Ter lering ende vermaeck:
Laat in ieder geval niet je kontakt te lang aan staan zonder dat de motor loopt.
Dat deed ik namelijk laatst en groot was mijn verbazing toen ik het geluid van een waterkoker onder m'n motorklep hoorde!
Bij nader onderzoek bleek dat m'n bobine aan de kook was gegaan en alle inhoud eruit had gespuugd!
Ik kan even de foto's niet meer vinden maar "it wasn't pretty" zullen we maar zeggen
Alles in de buurt van de bobine was zwart van de teerzooi die kennelijk in de bobine zit en als die heet genoeg wordt wordt het lekker vloeibaar en spuit het makkelijk rond.
Ik vind het overigens nog steeds heel vreemd dat met een electronische ontsteking de bobine heet kan worden terwijl de motor niet loopt. Met een puntenontsteking kan ik het me heel goed voorstellen omdat de puntjes gewoon dicht kunnen staan en dus de bobine onder spanning zetten maar kennelijk is de electronische ontsteking van de Benzen (serie 1) nog niet zo ver ontwikkeld dat daar een beveiliging in zit om bovengenoemd probleem te voorkomen.