door Leeflang » 02 feb 2012, 16:21
Mijn poging:
Zo goed als elke W126 met een V8-motor heeft al wel stationair problemen gehad, dus was het tijd was om er een oplossing voor te verzinnen.
Problemen:
Veel voorkomende problemen zijn: stationair toerental bij versnellingsbak in stand "N" of "P" is meer dan 1.100 TPM (tot 1400 TPM) en in stand "D" op ongeveer 800 tot 950 TPM en de sterke neiging om weg te rijden.
Dat is niet normaal en zeker niet de bedoeling - en bovendien houden de versnelling en de rest van de aandrijflijn dat niet lang vol!
Controles vooraf:
In de eerste plaats moet ervoor gezorgd worden dat het overspanningsrelais in orde is (die zit aan het tussenschot naast de rembekrachtiger en heeft een transparant deksel en een rode (10A) platte zekering), verder moet ook de gasklep schakelaar stationair goed contact maken (< 1 ohm) hebben en, bij het bedienen van de regelstang open gaan (oneindig ohm). Als ook vacuüm lekken (losliggende slangen) en een defecte stuureenheid uitgesloten zijn en is ook de lambda sonde nog in orde, dan kun je de hiet beschreven reparatie uitvoeren.
LET OP: DE SCHRIJVER AANVAARDT GEEN ENKELE AANSPRAKELIJKHEID VOOR HET GEGEVEN TIPS EN ADVIEZEN, ALLES GESCHIEDT OP EIGEN RISICO - WIE DENKT HET NIET ZELF TE KUNNEN, KAN BETER NAAR EEN GARAGE GAAN!
Membrane (defekt) = Membraan (defect)
Sägestelle = Zaagsnede
Zylinder = Cilinder
Kolben = Zuiger
Leerlaufsteller Reparaturmassnahme = Stationair regelklep reparatie
Kunststoffkappe = Plastic dop
Schraubgewinde = Schroefdraad
Verstellbereich = Afstel speling
84 Veer
85 Anker as
86 Magneet spoel
87 Anker
88 Membraan
89 Stootplaat
a Luncht ingang
b Lucht uitgang
Dit is een dwarsdoorsnede van de stationair regelaar (die is hetzelfde voor alle V8 modellen - ten minste vanaf modeljaar 1986).
Aan de ingang aan de voorkant van de stationair regelaar (Leerlaufsteller - LLS) zit in het midden een kleine zwarte plastic dop, die kun je los wrikken of er uit halen - die heeft geen invloed op de werking. Daarachter is een messing bus met schroefdraad verborgen - een soort van "plug" die in de aluminium behuizing van de LLS geperst is. Deze kan, met behulp van een schroef die in de schroefdraad gedraaid wordt, verschoven worden (let op! hoe vaker je die verschuift, hoe gemakkelijker dat gaat tot de bus niet meer klem zit in het aluminium en dan is de LLS mechanisch echt kapot - dus de bus zo min mogelijk bewegen).
Deze messing bus moet u iets uit getrokken worden (misschien 1-2 mm), er is maar zeer weingig speling.
Daardoor wordt de veer weer iets ontspannen en hoeft het magneetanker in de spoel niet meer te kracht te gebruiken om de opening van de LLS te veranderen.
Let op: in mijn 420SE (05.1988 en 233.000 km) heeft dit prima gewerkt. Hij heeft alweer meer dan 1.000 kilometer een perfect stationair toerental en blijft ook constant in "N" en "P".
Toerental gedrag van V8-en van na 09.1987:
- Kort na het starten van de motor loopt het toerental kortstondig op tot 1500 TPM en zakt dan meteen terug tot het gewenste stationair toerental
- Als de motor erg koud is, kan het toerental tot 40sec na het starten op ongeveer 1.000 TPM liggen (opwarm toerental)
- Tijdens de warmloop fase is het toerental in "N" en "P" ongeveer 800-900 TPM, in "D" ongeveer 750-800 TPM.
- Bij warme motor is het stationair toerental in "N" en "P" ongeveer 700-750 TPM en in "D" ongeveer 600 TPM.
Ik hoop dat met deze aanwijzingen alle V8-modellen snel weer op een bij hun stand passende manier op weg zijn.
De juistheid van de informatie kan de auteur niet aansprakelijk worden gesteld - al het werk wordt uitgevoerd op eigen risico!
Copyright aanwijzing: Deze tekst mag alleen worden gebruikt na overleg met de auteur!
© 2011 MC
Optimum aut nihil.