[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
olie hydraulische vering verversen : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 09:19

olie hydraulische vering verversen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: olie hydraulische vering verversen

Berichtdoor DrJos » 28 jan 2012, 10:25

Ook dat is het probleem niet;
Gewicht erin starten en de wagen komt mooi in de rijstand.
Wat ik wel merkte is na dat ik dit gedaan had, de kleine hobbels niet meer bonkte maar alleen bij de grote hobbels.
Maar dat was direkt na dat ik het gewicht eruit gehaald had.

Te hoog of te laag staat de wagen achter ook niet. En blijft ook horizontaal tijdens het rijden.

Zit te denken dat het miss. aan de rubbers van de dempers kan liggen, dat die aan het slijten/versleten zijn en er speling tussen de rubbers en het chassis komt als ik over een hobbel rij.
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: olie hydraulische vering verversen

Berichtdoor DrJos » 25 feb 2012, 10:56

Probleem opgelost.

Het heeft even geduurt, maar geduld is ........
Simpel: Er zat speling tussen chassis en de veerpot, rubbers waren ver versleten.
Andere rubbers er tussen aandraaien en klaar.
Rijd nu weer als een strijkijzer over de weg zonder gebonk.

Iedereen bedankt voor info en tips.
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: olie hydraulische vering verversen

Berichtdoor TeunBong » 25 feb 2012, 13:23

Dag dokter Jos,

Schrijf nog even stap voor stap op hoe je de veerbollen hebt vervangen.
Heb je toevallig ook foto's gemaakt?
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: olie hydraulische vering verversen

Berichtdoor DrJos » 28 feb 2012, 09:41

Heb helaas geen foto's gemaakt, maar het wijst zich vanzelf.

Ik heb dit recept gevolgd.


Whilst the accumulators don't take long, critical thing is bleeding the system afterwards. Here's my write up :

You need :

17mm spanner
12mm spanner (can't remember, think it was 12mm, may be 11mm, one or the other.:-))
10mm socket wrench

-jack up the rear of the car
-place tray under air cell you are going to remove to catch fluid spillage
-undo the 12mm union pipe connection (thin pipe) going into side of accumulator
-undo the 17mm strut hose, where it attaches to air cell (spray some WD40 over it first and leave for a few minutes before attempting to loosen)
- undo the 3 10mm bolts holding air cell legs on frame of car
- remove air cell
- plonk on new air cell
- tighten the 3 10mm bolts to hold the air cell tight
- connect the small hydraulic pipe, 12mm
- connect the strut hose, 17mm

- repeat procedure for other air cell

- then open bonnet and top-up hydraulic fluid to the max mark on dipstick (leave car up on jack at rear)

- then get under car, remove the 10mm bolt connecting the levelling control unit linkage to roll bar, and lift the linkage arm upwards

- start car and rev to 2500-3000 rpm

- crawl under car and move linkage up/down slowly, giving time for rear end to lower and rise (someone needs to hold revs at 2-3k whilst doing this)

- switch off car and undo the bleed screw on top of the control unit, half a turn, to release any air that is in system.

- retighten bleed screw, top up fluid again (making sure you only do this when linkage is fully down, i.e. car is not raised due to self levelling system, because at that time, fluid in reservoir should be low as it is all in the struts!)

- repeat linkage up/down procedure with car started and then finally reconnect linkage to roll bar, securing the 10mm nut.

The final procedure is crucial to bleed the system.

All done - remove jack, check fluid again, top up if required ! Easy peasy !!

There are no copper seals to replace or renew at the air cells. They are all at the strut end connections.

And of course, for safety, use jack stands under each end at the rear, with jack under diff. Don't rely on the jack alone.
Avatar gebruiker
DrJos
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 09 nov 2008, 11:47
Woonplaats: Prov. Noord-Brabant
Roepnaam:
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten