Weet niet of het al bekend was maar bij deze:
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
PERSBERICHT
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de
belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen
van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa
70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die
zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er
voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische
voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen,
bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid
tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de
sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.
Bunnik, 18 november 2011
Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 november 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen. Met het aannemen van dit
amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt. Het Amendement is gesteund door zowel VVD,
CDA en PVV, als ook de SGP, waardoor er ook in de Eerste Kamer een meerderheid vóór zal zijn.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets.
Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling
uitsluitend voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten.
De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten, voor zover relevant voor het betreffende voertuig, wél
worden betaald.
De MRB-vrijstelling geldt tevens voor ‘zware’ bedrijfsvoertuigen, met uitzondering van die
bedrijfsvoertuigen die commercieel in gebruik zijn.
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.
Om u het rekenwerk te besparen, de stapsgewijze overgang van 25 jaar naar 30 jaar duurt in totaal
10 jaar en is ingevolge afgerond in 2021.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.
_____________________________________________________________________________