Hoi Experts! Leuk om alle reacties te lezen! erg verhelderend....
ik ken de link van landiss
http://www.landiss.com/mixture.htm Maar omdat daar met een scope is gemeten spreken ze over een 100Hz blokspanning van circa 12V. Meestal heb je een lambda van 0~1V of 0~5V. ik kan zelf niet inschatten of men dan in " de volksmond" praat over 0~1V of 0~5V lambda.
Je zou het inderdaad even moeten meten, maar heb zelf de boel uit elkaar liggen
Om het nog wat ingewikkelder te maken....het plaatje op de landiss link r.o. laat een blokspanning van 100Hz 12V zien. Deze blokspanning ga zo snel dat je die alleen kan meten met een oscilloscope. Zet je een standaard voltmeter erop dan zal je een gemiddelde spanning meten, omdat deze niet zo snel het voltage kan aflezen als een scope....30% van de periode is hij slechts 12V en 70% is hij 0V. Maar dit gaat zo snel (100HZ=100x per seconde) dat je voltmeter alleen de hele periode "ziet" dus de 0V en 12V tegelijk...afhankelijk van hoe lang de 12 V aanwezig is zal het gemiddelde hoger uit komen. Als de 0V langer aanwezig is krijg je een lager gemiddelde op je voltmeter. Omdat 12V maar 30% van de tijd aanwezig is doe ik : 12V x 0.33 (=30%) : geeft mij 3.96V gemiddeld. het lijkt me dat ik 3.96V ga meten met een standaard Voltmeter
ALS ik het goed heb (verbeter me als ik ernaast zit
) zouden we dus een lambda sensor hebben die werkt over een bereik van 0~5V....
Ik weet 100% dat de "nieuwe" autos allemaal standaard een lambda sensor hebben op 0~1V range...maar vroeger waren er ook systemen werkend op 0~5V.....
Het heldere plaatje wat Wasibi laat zien is inderdaad een 0~1V range...maar zegt niet of onze W126 juweeltjes ook deze sensor hebben....dus zou onze W126 / 560SEL 0~1V zijn of 0~5V...?