Ik begrijp heus wel wat je bedoelt Jitse. Het kan best voordelig zijn.
Sinds 2004 rij ik nu in mijn 420SE uit 1986. (Toen was de W126 allen nog maar 'fout' en totaal niet hip).
Vaak stadsritjes in en rond Amsterdam. Vorig jaar, na 325.000 km (ik kocht m met 220.000 op de klok) motorblok 'op'. Compressie laag, vermogen weg, nokkenas versleten. Na enig wikken en wegen besloten ander motorblok erin te zetten. Een 5 liter dan meteen maar. Een prima manier om je auto te leren kennen moet ik zeggen. Inmiddels durf ik heel wat klusjes zelf te doen in de doe-het-zelf garage hier in Amsterdam. Als ik het niet meer weet vraag ik hulp hier en of rij naar Zutphen waar de echte 'experts' zitten. (met dank aan Hans en Werner)
Onderdelen van de W126 zijn prima leverbaar en vaak op de sloop te vinden. Injectorrubbers, klepseals, pakkinkjes, rubbers, o-ringen en what have you; motorsteun, hardyschijf, schokbrekers, radiateur om maar eens wat populaire vervangingsklusjes te noemen... allemaal onderdelen die nieuw op zich niet zo prijzig zijn. Hoeft ook heus niet allemaal origineel MB vind ik. Het is meer een kwestie van arbeidsloon om al die van een auto van 25 jaar te vervangen.
Lang verhaal kort. Als je zelf een beetje kan sleutelen en er lol in hebt rij je als een koning en best voordelig; 1 op 5 (so what) LPG, geen wegenbelasting, all-risk verzekering 250 €. Hardcore benzine kan natuurlijk ook maar ik vond die 125 € bij de pomp toch pijnlijk op een gegeven moment. Tel daar nog eens 2000 € per jaar bij op aan allerlei gekloot zoals hierboven staat beschreven en dan ben je wel klaar in mijn ervaring.
Op dit moment kan ik geen betaalbare auto verzinnen waar ik zooo lekker in rij
.
Van wat ik er nu zo'n beetje van begrijp kan ik je aanraden een V8 uit 85 of 86 te zoeken. De laatste jaren die nog oldtimer zijn. Het motorblok is dan van serie 2 (zwarte klepdeksels) met geharde klepzittingen. Dat is weer gunstig voor LPG als je dat wilt. Met diesel heb ik geen ervaring.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met zoeken,
Gelder