[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Blauwe rook en stank uit uitlaat : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 22:24

Blauwe rook en stank uit uitlaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Blauwe rook en stank uit uitlaat

Berichtdoor Robje1968 » 27 mei 2012, 16:38

Net terug van een ritje snelweg, ca 5 km 120 km/u gereden.
Zal straks de bougies gaan bekijken en hopelijk kan dit iets aangeven.

Ik heb ook even 130 km/u gereden, gas los en na ca drie seconden het gas flink ingetrapt. Ik heb zelf geen rookwolk gezien, misschien dat er wel een pluim was maar dus niet gezien.

En toch ook weer een piepje bij de betreffende achterrem, denk dat deze toch gereviseerd/vervangen moet worden.
Ben zelf niet thuis in remklauwrevisie, dus maar eens de kosten afwegen tegen een goed gebruikte.
Als je 1 kant revesieerd, is denk het beste dat je de andere kant ook doet? vanwege remverschil misschien?
Robje1968

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 mei 2012, 17:15

Een piepend geluid tijdens het remmen, kan m.i. uitsluitend van een remblokje afkomstig zijn.

Er zit eventueel een harde glazuurlaag op een van de blokjes, dit kan o.a. ontstaan als een remblok langdurig tegen de remschijf aandrukt
Peter 500SEC

Berichtdoor Robje1968 » 27 mei 2012, 20:15

Het piept tijdens het remmen en blijft dat nog even doen nadat ik de rem heb losgelaten, enkele seconden. De klwauw gaat dus nog niet snel genoeg terug.

Ik heb alle bougies gecontroleerd en zien er volgens mij goed uit. Een enkele heeft donker schroefdraad maar of dat iets wil zeggen weet ik niet.
De volgorde is: gezien vanaf de voorkant van de auto is foto "boug1" de eerste aan de linkerkant, foto "boug5" is de eerste aan de rechterkant.
Kan er nu een conclusie getrokken worden? Het beeld van de bougies samen met de test 130 km/u rijden, gas enkele seconden los en weer gas geven, door mij geen rook gezien.
Tijdens het starten en een keer gas geven zie je wel blauwe rook.
Wellicht de kleprubbers? Wil sowieso nog een compressietest doen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Robje1968

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 mei 2012, 20:34

Kan het zijn dat er enkele bougies te losjes in de cilinder zaten ?

Of zaten ze allemaal redelijk vast ?
Peter 500SEC

Berichtdoor Robje1968 » 27 mei 2012, 21:06

Ze zaten/zitten allemaal goed (hand) vast, waarom het schroefdraad dan zwart is? Denk wel dat het olie is.
Robje1968

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 mei 2012, 21:10

Als het olie is, dan heeft de bougie niet goed vast gezeten of is de schroefdraad beschadigd en is er olie langs de bougie gaan lekken .

Anders was de schroefdraad netjes schoon geweest, net als de meeste anderen, tenminste, dat is mijn redenatie
Peter 500SEC

Berichtdoor Robje1968 » 27 mei 2012, 22:03

Ik kan me er in vinden als er 1 niet goed vast gezeten zou hebben, maar 4 lijkt me een beetje veel van het goede.
Heb geen idee hoe de bougies van andere eruit zien als die eruit gedraaid zijn.
Robje1968

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 mei 2012, 22:10

Ik heb het zelfde gehad met mijn BMW

Deze is permanent in onderhoud bij de officiële dealer!

Laatst heb ik voor het eerst zelf eens de bougies vervangen, dit omdat de motor stationeer niet lekker begon te lopen.

Tijdens het uitdraaien van de bougies kwam ik erachter dat ik de helft van de bougies gewoon met hand eruit kon draaien !!!!

De schroefdraad van de loszittende bougies zagen er precies zo uit als die enkele van jou :oops:
Peter 500SEC

Berichtdoor Jeroen500SEC » 29 mei 2012, 13:19

Ik schroef de bougie er met de hand in en zet dan pas de ratel er op.
met name de vierde cilinder is nog al lastig om daar goed bij te kunnen.
wat is het olie verbruik van je motor.
groet Jeroen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robje1968 » 29 mei 2012, 20:10

Twijfel er een beetje aan dat de bougies vast zaten, ik moest bij het los draaien toch echt wel even kracht zetten om ze los te krijgen.
Het vast zetten doe ik ook met de hand, totdat het niet meer verder kan en dan met de bougiesleutel, handvast.
Is dit voldoende? handvast? of mag je best even kracht zetten, ben er bang voor dat ze breken als ik teveel kracht zet.

Even op de verbranding terug te komen, lijkt er op dat deze goed is.

Het olieverbruik heb ik nog niet gemeten, dat zal ik ook eens gaan doen.
Dan vul ik hem eerst tot de bovenste streep van de peilstok en hou het aantal kilometers bij.
Bij de hobbyclub hadden ze mij verteld wat het een aantal liter olie is tussen de bovenste streep en de onderste streep op de peilstok, maar dan ben ik vergeten.
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 30 mei 2012, 13:21

Zojuist een half uurtje rond gereden en toen maar gauw naar huis, wat een stank, wordt er zelfs misselijk van :evil: :evil:

Heb gelijk maar de hobbyclub gevraagd wanneer ik terecht kan om dit probleem nader te onderzoeken en hopelijk te verhelpen.
Wil dan graag een compressietest doen en afhankelijk van de uitslag de klepseals vervangen.
Nu eerst maar even omkleden want de geur zit in mijn kleding bah
Robje1968

Berichtdoor Jeroen500SEC » 31 mei 2012, 19:05

Normaal als je vooruit rijd ruik je volgens mij niet zoveel als er stank uit de uitlaat komt.
De blauwe rook komt die uit het motorcompartiment als je stilstaat?
Het kan wel wezen dat hij olie lekt langs je kleppendeksel (achterzijde) ook willen ze nog wel eens zweten aan de achter kant van de koppakking als de olie dan op het warme gedeelte van de motor komt verbrand de olie en dan kan de stank wel in de cockpit komen
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Robje1968 » 31 mei 2012, 20:10

De rook komt alleen uit de uitlaat, heb alles rondom het blok al gecontroleerd. Er zitten ook nieuwe kleppendekselpakkingen tussen.
De stank komt denk in de auto door met de ramen open te rijden.
Eerst maar eens de compressie meten en dan eens kijken wat te doen. Als de conpressietest goede uitslagen geeft, dan begin ik eerst maar eens met de klepsteelrubbers, hopelijk is het daarmee dan verholpen.
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 04 jun 2012, 12:18

Ik heb van het weekend nog even een stukje gereden en nu met alle ramen dicht.
Nagenoeg geen last van stank in de auto, de stank komt dus echt uit de uitlaat (an de achterkan dan he ;) )

Ik had een compressiemeter besteld en is vandaag binnengekomen. Zal proberen van de week of as weekend tijd te maken voor de test, zal de resulaten hier vermelden.

De regels voor de compressietest heb ik op het forum gevonden.
-motor warmdraaien
-brandstoftoevoer stoppen
-onsteking afkoppelen
-alle bougies er uit
-meter aansluiten
-testen met vol gas

Als ik toch iets over het hoofd heb gezien dan hoor ik het graag natuurlijk!
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 09 jun 2012, 14:20

Zo compressiemeting gedaan en dit zijn de resultaten.
Gemeten van de voorzijde van de auto, linksvoor is nr 1.
Gemeten van de voorzijde van de auto, rechtsvoor is nr 5.

nr 1/ 10 bar
nr 2/ 11 bar
nr 3/ 11 bar
nr 4/ 11 bar
nr 5/ 10 bar
nr 6/ 11,5 bar
nr 7/ 10,5 bar
nr 8/ 10 bar

Volgens mij zijn dit aardig goede resultaten, geen nieuwwaarden maar voldoende.
Moet er eigenlijk nog een factor over berekend worden? ik meende ergens op het forum te lezen x * 8,5, maar weet niet of dit hier mee te maken heeft.

Kan ik nu concluderen dat het onderblok goed is? En dat het roken "waarschijnlijk" ligt aan versleten klepsteelrubbers / klepgeleiders?

ps, de compressiemeter is eigendom, wie in de buurt van mij woont en hiermee eens kosteloos wilt testen, dan laat het maar weten.
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 10 jun 2012, 21:32

Iemand nog een mening over de waarden? ben er wel benieuwd naar :whistle:
Robje1968

Berichtdoor ElGriffo » 10 jun 2012, 21:33

Lijkt me prima

In ieder geval redelijk gelijk
ElGriffo

Berichtdoor Robje1968 » 10 jun 2012, 21:38

Dus een eerste stap in het oplossen van het rook- en stankprobleem zouden de klepsteelrubbers kunnen zijn?

Iemand nog tips mbt de klepveertang? Kan hem niet zelf maken maar misschien dat iemand weet of deze tangen bv te huur zijn of voor een redelijk prijs te koop zijn. Koop hem liever, dan heb ik die er ook weer bij ;)
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 17 jun 2012, 20:53

Klepveertang en klepsteelrubbers zijn bestels, duur hopelijk snel van dit euvel verlost.

Gisteren kwam ik ermee in de file, de eerste 100 meter ging prima, daarna begon hij steeds meer te roken en bij een klein beetje gas zag je een flinke walm achter de auto.
Net of dat het blok een veels te vette smeering kreeg, merkte het ook bij het stationair lopen, het begon wat te schommelen en zakte het toerental.
Na het oplossen van de file en het mogen rijden werd de rook minder en het stationai later ook weer goed.
Robje1968

Berichtdoor Robje1968 » 22 jun 2012, 21:51

Vanavond begonnen met het vervangen van de klepsteelrubbers en tot nu gaat het goed.
Begonnen met de linkerkant.
Alles er om heen gedemonteerd zodat ik er van het weekend goed bij kan.
Zover als het kon heb ik de distributie gecontroleerd en zie geen problemen. De geleiders zijn (gelukkig) nog heel en staat de nokkenas op tijd.
Heb de krukas op 0 graden gezet en toen gekeken hoe de nokkenas staat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Robje1968

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek