door TeunBong » 19 aug 2012, 15:35
Omdat er veel gerammel kwam vanaf de achterste draagarmen ben ik er achtergekomen dat er mega veel speling zat op de ankerplaten.
Die speling werd veroorzaakt door de middelste lagers en de rubberbussen welke allemaal gaar waren.
Eventjes een ritje naar Bergum want Meindert had nog een mooie complete achterbrug liggen. Deze wilde hij wel voor mij plaatsen en ik mocht helpen.
Nu heb ik type 1 en de beschikbare was een type 2.
Het verschil zit hem in de wielnaaf waarbij bij type 1 de ankerplaat met rubber bussen met een aparte arm worden gefixeerd en bij type 2 deze helemaal is komen te vervallen en de ankerplaat alleen om de as is bevestigd.
Ook zit er een verschil in stabilisatorstang en remklauwen. Dit lees je hieronder.
Zou dat lukken?
Jazeker lukt dat maar wel mega veel werk.
We hebben er voor gekozen niet slechts de draagarmen te vervangen maar de hele achterbrug.
Hoe zijn wij te werk gegaan:
-achterbank wegnemen en schokdempers boven loshalen
-auto op de brug en achterwielen wegnemen
-schokbrekers onder losmaken en wegnemen
-veren wegnemen bij grote voorkeur met speciale veerspanner
-remklauwen loshalen van ankerplaat en ophangen met een draadje of gewoon laten hangen
-remschijven afnemen (moesten overgezet worden)
-uitlaat verwijderen op meest makkelijke plaats zodat achterbrug en aandrijfas goed bereikbaar zijn (let op de
lambdasonde op de kat!!)
-handremkabels losmaken bij verdeelpunt
-verwijder de stabilisatorstang
-abs-sensor wegnemen van cardan let op olielekkage (even een prop erin)
-plaats een transmissiekrik onder spanning onder de cardan
-haal de bouten en moeren van de achterste hardyschijf los
-haal aan beide kanten de steekas los door het boutje weg te nemen in de as
-maak de cardan bij de achterste hardyschijf los (2 moeren bovenop)
-maak de cardan bij het draagrubber los (4 boutjes)
-de cardan kan nu weggenomen worden door de steekassen uit de wielnaaf te trekken en de cardan van de aandrijfsas
af te halen en de krik iets te laten zakken (cardan en steekassen moesten overgezet worden)
-plaats de transmissiekrik onder de achterbrug op spanning
-maak de 6 bouten (4 klein en 2 groot) van de ophanging bij de subframerubbers los
-de hele achterbrug is nu los en kan weggenomen worden door de krik iets te laten zakken
Met je uitlaat er af hebt je de kans om je hardyschijven en tussenaslager te inspecteren.
Neem hiervoor even het hitteschild weg.
Als je je achterbrug er af hebt is het handig je subframerubbers te controleren.
Controleer ook gelijk even je cardanolie, remvoeringen en mantels van de remkabels.
Dan weer erop:
-plaats de nieuwe achterbrug (type 2) op de transmissiekrik en krik deze op zijn plaats
-plaats de 6 bouten (4 klein en 2 groot) bij de subframerubbers
-plaats de remkabels terug in het verdeelpunt
-plaats de cardan op de transmissiekrik en krik deze op zijn plaats
-zorg dat de cardanas goed voor de hardyschijf zit en dat de steekassen in de wielnaaf zitten
-plaats de 2 boutjes en bussen in de wielnaaf zodat de steekas vast zit
-maak de cardan vast met 2 moeren en 4 boutjes
-bevestig de hardyschijf of aandrijfsas aan de cardan
-plaats de abs-sensor terug in het cardan
-haal beide remklauwen er af en verplaats deze naar de andere kant
Het omwisselen van de remklauwen is essentieel omdat het anders niet past.
Nou ja past wel maar dan komen de remklauwen onderste boven met de aansluiting naar beneden.
Je zult zien dat je ook de remleidingen wat moet modificeren. Pas hiermee op zodat je de leiding niet breekt.
Ook moet je even opletten hoe de leidingen en slangen lopen ten opzichte van de stabilisatorstang.
Dit in verband met de veergang.
-plaats de stabilisatorstang en rubbers
Wij hadden te maken met twee soorten stabilisatorstangen.
Het onderscheid zit hem in de bevestiging aan de wielnaaf (plastic (type 2) of ijzer (type 1)) en de maat van de stabilisatorrubbers en beugels (klein (type 2) en groot (type 2)).
Zo was het tenminste bij mij.
Dus afhankelijk welk type je hebt en welk type je gaat overzetten even goed controleren.
Alle gaten zijn aanwezig om zowel de grote als kleine beugel te plaatsen voor de rubbers.
-plaats de veren en schokbrekers
-monteer de uitlaat (vergeet de lambdasonde niet!!)
-plaats de achterbank
-remmen ontluchten
En klaar.
Volgens mij redelijk compleet maar ik zal gerust iets zijn vergeten of hebben omgedraaid.
Wellicht zijn er nog veel meer combinaties op de markt gekomen waar ik geen weet van heb.
Doe er je voordeel mee.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.