weet niet of ze n snor hebben
maar dat andere wel
ik heb de mogelijkheid nog niet gehad maar ik ga ze er wel inbouwen. deze wet is weer veranderd omdat er zoveel import auto`s zijn die t e keurmerk niet hadden/hebben op hun auto, omdat t hierdoor niet meer bij te houden is hebben ze t maar weer vrij gegeven.
helaas heb ik de link verwijderd van mn pc/laptop anders had ik de tekst hier gezet.
misschien klinkt t ook wel egoïstisch maar als ik er beter door kan zien s`nacht boeien de tegenliggers me niet echt, ik zal ze wel dieper afstellen. succes Rene
Wetgeving Xenon verlichting
Aangepaste wetgeving per 1-10-2009:
Vanaf 1 oktober is het niet meer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde lamp (art. 5.*55 Rv).
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen. Het gaat hierbij om xenonlampen die later zijn ingebouwd waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met Xenon.
AANGEPASTE WETGEVING XENON:
Nieuwe eisen verlichting
Na invoering van de regel dat lichtarmaturen alleen mogen zijn voorzien van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd is gebleken dat er auto’s zijn goedgekeurd, met name Amerikaanse import en individuele toelatingen, waarop de juiste codering op de armaturen ontbreekt.
Hierdoor is handhaving op dit aspect niet meer eenduidig mogelijk. Daarom is overwogen de regel in te trekken. Dit zou dan deel uitmaken uit van een verzamelwijziging van de Regeling voertuigen waaraan nu wordt gewerkt en waarvan de inwerkingtreding is gepland voor 1 juli 2010. Intussen wordt er door de politie niet op gehandhaafd. Feitelijk betekent dit dat xenon-lampen in iedere koplamp kunnen worden geplaatst.
Nieuwe wetgeving omtrent Xenon verlichting per 1-05-2009
Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.