Hallo techneuten!
Mijn 560SEC loopt nog steeds niet zoals het hoort. Ik heb een aantal problemen met de auto. Ik wil die problemen graag in één topic plaatsen omdat ze wellicht wat met elkaar te maken hebben. Eerder heb ik ook al wat over deze problemen geschreven in andere topics maar om dat niet door elkaar te laten lopen ga ik hier verder.
Probleem 1
Motor loopt te hoog stationair, ca. 1000 rpm. Schud ook wat te veel...
-Leerlauf gevonden en losgekopeld en hij gaat ca. 500 rpm hoger lopen. Dit is dus niet het probleem.
-Stappenmotor ook losgekopeld en ook dan gaat hij hoger lopen.
-Vaccuum nagelopen en geen lek gevonden, alle slangetjes lopen goed.
-Injectorrubbers en ringen vervangen.
-Nieuwe bougies en ook ontstekkingsvolgorde gecontroleerd.
Probleem 2
Motor wordt naar mijn idee veel te warm. Mijn andere auto, 500SEC wordt voelbaar minder heet en is ook veel eerder afgekoeld. De temperatuursensor (op thermostaathuis) geeft wel normale waarde aan, tussen 80 en 90 graden. Kan het zo zijn dat die sensor een goede temperatuur aangeeft maar dat het koelsysteem toch niet goed werkt en de temperatuur in de motor zelf dus veel hoger kan zijn? Bij warme motor wil er ook wel eens wat rook onder de motorkap vandaan komen. Ook komt er geen warmte uit de kachel
Zouden deze problemen met elkaar te maken kunnen hebben? Iemand anders gaf al eerder aan dat het wellicht in de sensoren zit. Als de sensor geen goede info doorgeeft gaat het koelsysteem niet werken en blijft de motor extra brandstof inspuiten zodat het toerental omhoog gaat. Wanneer ik de beide stekkers van de achterste sensor afhaal reageert de motor daar wel op. Bij de één schiet hij wat omhoog in toeren, bij het loshalen van de ander gaat hij wat naar beneden in toeren
het gaat om de sensor die bij de 560 rechtsachter op het blok zit) Nogal prijzig om zo te gaan wisselen als ik niet zeker weet dat het daar aan ligt dus ik wil graag eerst tot een goede diagnose komen.
Wat ook mogelijk zou zijn is een defecte waterpomp/thermostaat of een verstopt koelwatersysteem
De slangen aan de achterkant van de motor zijn namelijk bloedje heet maar de slangen in het compartiment van accu/ruitenwisser/zekeringenkast zijn dat zeker niet. Dat zou ook kunnen verklaren waarom mijn kachel geen warmte geeft.
Maar hoe controleer ik of er een verstopping in zit? En hoe kom ik erachter of het probleem misschien ligt aan de waterpomp of thermostaat zonder alles meteen nieuw te hoeven kopen....
Nog even wat extra info, de fan aan de binnenkant van de motor/radiateur draait en de fan aan de buitenkant draait niet.