[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olieverbruik bij 300.000 km : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 18:33

Olieverbruik bij 300.000 km

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Olleke Bolleke » 25 mei 2012, 14:32

Net gekocht een 500SE van 1988 met 300.000 km en een flink olieverbruik.

Meest voor de hand liggende oorzaak is lekkage langs de klepgeleieders.
Ik zoek geen werk maar hou ook niet van halve oplossingen.
Is het verstandig de koppen te demonteren en te reviseren?
Nieuwe geleiders en kleppen, zittingen frezen.
Montage met nieuwe klepseals etc.
Heeft het zin ook te kijken naar de distributie?
Tandwielen, ketting etc.
Olleke Bolleke
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Neviu » 25 mei 2012, 14:41

rookt die ook blauw?
Neviu
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Olleke Bolleke » 25 mei 2012, 15:44

Ja, hij pluimt behoorlijk zodra het gas ingetrapt wordt.
Lijkt me een geval van lekkage langs de geleiders.

Motor eruit is niet zoveel extra werk tov alleen de koppen eraf.
Geeft meteen de gelegenheid distributie met geleiders te bekijken.
Zover ik kan beoordelen is de kilometerstand geloofwaardig.
Of de motor te heet geweest is kan ik niet vaststellen.
Olleke Bolleke
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor ElGriffo » 25 mei 2012, 20:44

Heb er in korte tijd 3x een 117.965 motor uit elkaar gehad met kilometerstanden tussen de 250k en 350k
Alle hebben dezelfde problemen: alle rubbers versleten, koppakkingen lek, geleiders gebroken en ketting
Versleten. Koppen verkoolt en de klepseals bikkel hard.

Ik zou het goed aan pakken
ElGriffo
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Douwe » 25 mei 2012, 21:11

wel eerst even een compressie test doen en kijken of de motor het ubberhoud nog waard is om gereviseert te worden
als je nu al lage cilinderdruk waardes hebt en veel carter druk
dan is het messchien het over wegen waard om voor nog geen 1000 euro een andere motor te halen
als je de koppen hebt laten reviseren en achteraf blijkt dat je zuigers versleten zijn is het erg lullig
een cilinder koprevisie zal niet niks kosten
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Olleke Bolleke » 25 mei 2012, 21:23

Bij een gebruikte motor weet je ook niet wat je krijgt.

Zuigers en cylinders met nikasil hebben een lange levernsduur.
Ik zal de zuigers er toch maar uithalen en de zuigerveren controleren.
Compressie van de motor is goed, ondanks het olieverbruik.

16X kleppen met geleiders + montage is nog te doen.
Ik breng het spul naar Keizer in Doetichem, nu op het nieuwe industriegebied.

Er gaat ook een nieuwe waterpomp op, starter en dynamo laat ik reviseren.
Dan kunnen er weer wat probleemloze kilometers mee gemaakt worden zonder bussen olie in de koffer..........
Olleke Bolleke
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Douwe » 25 mei 2012, 21:28

wat voor kosten heb je dan om zon kop revisie te laten doen ?
als je dan toch de zuigers eruit haald zet er dan gelijk nieuwe zuiger veren op ;)
en controleer dan ook de krukas lagering
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor ElGriffo » 25 mei 2012, 21:56

Ik heb bij mijn motor de zuigerveren , kruk- en drijfstanglagers vernieuwd.

De cilinderwand is inderdaad van een heel aparte materiaal
ElGriffo
 


Re: Olieverbruik bij 300.000 km

Berichtdoor Olleke Bolleke » 25 mei 2012, 23:09

Eerst eens zien hoe het spul er uit ziet.
Dan beslis ik over het vervangen van meer delen.

De motor wordt wel compleet opnieuw verpakt.
Olleke Bolleke
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten