[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nokkenassen vervangen. : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 22:05

Nokkenassen vervangen.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Nokkenassen vervangen.

Berichtdoor Kuklio » 02 jul 2011, 19:59

Hallo mede benzers, Ik rij nu al een tijdje in mijn 280SE op gas. Ik heb hem in december gekocht en in januari gas laten inbouwen. Nieuwe kabels, bougies enzo. Het viel mij na gelang van tijd op dat de motor tikte. Ik weet niet meer of dit ook in het begin zo was, maar
goed, de kleppendeksel eraf en kijken en wat bleek, de nokken versleten zo ook de tuimelaars, zie foto. Nou heb ik afgelopen vrijdag een goeie nokkenashuis met nokkenassen en tuimelaars kunnen kopen dus gisteren aan de slag. Ik heb de kleppendeksel verwijderd en de nokkenassen op het nulpunt gezet, zo ook het vliegwiel op 0/0, en de ontsteking. De kettting ontspannen en het geheel verwijderd. Daarna nieuw huis geplaatst met nokkenassen, ketting om de tandwielen en nokkenassen door de tandwielen geschoven, natuurlijk zo dat ook de nieuwe nokkenassen met het merkteken boven aan stonden. Daarna de ketting gespand en vervangende tuimelaars geplaatst en kleppen gesteld.Daarna heb ik alles in de (motor) olie gezet. Na alles afgemonteerd te hebben was het starten geblazen
Hij starte direkt alleen maakt hij vaak een ploffend geluid en wil slecht op toeren komen
en loopt onregelmatig, natuurlijk op benzine want op gas durf ik niet te doen.Stationair loopt hij redelijk. Mijn vraag is wat heb ik over het hoofd gezien of gemist?
Groetjes Hans Kuiper.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Kuklio

Re: Nokkenassen vervangen.

Berichtdoor GuusT » 02 jul 2011, 22:33

Hij staat niet op tijd , dat is zeker , ik denk dat de nokkenassen niet helemaal op tijd staan .
Moet wel zoiets zijn als je auto voor de wissel wel goed draaide.

Ook mogelijk is dat de nokkenassen 180 graden verkeerd staan.

Om de nokkenas 1 maal rond te laten gaan draait de krukas 2 maal rond
Dus het zou wel eens 180 graden verkeerd kunnen staan.

GuusT
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Kuklio » 02 jul 2011, 22:48

Hoi Guus,
Bedankt voor de suggestie, dit was iets waar ik wel aan gedacht heb maar over twijfelde.
Zoals jij het stelt, moet dit haast wel zo zijn.
Ik zal hier morgen direkt mee beginnen.
Ik zal er verslag van uit brengen.
Kuklio

Berichtdoor Kuklio » 03 jul 2011, 13:59

Ik heb vandaag het vliegwiel 180° verzet, maar hij ploft nog uit de uitlaat en loopt beroerd behalve stationair. Het starten is, tik en lopen. Ik snap er niks van en zit momenteel even op een dood spoor.
Groetjes Hans.
Kuklio

Berichtdoor Kuklio » 04 jul 2011, 15:24

Nou,,,,,,durf het bijna niet te zeggen maar bougiekabel 4 op cilinder 5 en de andere andersom en hij loopt als een zonnetje.Pfffffff. Probleem opgelost.
Kuklio

Berichtdoor JStar999 » 04 jul 2011, 15:54

nou dat was dus snel opgelost :lol: :lol:

weet je beter zo dan een onvindbaar 'spook' probleem zeg ik dan maar B)
JStar999

Berichtdoor Douwe » 04 jul 2011, 21:07

gelukkig er zijn meer mensen die hun fouten durfen toe te geven :D :D
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Kuklio » 04 jul 2011, 21:29

Hoi Douwe, aande ene kant is het voor mij een overwinning dat ik zo een operatie uiteindelijk toch tot een goed einde heb weten te brengen. En aan de andere kant is het
oerstom dat ik de 4e en 5e bougiekabel verkeerd om heb geplaatst. Ik las vanmiddag op het forum dat je gewoon met lopende motor de bougiekabels èèn voor èèn los moet trekken, zo ben ik er achter gekomen. Guus heeft me een eind op weg geholpen, de rest moest ik zelf doen. Maar ach, hier heb ik weer enorm veel van geleerd en ik heb niet eens een automonteur achtergrond maar met gezond verstand kom je een eind. De nokkenassen en huis zijn geplaatst en hij loopt als een naaimachine. Geen getik meer en de smering is weer perfekt op de assen. Met dank aan het W126 forum!!
Kuklio

Berichtdoor ElGriffo » 04 jul 2011, 21:58

Er daar is een Forum voor bedoeld :D

Maar geeft ook aan hoe moeilijk het is om een goed advies te geven , daar je
er vaak vanuit gaat dat bepaalde standaard waarden goed zijn.

Maar goed het is weer opgelost

grt

Marco
ElGriffo

Berichtdoor GuusT » 05 jul 2011, 10:56

Ach , ben zelf een redelijke automonteur en ik heb dezelfde fout eens gemaakt, stomweg de kabels overgezet en die takkebak bleef slecht lopen.
Tot ik een keer de hele kap en kabels los gemaakt heb en alles is de juiste volgorde heb gezet
Of met mijn motorfiets , begon slecht te lopen en hele carburateur groep gedemonteerd en schoongemaakt.
Alle nagekeken en na een hele dag klootzakken liep het kreng nog niet mooi.
Broer heeft dezelfde en die komt langs en vraagt , hoe oud zijn jouw bougies ?
Je begrijpt het al , 4 nieuwe bougies er in en lopen als een zonnetje .

Fouten maken doen we allemaal, en wat jezelf al zegt , daar leer je VAN.

GuusT

Ga overigens eens een howto over dit maken, kabels , bougies ed .
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe » 05 jul 2011, 18:46

ja fouten maken doen we vast wel allemaal
maar er ook eerlijk voor uit durven komen dat jij die fout hebt gemaakt
dat is iets wat je in de grote boze wereld niet veel meer tegen komt
en ik vind het daarom een compliment waardig als je voor je fouten uit durft te komen :D :D
blij dat er meer zijn zo als ik :D :D :D :D :D
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Kuklio » 05 jul 2011, 22:51

Bedankt voor jullie leuke berichten. Ik weet nu weer waarom ik deze oldtimer heb gekozen, hij rijdt als een zonnetje, heerlijk gewoon. Weer lekker Cruissen. Hier kan niets tegen op.
Groetjes Hans.
Kuklio

Keer terug naar Techniek