[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor loopt vast bij stoplicht. : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 04:32

Motor loopt vast bij stoplicht.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Motor loopt vast bij stoplicht.

Berichtdoor ScareMercy » 19 nov 2011, 12:29

Hallo,

De motor van de 280SE tikte eerst bij 3000 toeren en hoger. Hier heb ik al verschillende keren naar laten kijken, maar we hebben niets kunnen vinden. De kleppen en nokkenas zagen er nog prima uit, kleppen waren gesteld.

Vanmorgen begon het tikken bij een steeds lager toerental, tot 2500 toeren. Toen ik daarna bij het stoplicht stond sloeg de motor ineens af en kreeg ik hem niet meer gestart (als in de startmotor gaat niet meer rond omdat hij word geblokkeerd. Motor vastgelopen?)

Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Of waar ik het beste (gemakkelijkste) kan beginnen met controleren?

Alvast bedankt.
ScareMercy

Re: Motor loopt vast bij stoplicht.

Berichtdoor ScareMercy » 19 nov 2011, 15:59

Nu blijkt dat de Distributieketting los hangt, bij het starten trekt hij stukje voor stukje strak. Maar is daarna met de vingers weer los te trekken. De ketting is verder niet stuk en er zijn ook geen gekke dingen te zien. De olie is verder ook erg helder, geen slijpsel of iets in te vinden.
ScareMercy

Berichtdoor Vlim » 19 nov 2011, 16:56

De distributieketting wordt met behulp van een kettingspanner hydraulisch op zijn plaats gehouden. Met de ouderdom rekt de ketting langzaam uit, totdat ook de spanner hem niet meer kan spannen.

Waarschijnlijk ketting en kettingspanner vernieuwen, derhalve. Gelijk de kettinggeleiders meepakken als je toch bezig bent.

Als de ketting over het tandwiel van een nokkenas is geschoten, heb je kans dat er kleppen krom zijn getikt (kleppen worden door de nokkenas bediend, doordat de distributieketting ze niet aandrijft blijven ze openstaan, terwijl de zuigers omhoog komen. Is niet goed).
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor PJB380SEC » 19 nov 2011, 17:28

Als de startmotor de krukas niet meer rond krijgt zijn er hoogstwaarschijnlijk toch kleppen krom. Start hij wel rond en hij loopt niet, dan is de motor van tijd af, met idd hoogstwaarschijnlijk wel kromme kleppen vanwege de te slappe ketting.

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Succes Gr. Pieter.
PJB380SEC

Berichtdoor Vlieger » 19 nov 2011, 20:56

De nokkenas is waarschijnlijk enkele tanden versprongen op de slappe ketting en nu staat een of meer zuiger(s) tegen de openstaande kleppen.

Ketting met spanner en geleiders vervangen en compressie meten, zodat vast staat of er wel of geen kleppen krom zijn.
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek