[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
slippen van 3 naar 4 : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 01:12

slippen van 3 naar 4

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 08 sep 2011, 21:34

Beste Forum lezers,

Even een vraagje met betrekking tot het schakelen van mijn 500SE automaat.
km stand is 155000, bj nov 1980. Versnellingsbak olie en filter origineel vervangen onlangs.

Het volgende is aan de hand.
Standaard trekt de 500 in z'n tweede weg, schakeld boterzacht (warm of koud) naar z'n drie bij ong 2150 toeren. Tot zover prima.
Dan van 3 naar 4. Hier slipt de bak iets, het duurt ongeveer een seconde wanneer hij overschakeld naar 4. Hij doet dit alleen met normaal rijden. Wanneer ik stevig doortrek is het geen probleem en schakeld hij alles boterzacht en ook als ik heel rustig rij voel je niets. Wanneer ik zeg maar gewoon met de stroom van het verkeer mee rij dan slipt hij steeds en is het slippen het ergst.

Is dit een kwestie van K1 piston of drukstift vervangen, is dit een kwestie van afstellen of komt hier al revisie om de hoek kijken?
Auto is verder in prima staat en vertoond eigenlijk geen slijtage, er lijkt altijd rustig mee gereden te zijn door zijn enige en eerste eigenaar.

Verneem graag hoe dit het best op te lossen is.

alvast dank voor jullie reactie,
Gr.. Ferry
Ferry
 


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 08 sep 2011, 21:50

Beste forum lezers, nog even ter aanvulling...........

zoals ik al aangaf schakeld de auto perfect van 2 naar 3 en doet dat bij ong 2150 toeren.
Het overschakelen van 3 naar 4, waarbij de bak dus slipt, doet hij tussen de 1800 en 1900 toeren. Ongeveer bij 42 - 43 km/h.

Gr. Ferry
Ferry
 


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Paul80 » 09 sep 2011, 08:21

Waarschijnlijk is de vacuüm module van de bak overleden, als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat er al veel over geschreven is. Ik had precies hetzelfde probleem, en met het vervangen van die module waren mijn problemen verdwenen. Waaschijnlijk is dit een oud probleem bij jou auto, en hebben ze het proberen op te lossen dmv de bowden cable te verstellen zodat hij erg laat schakelt.
Avatar gebruiker
Paul80
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 24 jul 2010, 21:07
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor MTW-FM » 11 sep 2011, 12:10

dit kan toch ook een kwestie van K1-piston vervangen zijn?
als de bowdenkabel verkeerd afgesteld,dan schakelt hij naar elke versnelling toch later,of vroeger,afhankelijk hoe de kabel afgesteld is.
Avatar gebruiker
MTW-FM
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 538
Geregistreerd: 08 jun 2010, 17:40
Woonplaats: Hoogeveen
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 11 sep 2011, 13:25

Wanneer ik nu beide vervang, zou het dan altijd opgelost zijn.
Of is dit nu te makkelijk gedacht?

Hij schakelt wel verschillend qua toerental naar de derde en vierde versnelling, maar hij doet dit niet bij extreem hoge toerentallen.

Zo'n vacuüm module, is dat een kostbare of ingrijpende reparatie?
Ferry
 


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 12 sep 2011, 19:39

Dank je Hans,

Wanneer ik de bowden kabel langer maak, dan gaat de bak eerder schakelen.
Geldt dit dan voor alle versnellingen?
Bij mij schakelt de bak van 2 naar 3 (2150 tpm) later dan bij 3 naar 4(1850 tpm).
als ik nu de bowden kabel langer maak, met als doel dat hij van 2 naar 3 eerder schakelt, gaat hij dan bij 3 naar 4 ook eerder schakelen?


Dan nog een vraagje over de druk.
Deze heb ik pas iets verhoogd, ongeveer met 0,2 bar (dat is precies 1 x rond). Dat was al te veel omdat het schakelen niet meer vloeiend ging, maar hij "bonkte" dan al te hard naar mijn zin. Is het raadzaam dat ik dit alles een keer in de hobbyhut goed laat afstellen, evt met wat nieuwe onderdelen erbij zoals vacuüm module, k1 piston e.d.
Ferry
 


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 14 sep 2011, 18:38

Dank Hans,

Wat is wijsheid, een keer een afspraak maken?
Moeten er vooraf onderdelen besteld worden of zijn de meeste op voorraad?

Ik ben nog nooit bij de hobbyhut geweest en nog redelijk nieuw op dit forum dus weet niet precies hoe af te spreken.

Laat je dit even weten a.u.b.?
Ferry
 


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Danny » 14 sep 2011, 20:26

Maar wel gezellig! :D
Danny, 280SE
Avatar gebruiker
Danny
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jun 2010, 23:16
Woonplaats: Grootegast
Roepnaam:
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: slippen van 3 naar 4

Berichtdoor Ferry » 14 sep 2011, 23:27

bedankt Hans,

ik wacht even af, ik hoor het wel.

Gr. Ferry
Ferry
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten