Wij hebben een Mercedes Benz 420SE (bouwjaar 1986).
Er is een probleem met de koplamphoogte-regeling (deze is vacuüm geregeld).
Wij hebben de auto met de koplampen wijzend naar een muur geparkeerd, op ongeveer 3 meter van de muur af.
Als je aan het wieltje op de schakelaar draait (deze schakelaar zit op het dashboard rechts naast de draaiknop voor de verlichting), dan heeft het geen effect op het licht dat je op de muur ziet (het licht gaat dus niet omhoog of omlaag). Op de schakelaar zitten overigens 4 standen: 0 - 1 - 2 - 3.
Nu hebben wij echter het volgende gedaan:
- Wij hebben de schakelaar gedemonteerd.
- De 2 draden die aan de achterkant van de schakelaar bevestigd waren, hebben wij aan
elkaar bevestigd.
- Daarna hebben wij het licht aangedaan (op de muur zie je dan dus het licht wat uit de
koplampen komt).
- Toen hebben we de motor gestart.
- Dan zien we dat de verlichting op de muur langzaam omhoog gaat (tot een bepaald punt).
- Daarna hebben we de motor uitgedaan.
- En dan zien we dat de verlichting op de muur langzaam terug omlaag gaat.
- Het vacuüm systeem blijkt dus wel te werken, want het licht gaat omhoog en omlaag.
- Echter de bediening vanuit de schakelaar werkt niet, want als je draait aan het wieltje op
de schakelaar dan heeft dat geen effect.
Betekent dit nu dat de schakelaar defect is?
Of zien wij hier wat over hoofd?
Bestaat er misschien een andere manier om de schakelaar te testen, om na te gaan of de schakelaar inderdaad defect is?
Heeft iemand hier wat ervaring mee?
Gaarne uw advies/info.
Ik heb wat foto's van de schakelaar, maar het digitale formaat van de afbeeldingen is te groot. Ik kan ze wel even per email versturen, als iemand dat zou willen.