[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300SE 1986 : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 07:13

300SE 1986

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

300SE 1986

Berichtdoor TeunBong » 28 jan 2012, 14:59

Ben eigenlijk op zoek naar een 500 of 560SE(L) maar heb nu een mooie 300SE gezien.
Nu heb ik een 280S uit 1981.

Kijkende naar rijcomfort wat is het vergelijk tussen deze drie?
Heeft een 300SE genoeg vermogen om comfortabel te zijn?
Is de vering van een laat model 300 anders dan een vroege 280?
Is gasinbouw gemakkelijk bij de 300SE?

Bedankt voor de input
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor Walllie » 28 jan 2012, 15:11

heb zelf een 300SE en rijd prima

chassis is het zelfde (of bijna helemaal op paar kleine dingen na)
er lopen er genoeg op gas (ook de type2 300 dus moet gewoon kunnen)
en ze zijn comfortabel genoeg dus dat maakt ook niet uit

alleen ff zwaardere achter veren plaatsen als je gas tank wil inbouwen anders hangt ie zo op de kont
uiteraard is een 500/560 sterker mja die zijn en duurder in aanschaf en verbruiken wat meer (maar dat laatste valt ook wel mee)

mijn mening is een 300 is sterk zat (anders zouden ze geen 260 maken want die voldoet ook nog prima
alleen wil je meer pk en perse een 8cil dan kom je op een 380/420/500/560 uit (typ1 en 2)
denk dat je beter een goede uit kan kopen (of zo goed al mogelijk is) dan perse een dikke 8 cil
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: 300SE 1986

Berichtdoor Vlim » 28 jan 2012, 15:15

Het enige nadeel van de 6-cilinders is dat ze wat meer op toeren rijden. Dus je zit rond de 120 zo op de 3300 - 3500 toeren, terwijl een V8 zo'n 2500 - 3000 toeren doet. Verder is een 300 soepel en snel genoeg, wel zijn ze ook wat trager het lagere toerentalbereik, maar dat valt eigenlijk vooral bij de 260SE en de 280S op.

Als je een 280S gewend bent, is een 300SE een hele vooruitgang, modernere motor, soepeler, geen kleppen stellen bij LPG, enz...
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor TeunBong » 28 jan 2012, 15:23

Is er ook iets zinnigs te zeggen over het vergelijk tussen de motor van een 3l en 5l in de zin van betrouwbaarheid en duurzaamheid?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor Vlim » 28 jan 2012, 15:26

Op een enkele koppakking na, geven ze eigenlijk de eerste 400.000 KM geen problemen, die M103 motoren. Nadeel daarvan is dat de tellers dan ook massaal werden teruggedraaid :)

Bij een M117 komt het onderhoud zo rond de 250.000 - 300.000 een keer. Vooral de nokkenassen en slepers zijn een zwak punt, zeker wanneer de motor onregelmatig / slecht onderhoud heeft gehad. Verder zijn rond de 300.000 de kettinggeleiders wel een beetje op. Is allemaal te fixen, dat wel.

Verder worden met beide motortypes behoorlijk hoge KM-standen gehaald. 700.000 - 800.000 Km is geen uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Vlim op 28 jan 2012, 15:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor TeunBong » 28 jan 2012, 15:29

En de vering? Is dit ook luchtvering?
Bij welke types is dat eigenlijk allemaal toegepast?
Dat geeft waarschijnlijk wel een heel andere betekenis aan rijcomfort, is het niet?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor Vlim » 28 jan 2012, 15:32

Luchtvering is nooit toegepast op de W126.

Als optie was hydropneumatische vering te bestellen, zowel rondom als alleen op de achteras.
Die rondom kun je beter niet hebben. Als het werkt leuk, als het kuren krijgt is het een drama.

Standaad heeft de W126 gewoon schokdempers en schroefveren.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: 300SE 1986

Berichtdoor TeunBong » 28 jan 2012, 17:48

Oke collega's ik heb genoeg positieve informatie gehad en ga maandag kijken. Ik meld mij als ik iets nieuws heb gekocht.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron