door Leeflang » 04 jun 2011, 22:01
Dat is hem, ziet er toch wel redelijk normaal uit, in het buisje rechts van je vingers zit de sensor.
Normaal gesproken zit hij ergens aan het metaal van de auto geschroefd, zodat je minder last van temperatuurschommelingen hebt.
Uiteraard moet hij zo gemonteerd zijn dat hij niet rechtstreeks door de zon beschenen kan worden.
Voordat je dat ding gaat slopen, zou ik eerst eens uitzoeken waarom de meter helemaal niets aangeeft.
Hij hoort een temperatuur te laten zien, zelfs met een kapotte sensor en ook zonder sensor.
Uiteraard een verkeerde temperatuur, maar toch iets.
[EDIT: Het bovenstaande klopt niet, bij onlogische waarden wordt het display blijkbaar uitgeschakeld, zie ook enkele posts verderop]
Hang aan de andere kant van de kabel een ohmmeter, die moet ongeveer 3000 ohm aangeven (met dit weer waarschijnlijk een eindje lager).
De ohmmeter aansluiten op pootjes 2 en 3.
Bij 0 ohm zit er waarschijnlijk een kortsluiting in het buisje.
Als je een oneindige weerstand meet, kan het zijn dat de sensor wel goed is, maar dat de draad ergens een breuk heeft.
Daar kun je denk ik dan alleen achter komen door de sensor er af te knippen, de draden daar waar je ze afgeknipt hebt met elkaar verbinden en weer meten op pootjes 2 en 3 (moet dan 0 ohm zijn).
Knip niet te dicht bij de sensor, mocht de sensor toch heel blijken, kun je hem eenvoudig weer aansluiten met de overgebleven eindjes draad, knip je te kort, dan krijg je daar nooit weer fatsoenlijk draden aan.
Een centimeter of 5 lijkt me wel genoeg, je moet er ook weer niet te veel afhalen anders is de kabel misschien te kort om de gerepareerde sensor weer op de gewenste plek te monteren.
Als de sensor echt kapot is kun je proberen hem rond te knijpen en de inhoud er uit trekken, peuteren of boren.
Het is erg onwaarschijnlijk dat je alles er heel uit krijgt.
Er zit onder andere een handig stukje kunststof in, waarmee de twee aansluitdraden uit elkaar gehouden worden.
Als je dat er heel uit kunt krijgen kun je het hergebruiken, zo niet dan moet je later op een andere manier sluiting tussen de draden (en de metalen behuizing) zien te voorkomen, bij voorbeeld met krimpkous.
Als je op zoek gaat naar een vervangende thermistor, let dan op of hij wel in het buisje past, of je moet zelf een nieuwe buisje met bevestiging in elkaar flansen waar hij in past.
Aansluiten is simpel, de ene draad van de thermistor aan de ene draad van de kabelboom solderen en de andere aan de andere.
Zorgen dat de draden niet tegen elkaar kunnen komen als je alles weer in het buisje propt en ook niet tegen het buisje zelf.
Buisje lekker vol spuiten met warmte geleidingspasta en zo goed mogelijk waterdicht afsluiten.
Maar nogmaals, eerst uitzoeken waarom de meter niets doet.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.