[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vragen over vervangen koppakking 500SEC : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 06:56

Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 10 dec 2011, 03:26

Heb vorige week toegeslagen en in mijn denk ik redelijk ervaren ogen een toch wel heel knappe 500SEC gekocht uit 1984. Auto is roestvrij en ongelast en komt uit zweden en ik heb hem gekocht met een naar zeggen vorige eigenaar een lekke koppakking. De auto heeft 168.000 km op de teller.
Ze is in zweden gekocht door een nederlander voor 8000 euro zo mee geen garantie, na 60 km auto warm geen koelvloeistof! conclusie koppakking lek.

Staat nu bij mij op de brug als ik haar volgooi met koelvloeistof loopt het de cilinders in merk ik, probleem zit hem in kop bijrijderskant bougies komen er nat uit.

Ben begonnen met demontage kop heb dat van een 8 cilinder als deze nog nooit gedaan. iemand tips misschien?
Heb uitlaat los klepdeksel, dynamo, leidingen naar spinnekop etc ziet er redelijk simpel uit maar eventuele praktijk ervarings tips zijn altijd welkom natuurlijk!
Benzmaf
 


Re: kop demonteren

Berichtdoor Rene500SEC » 10 dec 2011, 11:14

Gewoon simpelweg lekker gaan schroeven,er staan bij projecten het topic van El-griffo en van mij 500blok reviseren waar je makkelijk kunt zien wat en hoe je het moet doen.
Heb als je wilt setjes koppen liggen die helemaal klaar gemaakt zijn,dus nieuwe klephoedjes kleppen en zittingen gefaced e.d.
Zo weet je dat je nadat je het karwei geklaard hebt niet weer gezeur krijgt(olie verbruik via de kleppen enz)
99%zeker dat het een kop of de koppaking is maar zou als de koppen eraf zijn even heeeeel goed IN alle cylinders kijken of er nergens haarscheuren inzitten.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Benzmaf

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 13:16

Nog even tijd gehad om door te sleutelen en heb nu inlaat compleet verwijderd is lekker sleutelen aan deze auto weinig aan om geprutst alles gangbaar gelukkig en geen verdraaide bouten etc.



Even vraagje voor zover ik kan zien kan nu de kop los kun je dit nokkenastandwiel simpelweg met binders vastzetten aan dis ketting en dan bout eruitdraaien? Eerst spanner van ketting los neem ik aan en de kettinggeleider losnemen?

Bedankt harry
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 13 dec 2011, 14:26

Eerst distr. op tijd .
Kettingspanner demonteren,
tandwielen met tyraps aan ketting fixeren
Klephevels verwijderen
centrale bout Nokkenas tandwielen verwijderen (let op alle busjes en ringen (incl. inkeeping :lol: )
Uitlaatspruitstuk verwijderen
en dan alle kopbouten

Neem een goede nieuwe kwaliteits inbusdop anders draai je de inbusbouten dol

suc6

Als ik iets vergeten ben Rene graag aanvullen :whistle:
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 14:54

Dank je zo had ik t ook in gedachten ongeveer, snap alleen niet precies wat je met klephevels bedoeld Gr. harry
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 15:09

En nu ik toch bezig ben nog even het volgende ik heb uitlaatspruitstuk los van kop maar denk dat ik deze er helemaal weg moet halen anders krijg ik de bouten niet los of heb.ik het mis?
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 13 dec 2011, 15:24

Dat zijn de hevels tussen de klepstoter, veer en nokkenas nok. ook wel tuimelaar genoemd

Als je deze laat zitten en je draait je tandwiel los dan verdraait je nokkenas door de klepspanning

voor het verwijderen van het nokkenastandwiel en hevels heb je wel speciaal gereedschap nodig

1 speciale vork om de nokkenas tegen te houden (bout moet met 100nm vast) en een klephevel om
de klepveren in te drukken om de tuimelaars te kunnen verwijderen

Spruitstuk zou ik er af halen anders kun je volgens mij niet bij de onderste kopbouten

ik heb nog nieuwe pakkingen liggen voor een leuk prijsje (had ik los besteld en zaten ook in de
koppakkingset) (inlaat en uitlaat ) uiteraard kan ik alle andere delen nieuw leveren
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 17:04

Nog een vraagje krijg ik de kopbouten eruit zonder de nokkenas te demonteren? Lijkt me vrij moeijlijk als ik dat zo bekijk. Gr. harry
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 13 dec 2011, 18:48

Ja, daarom moeten ook je tuimelaats eruit, dan trek je de as er zo naar voren uit.
Indien je de mogelijke tempomaatmotor hebt verwijderd
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 18:52

ik sleutel stug door ha ha verse vraag hoe on de vredesnaam krijg ik de allerachterste kopbout los als je voor de auto staat linkerkop allerachterste bout, waar je oliepeilstok aan de kop vastzit. heb veel gereedschap maar hier krijg ik geen inbusdop in ik kan het uitlaatspruitstuk ook niet los krijgen van de rest van.de uitlaat de twee bouten waren er zo uit. is dat normaal dat dat zo vast zit? Heb nu geen ruimte om goed bij die bout te komen alvast bedankt Gr. harry
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 13 dec 2011, 19:08

Dat kan vast zitten vandaar mijn opmerking. Over de inbusdop

Ik heb er 3 moeten uithakken
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 20:23

Geen idee of ie vast zit krijg er geen dop op dus kan het niet proberen de rest van de bouten waren zomaar los ik moet het uitlaatspruitsuk weg hebben maar die krijg ik niet los van de rest van de uitlaat helaas.weet iemnd zo aanhaalmomenten vn kopbouten volgens mij zaten ze.echt veel te los
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 13 dec 2011, 20:38

30 nm en dan 60nm 10 minuten wachten en dan nog een keer controleren (natrekken) op 60nm

De M8 boutjes met 25nm

Ze zitten echt niet zo vast hoor .

Volgorde is ook belangrijk, "uitwaaieren "vanuit het midden en dan ook nog eens kruislings

uitlaatSpruitstuk zit boven met 4 m8 sleutel13 boutjes en 4 moeren M8 sleutel 12 dan moet hij er zo af kunnen
mits je geen EGR hebt dan moet je iets mee doen
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 21:29

Dankjewel voor je antwoord ik heb alle uitlaatbouten al los maar hij wil geen kant op helaas waar het spruitstuk op de rest van de uitlaat komt zit hij zo vast als.een.huis zelfs met gepast geweld zit er geen mm beweging in. Ga morgen wel verder moet.ook gereedschap halen om.de tuimelaars te verwijderen las ik hier dat heb ik niet waarom niet gewoon de lagerkappen los en.zo de.nokkenas verwijderen denk ik dan maar ja ga ervanuit dat hier de.experts zitten. Speciaalgereedschap voor nokkenastandwiel werd ook aanbevolen maar die had ik er zo af.

Geen kop eraf vandaag balen om 1 boutje wat ik niet los krijg morgen maar even.verder zien bedankt.voor jullie hulp so far
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Rene500SEC » 13 dec 2011, 22:23

Zo moet je het ook gewoon doen.
lagerkappen los nokkenas eraf en dan alle tuimelaars.
Stiften van de geleiders uit het blok ketting met een ijzerdraad vast zetten
kopbouten allemaal los en dan kan je hem liften.
Als de kop eraf is checken of er geen scheuren inzitten.
Omdat je MOET vlakken moeten de kleppen eruit kan je gelijk nieuwe klephoedjes plaatsen.
Evt heb ik al compleet gereviseerde koppen liggen voor weinig
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 13 dec 2011, 23:15

Rene bedankt heb je een pbtje gestuurd
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 14 dec 2011, 00:13

Moet je hem wel met beleid monteren , voordat er te veel spanning op staat en er iets :.........
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Benzmaf » 14 dec 2011, 02:17

Kon het niet laten kop is eraf en ruzie met de vrouw haha alles ziet er puntgaaf uit cilinderwanden kleppen liggen goed enz enz scheelt weer paar knaken .

Morgen kop laten vlakken pakkingset regelen ding weer inelkaar schroeven meestal als ik iets op de gok koop pakt het slecht uit maar deze SEC kon wel eens heel erg meevallen en gaat dan zeker een blijvertje worden.
Benzmaf
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor ElGriffo » 14 dec 2011, 07:25

Wat doe je met de ketting en geleiders ?
ElGriffo
 


Re: Vragen over vervangen koppakking 500SEC

Berichtdoor Rene500SEC » 14 dec 2011, 08:20

had je al een pb terug gestuurd maar hij is er al af.
Alles ziet er puntgaaf uit zeg je?
Zou morgen voordat je die kop wegbrengt even naar de prijs daar vragen.
Want ze zien er altijd puntgaaf uit totdat de kop uit elkaar gaat.
Overigs als jij zegt als het een blijvertje is even naar onze marco luisteren.
Zou sowieso bij hem nieuwe geleiders bestellen en je had eigenlijk voordat je hem uit elkaar haalde de timing moeten bekijken vam de ketting en evt vervangen.
Ook zou ik nieuwe injector hulzen en rubbers bij hem halen.
Centen werk maar heel belangrijk.
Nogmaals laat niet de kop zomaar vlakken maar vraag voor klepfacing,inschuren en nieuwe klephoedjes.
Bij mij kost zo n kop 250e,denk dat je normaal meer aan arbeid kwijt bent
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron