door Leeflang » 19 nov 2011, 01:08
Ik vermoed dat de auto er een van de eerste serie is, ik geloof dat alle 300SD's serie 1 zijn?
Als het er toch een van de tweede serie is, lees dan in onderstaand verhaal in plaats van pin 3 pin 2 en in plaats van pin 4 geldt dan pin 3.
Van die grote ronde stekker achterop de tellers gaat het voor de brandstofmeter om pin 3 en 4.
Aan pin 3 zit de niveaumeter, aan pin 4 zit de reserve indicator schakelaar.
Meet de weerstandswaarde tussen pin 3 (van de kabel) en massa, die moet tussen bijna 3 ohm (volle tank) en iets meer dan 80 ohm (lege tank) liggen.
Tussen pin 4 en massa moet de weerstandswaarde oneindig zijn al de tank nog niet bijna leeg is, of 0 ohm als het niveau is gedaald tot de reserve.
Als dat niet zo is, zit het probleem in de sensor, of de bekabeling tussen sensor en instrumentenpaneel.
Als dat wel in orde is (ik verwacht dat dat wel het geval is) zit het dus in het instrumentenpaneel.
De brandstofmeter staat - gezien bovenstaand verhaal - blijkbaar op maximum als de weerstandswaarde laag is.
Ik denk dat er een kortsluiting zit tussen de betreffende pin 3 en massa.
De temperatuurmeter zit aan pin 2 (bij serie 2 aan pin 1).
Welke weerstandswaarden daarvoor gelden kan ik niet direct vinden, maar daarvoor zal denk ik een vergelijkbaar verhaal gelden.
Optimum aut nihil.