[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 22:25

schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Fokke » 22 jun 2011, 17:47

Beste Benz-vrienden,

In mijn verdere zoektocht om mijn probleem van het stationair te hoge toerental bij koude motor op te lossen, ben ik op zoek naar een schema en of beschrijving van de koudloop regeling van een 380SE met waspotje. Het waspotje is volgens mijn informatie maar enkele maanden in productie geweest (de eerste vier maanden van 1981).

Wie heeft informatie voor mijn speurtocht?

Er zijn in ieder geval drie forumleden die last hebben van dit probleem, mocht je er ook last van hebben, laat het dan even weten.

Heb inmiddels al een ander waspotje gemonteerd, probleem hetzelfde. Kan ik ook het waspotje eens afsluiten (prop erin) om te kijken of het toerental zakt?

Vriendelijke groet,

Fokke
Fokke
 


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor VolvWil » 22 jun 2011, 20:47

Hallo Fokke,
Bij was dit dus ook en zoiets van 1800 toeren koud en na een blokje om normaal.
Maar als ik me standkachel aanzet heb ik er geen last van maar ja kost weer me accu met korte ritjes.
De tip die ik van Douwe kreeg is een M5 plaat ring vóór het waspotje te plaatsen in de slang.
Nu draaid hij bij koude start gelijk laag in de toeren,op benzine 1000 toeren en zodra die warm is lager.
Gas precies hetzelfde alleen is het dan iets van 900 toeren en daarna lager op de normale toeren.
Dus als je zeker wilt weten van je potje is dit een test en voorlopige oplossing voor wat anders.
Ik had al eens het advies om gelijk een nieuw potje te kopen,maar die zijn prijzig .
Mocht het niet anders kunnen dan zal ik er toch aan moeten geloven ben ik bang.
Succes en horen het wel.

Groeten,
Jan Willem
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Fokke » 23 jun 2011, 09:23

Goedemorgen JAn Willem,

Weet jij zo wat een nieuw waspotje kost? En zijn ze bij de dealer te verkrijgen? Heb al wel gezien dat ze van Bosch zijn, maar er staat geen Mercedesnummer op. Alleen is er een code "038" bij gezet.

Groet,

Fokke
Fokke
 


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 23 jun 2011, 19:02

nieuw bij dealer als ik goed ben ingelicht zo rond de drie hondert euro
dat doet auw aan portomonee :D
dus zoals hier boven door wil werd beschreven even een carroserie ring voor het was potje in de slang plaatsen met een gat van 5 millimeter
dan loopt de motor mooi rustig als hij koud is en warm ook
dus dan is je ergste probleem over
als je er niks aan doet gaat het tenkosten van je versnellings bak
en je aandrijf lijn
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor ElGriffo » 23 jun 2011, 19:15

VOlgens mij hebben we het over het onderdeelnummer: MA 000 141 08 25
en wordt ZUSATZLUFTSCHIEBER genoemd.

Nieuwprijs van dit mooie stukje techniek is : € 294,41 Bruto ex. hoewel hij
duur is , is hij nog wel te leveren

grt

Marco
ElGriffo
 


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 23 jun 2011, 19:18

jammer dat ik dus goed was voor gelicht
had liever gehad dat het 30 euro was komt meer over 1 met het formaat van het apparaatje :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 23 jun 2011, 19:20

messchien dat we zelf wat kunnen ontwikkelen met een thermostaat :D :D
ik had wel graag zon oud was potje gehad om wat mee om te vogelen
en wat te proberen
dus als er iemand is die nog zon ding op d eplank heeft die toch stuk is
dan hou ik me aanbevolen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Fokke » 23 jun 2011, 19:41

Douwe,

Heb nog wel een waspotje over. Maar voordat we die gaan verknippen, kunnen we nog wel even "bomen" waarom het potje stuk zo kunnen zijn.

Toen ik vorige week een ander potje heb gemonterd, zag ik dat het koelwaterpeil 2 cm onder de rand stond. Dus komt het koperen buisje (waar de was wel in zal zitten) maar met een puntje in het koelwater. Of denk ik nu te simpel. Laten we er even van uitgaan dat het klopt. Dan zou je met een paar koperen stripjes (die je op het buisje soldeert) het buisje kunnen verlengen.

Of er zit teveel vuil tussen het cilindertje en de wand en zou kunnen worden opgelost met een flinke hoeveelheid remmenreiniger.

