Goedendag,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier aanwezig was, maar ik wilde toch het volgende met jullie allen delen, en hoop uiteraard weer op veel feedback.
Het betreft hier de 380SL van Mercedes, dus niet een 126, maar ik denk dat er op dit forum veel meer kennis van zaken is, en het bovendien het motorische gedeelte betreft, waar de verschillen met de 126 niet zo groot zijn.
Alvorens het echte probleem uit de doeken te doen, een korte geschiedenis.
Ik ben naast andere modellen van Mercedes ook in het bezit van 2 stuks 380SL's
1 bj 1983 en 1 bj 1985, dat er 2 zijn was eigenlijk niet de bedoeling maar is zo gelopen en bovendien is er dadelijk weer 1 van te koop.
Laat ik voor de duidelijk die uit 1983 SLA noemen en die uit 1985 SLB.
SLB is felrood, en voor de vrouw bedoeld.
Deze liep na aankoop toch niet zo mooi als verwacht, er was door de vorige eigenaar al een andere motor in laten zetten (kosten E 3000,-- Met factuur)
Achteraf dom van mij, maar dan kijk je toch niet meer zo goed naar de motor
Over dit probleem had ik vroeger al eens wat gepost op dit forum, kort en goed, hier waren de problemen rubbertjes bij de injectoren en een versprongen distributieketting.
toen liep deze motor best wel weer goed, alleen had de warmstart wat beter gemogen en was het net (bij warme motor) alsof bij gas geven vanuit stationair de motor even niet goed oppakte.
SLA is zandbeige
Deze liep na aankoop echt perfect, mooi rond stationair en rustig, startte warm en koud direct.
Omdat de SLB toch niet naar m'n zin goed was te krijgen, dagen, misschien wel weken, bezig geweest met van alles en nog wat om uit te proberen. Klepen stellen (zelfs een meetapparaatje voor gekocht) CO afstellen, vacuumlekken zoeken enz enz
Uiteindelijk heb ik het plan opgevat om de motoren te wisselen van beiden SL's
Zogezegd zogedaan !!
was even werk, maar dan merk hoe handig een brug is.
Resultaat:
SLA , met nu dus de de "slecht" lopende motor uit SLB
Nooit meer raden, in deze auto liep de motor dus echt stukken beter
het probleem van het slecht oppaken vanuit stationair was weg en het was alsof de motor veel meer kracht had.
SLB, met nu dus de goed lopende motor uit SLA
In deze auto loopt de motor lang niet zo mooi als in de auto waar hij uit kwam.
Hij loopt inmiddels wel heel mooi stationair, maar heeft hetzelfde probleem als de andere motor had, nl niet goed opppakken vanuit stationair en bovendien bij koude motor heel slecht opppakken.
Wat kan dat nu zijn ga je dus denken
Wat inmiddels gedaan:
Alle electronica, relais etc gewisseld tussen de auto's
Ontstekingsmodule overgezet
Complete benzinepomp, met filter, accumulator en buffer gewisseld
Alle niet benodigde vacuĆ¼m aansluitingen (kachelsturing en centrale vergrendeling) afgekoppeld en afgedopt
Benzine leidingen doorgeblazen, zowel aanvoer als retour
Alles waar een vacuĆ¼mslang opzat vanaf de motor is zoveel mogelijk mee overgezet naar de andere auto tijdens de wissel. (doel zo min mogelijk loshalen i.v.m. evt vacuumproblemen)
CO tientallen keren gemeten/afgesteld (heb zelf een CO meter)
(De motor loopt het mooiste stationair met een te hoge CO waarde)
Het betreft US modellen, ook de kat incl sensor en electronica overgezet.
Ook geprobeerd om het hele KAT verhaal buiten spel te zetten, maar probleem blijft hetzelfde
Omdat ik het in de auto blijf zoeken, raken de opties de beetje uitgeput
Ik probeer nu de benzinedruk te meten, alhoewel dat wel vreemd zou zijn, want alles wat deze druk regelt zit op het blok, en is dus mee overgezet.
Ik heb nog een 380 sloopblok liggen waar ik een leiding vanaf heb gehaald en een T-stuk tussen heb gezet om een meter op aan te sluiten
Deze leiding loopt vanaf de spinnenkop (vanaf voor de auto gezien links) naar het thermo.... (ben even de naam kwijt) midden voor op het blok tegen het luchtfilter aan.
Mijn vraag, is dit de goede plek om te meten ? en wat zou de druk moeten zijn ik dacht iets van 3, nogwat bar, maar ik meet wel 6 bar.
Verder nog iemand ideen wat het kan zijn ?
Zelf heb ik nog een paar opties, maar geloof daar niet echt in:
- bobine (is nog niet gewisseld)
- Uitlaat vanaf de KAT
- Bekabeling ? welke dan ?
Alvast bedankt voor het meedenken
groeten.