Wellicht maai ik het gras voor Jan Peter zijn voeten weg, maar het probleem is/lijkt opgelost.
Een korte samenvatting van de werkzaamheden zoals die zijn uitgevoerd om het probleem op te lossen
Als eerste alle ophangpunten, kogels , rubbers, lagers e.d. op toestand gecontroleerd, maar zoals de kilometerstand dit zich laat raden was hier niets mee aan de hand zelfs de stuurdemper was nieuw. Om de wielen uit te sluiten toch eerst nog een ander wielsetje geprobeerd maar dit had geen effect.
Toen eerst alle assen, hardykoppelingen en draagarmpunten opgelost en middels een kleine proefrit de delen zich laten "zetten", helaas had dit geen postitief resultaat.
Na goed overleg eerst begonnen bij de aandrijfassen, om deze gelijk te vernieuwen leek ons nogal een kostbare aangelegenheid, daarom een ritje gepland naar Terberg Specials te Hoogeveen om de aandrijfassen te laten controleren en indien nodig te balanceren, een vrijwilliger gevonden (Jeff_560_sel
) om een klein ritje te maken naar Hoogeveen en daar werd uiteindelijk vastgesteld dat de aandrijfassen prima leken en het cardan toch meer de verdachte lijkt te zijn.
Met dit in het achterhoofd een revisiebedrijf een oordeel laten geven over het cardan , je zou met 50.000 km dit onderdeel niet defect verwachten en het revisiebedrijf beoordeelde het cardan ook niet echt als het probleem veroorzakend onderdeel . Mede door de hoge aanschafprijs € 2500,00 ex. btw en excl. montage werpt dit toch een weerstand op om het even te proberen
.
De automaten en cardan specialist dacht toch meer in de aandrijfas ... wat nu ? in goed overleg met Jan Peter toch eerst de goedkopere optie genomen en de aandrijfas aangepakt door nieuwe tussenlagers, hardykoppelingen en tussenlager te monterern, het revisiebedrijf heeft voor service nog even de centreerlagerbussen met speciaal gereedschap op de juiste manier en hoogte in de aandrijfas geperst.
na montage van de "nieuwe ' as helaas geen verbetering
. Om alles uit te sluiten alle wielen op de auto laten balanceren (ik geloof daar zelf niet zo in, want als alles binnen de tolerantie is en de ophanging geen afwijkingen heeft is dat niet nodig) Helaas nog steeds geen verbetering
Het cardan blijft als een van de laatste elementen als verdachte over.
Uiteindelijk om alles uit te sluiten heb ik ( met hulp van Jeff) alles nogmaals gecontroleerd van lagerspeling tot alles ophangpunten, de auto is werkelijk nieuw !! . Langzaam van achter naar voren gewerkt terwijl jeff de auto op de brug op de kritsche snelheid hield. (ASR wel uit moeten schakelen i.v.m. het afregelen) en ook met de wielen los van de grond is de trilling nog steeds goed te voelen. (de draagarmen met bokken ondersteunt om zo de veren te kunnen belasten) eerst de wielen gedemonteerd -> geen effect -> aandrijfassen links en rechts gedemonteerd -> geen effect
dit houd in dat het cardan en aandrijfas over blijven . Met wat geluk een donor cardan gevonden met ASR en deze met verse olie gemonteerd en dit had zeker een heel groot effect in positieve zin , voor mij gevoel voor 90 % verbeterd.
i.v.m. de weersomstandigheden de zomerwielen ook nog even gemonteerd en de auto weer aan JP overhandigd en liet vandaag weten dat de auto Top reed . Dus het lijkt opgelost.
Ben benieuwd naar de rapportage na het weekend