Groet,

Fokke
Fokke
 


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 23 jun 2011, 19:57

ik vermoed eerder dat op een gegeven moment de was op is het koper te vaak op spanning heeft gestaan en daardoor de was te veel ruimte heeft gekregen dus eigenlijk het koper teveel gerekt is

wat dus een mogelijkheid is is om het koperen bolletje een tik te geven zodat het een deuk oploopt
zodat de was minder ruimte heeft en weer strak in het bolletje zit zodat het weer goed kan afzetten om de klep te dichten
te minsten bij mij is het zon spelletje dat wanneer ik mijn wagen na gebruik tien min weg zet
de motor dus nog even door warmt naar boven toe
en ik zal hem later weer starten dat hij dan bijna niet wou aanslaan
door dat dan eindelijk de klep dicht zat
als hij dan eindelijk loopt dan draait hij ook met zon 500 toeren strak
en dan kan ik in de slang voor op het was potje knijpen wat ik wil maar dan verandert het toerental niet meer
wanneer de klep niet goed dicht zit kan je de slang in knijpen en dan verandert het motor toerental
ik heb ook al eens mijn was potje van binnen gereinigt en gesmeerd was helaas ook geen uitkomst
heb hem al eens ingepakt gehad met isolatie matriaal puur om te testen en dat werkte wel
het is messchein wel leuk om het samen te gaan onderzoeken
ik woon niet zo ver bij jou vandaan dus als je er wat in ziet kom gerust langs
met een beetje geluk heb ik van het weekend mijn garage weer leeg
staat nu nog een gedemonteerde suzuki swift in
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor VolvWil » 04 aug 2011, 21:31

Ik was nog wat aan het spitten voor onderdeel nummers van dit waspotje.
In engels auxillery air valve.
Nummer die Marco gaf (El Griffo) kom ik uit op bij een Bosch nummer (origineel onderdeel is van Bosch).
Mischien handig te weten bij het zoeken tweede hands.
000 141 0825 word dan bij Bosch 0 280 140 038
Maar die is dan voor (volgens Bosch) Mercedes-Benz 350SE, 350SL, 380SE, 380SL

Nu vond ik dus in dezelfde lijst

000 141 0525 word bij Bosch 0 280 140 032
En die is voor Mercedes-Benz 380SE, 380SL, 450SE, 450SL, 500SE, 500SL

Zefde onderdeel of toch beetje anders?
Overgens als ik op de lijst van Bosch kijk, die ik van de Bosch dealer kreeg voor mijn wagen, dan moet ik dus de laast genoemde hebben.
Mischien dat Marco eens kan kijken?

Ik ga eens informeren bij de Bosch dealer voor het laatst genoemde onderdeel met prijs maar zit niet veel tussen advies prijs die ik ergens tegen kwam en de eerder genoemde prijs.

Hier nog een link naar de betreffende Bosch lijst.

Groeten
Jan Willem
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 05 aug 2011, 07:43

bedankt voor de info jan willem
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor ElGriffo » 05 aug 2011, 16:21

Volgens de EPC heb jij toch echt de 000 141 08 25 nodig

De 03 25 en 05 25 zijn voor de oudere types zoals de W116 en W107
ElGriffo
 


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor VolvWil » 05 aug 2011, 19:54

Dank je marco.
Ik laat ergens komende weken me APK doen en als dat gunstig uitvalt moeten we even gaan praten.
Wagentje loopt niet lekker hoor koud en dat lijkt me ook niet lekker voor de bak enzo.
Stond er overgens een tweede hands op ebay voor 98 dollar maar ja zekerheid heb je niet he.

Groeten,
Jan Willem
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor Douwe » 05 aug 2011, 20:19

heb je nog steeds last j w
die van mij loopt prima sinds ik de carroserie ring er in heb
bij koude start loopt hij zon 750 toeren
en warm heb ik hem net weer iets bij gesteld 500 toeren was toch wel wat te langzaam in sommige gevallen
dus draaid nu warm bij mij zon 650 toeren
messchien toch eens een ritje naar friesland ?? :D :D :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: schema/beschrijving koudloopregeling 380SE waspotje

Berichtdoor VolvWil » 05 aug 2011, 21:32

tja vind em niet lekker lopen koud.
Warm had ik op gas wat sneller gezet en loopt hij nu wel mooi.
op de toerenteller zit hij denk ik zo op de 800 toeren.
Nog een week zwoegen dan ga ik een lang weekend op pad met de oude dame.
Daarna maar eens even wat plannen heb ik 4 weken vakantie,dank je.

Groeten,
Jan Willem
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten