Dit is een bekend probleem bij de 280 carburateur motoren.
3 weken terug kwam er en nieuwe klant met problemen met het verbruik op LPG.
Dit was ongeveer 1:3 tot 4.
De motor liet onregelmatig op LPG.
De computer en de CO tester gaven aan dat er luchtlekken waren bij de carburateur.
Na dat deze verholpen waren (gebroken carburatuerdraadeind) liep de motor nog steeds onregelmatig.
Dan maar kleppen stellen.
Er stond slechts 1 klep goed!!
Nu liep de motor al veel beter.
De vonkwaarden waren niet goed dus de bougies maar even er uit draaien. Helaas deze gingen slechts 1 omwenteling los waarna ze steeds vaster liepen in de draad.
De auto is blijven staan in in de daarop volgende dagen heb ik de bougies er uit gekregen zonder de draad te vernielen.
Nieuwe bougies geplaatste en gaan rijden.
De auto had geen vermogen.
Bij na vraag bleek dit al het geval te zijn van af de ombouw naar LPG.
"Even"zoeken naar de oorzaak.
De motor bleek onder belasting te arm te lopen.
De OMVL verdamper vervangen door een OMVL super.
Dit was al een verbetering maar nog steeds geen echt vermogen.
De top op LPG was slechts 130km. en de CO was 0.2%
Na veel zoeken heb ik nog 3 fouten in het mengstuk gevonden.
Hierna kon ik de CO onder belasting afstellen op meer dan 3.5%.
Hierna liep de motor goed maar te hoog stationair.
Aan de zegellak was te zien dat alle afstellingen aan de carburateur waren versteld.
"Even" alles goed gezet en de motor liep perfect.
De klant wilde nog eenTAP ( LPG aanpassing op de ontsteking) en een ECOmax ( besparing totn 15% op LPG).
Nu loopt de auto beter op LPG dan op benzine.
Bij 130km gaat hij nog in de kick-down op LPG bij benzine is dat ongeveer bij 125km.
Dit duidt er op dat de motor meer vermogen op LPG heeft dan op benzine.
Omdat de motor nu meer vermogen leverd moet het verbruik ook zijn gedaald, maar daar heb ik nog niets over gehoord.
Hugo
www.iwemalpg.com