat de koppakking aan de aangedane kant slecht is.

2) Is er een reden denkbaar waarom slechts aan een kant de zuigerveren of kleppen slechter zouden zijn?
3) kan dit ook nog een probleem met een distributieketting zijn?
4) kennen jullie nog een goed adres voor verdere evaluatie en reparatie: hoge mate van expertise en ervaring tegen een redelijke prijs? ( liefst in omgeving rotterdam, maar in principe ben ik na aanschaf bereid de auto overal naartoe te brengen)

BVD en groet, R
rohit
 


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Wasibi » 20 mei 2011, 22:53

Lastige vraag,

het kan meerdere oorzaken hebben, kan idd de koppaking zijn, kleppen, of warmloper. je motor is dan meestal schroot...
Als de prijs van de wagen goed is kan je de gok wagen. Een ander blok zit in de range van 750 - 1500 Euro ex de inbouw.
dit zul je moeten incalculeren ;)

Succes!
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Rene500SEC » 20 mei 2011, 23:10

Zou er niet aan beginnen omdat het wel heel erg scheelt.

Minimaal een paar verbrande kleppen die dus niet meer sluiten en nog ergens zuigerveren die slecht zijn.

Revisie of net als wat wasibi zegt vervangen van de motor is dan altijd noodzakelijk.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Douwe » 21 mei 2011, 19:10

ratelt /tikt hij ook aan die kant in het kleppen deksel
dan is hoogst waarschijnlijk de nokkenas versleten
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor MadMiel » 22 mei 2011, 14:46

Ik zou het ook niet doen. Betekent dat er iets niet in orde is. Ik heb dezelfde motor en bij mij kwamen ze allemaal ver boven de 10 bar. Bij mij zat er een afwijking van +/- 0.3 bar tussen de 2 rijen cilinders. Dit was te verklaren door rek op de ketting. De distributie heb ik volledig vervangen en nokkenassen staan nu weer perfect op tijd. Verschil is in mijn ogen te groot.
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 jun 2010, 21:06
Woonplaats: Chaam
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Wasibi » 22 mei 2011, 15:34

Sleet aan de nokkenassen en timing hebben niet zo veel met een compressietest te maken, je pompt immers lucht in de compressieslag door het bougiegat. (alle kleppen dicht).
Een paar kruk graden kleptimings verschil zullen geen groot druk verschil geven.

Afwijking onstaat alleen door verschillen in de lekdichtheid van de cilinders.
Doorgeblazen kopdichting en slechte klepafdichting (verbrande klep of geen klepspeling), alsook groeven in de cilinderwand en doorgeblazen zuigerveren veroorzaken de compressie verschillen.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Douwe » 22 mei 2011, 16:40

en wat nu als juist door die paar graden verschil (dus een iets wat langere ketting van de nokkenas)
de klep minder lang of net op het verkeerde moment open staat de zuiger dus minder lucht naar binnen kan zuigen of er al weer wat uitlaat en dus ook minder heeft te comprimeren
het gaat maar om frackties van een honderdste
maar onmogelijk lijkt het mij niet ben natuurlijk een leek wat tunen van een motor betreft
maar bijvoorbeeld een snelle nokken as is ook maar een fracktie van een paar milimeter verandert ten opzichte van een orgineel en toch heeft zon motor dan meer pk
en meer pk is in mijn ogen meer compresie
of redeneer ik nu te kort door de bocht?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Wasibi » 22 mei 2011, 18:16

Nee hoor Douwe, het is erg interessante materie! Ik heb er zelf al aardig wat lees en experimenteer uurtjes opzitten en heb mijn mening regelmatig bij moeten stellen 8-) Dus kort door de bocht nooit ;)

Snelle nokkenassen en noktiming hebben alles met inductie te maken. Dwz gebruik maken van het gewicht en snelheid van lucht.
Je kunt zo een grotere vulling krijgen dan het aanzuig volume van de cilinder.
De lengte van het inlaatspruitstuk i.c.m. een snelle nokkenas heeft dan ook een groot effect op vermogen en koppel, maar alleen op een bepaald gebied van je toeren bereik.

Snelle nokkenassen/timing hebben idd pompverliezen op lage toeren in die zin klopt het dat je minder vulling cq compressie hebt. Je blaast een deel weer terug in het inlaatspruitstuk doordat de klep nog openstaat als het ODP is gepasseerd.
Dit verandert als de motor op toeren komt en de klep na ODP sluit terwijl door de snelheid van de lucht de cilinder ietsje verder met mengsel is gevuld.

Mijn inziens zal het bijna niet meetbaar zijn met een paar krukgraden verschil tussen de banken.
De gassnelheid bij een compressietest is verwaarloosbaar klein.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Rene500SEC » 22 mei 2011, 18:57

Super goed uitgelegd Alex,

Heb in de corvette roller stoters zitten zodat de kleppen nog scherper open en dicht gaan.

Hiermee kan je ook lekker expirimenteren met de duratie van de cam.
Laatst bijgewerkt door Rene500SEC op 22 mei 2011, 19:58, in totaal 2 keer bewerkt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Compressieverlies 560 V8, advies gevraagd

Berichtdoor Douwe » 22 mei 2011, 19:55

zeer heldere uitleg
dus heel kort door de bocht het verschil in distriebutie ketting spanning kan geen meetbare compressie druk verschil opleveren :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten