Het is nu 24 nov 2024, 19:37
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Neerven
door VolvWil » 20 aug 2012, 20:09
Hallo allemaal,
Vandaag lekker bezig geweest met wissermotoren van de koplampen.
voor het makkelijke de voorbumper eraf en dan gelijk die sproeiers(type1) er maar eens uit gehaald.
Nu kwam daar al nooit iets uit maar wil dat wel weer eigenlijk nu me wissers weer werken.
Sproeierszijn verstopt dus zal ze wel een nachtje in de ontkalking hangen om te kijken wat er gebeurd.
Nu de vraag hoe werkt het sproeier systeem van de koplampwisser?
Wat ik gedaan heb tot nu toe is alle leidingen schoon,stekkers omgewisseld op de pompen(komt er wel vloeistof voor)
pompen omgewisseld om te weten of er een pompje stuk is en dan houd het op in mijn geval.
Ik weet dat er iets van een verbinding gemaakt word in de ruitenwisser motor(rechts) die volgens mij de sproeier laat werken,maar zit er nog apart een zekering voor of een relais?
kan alleen maar zoiets zijn denk ik dat niet mee wil werken.
Ik hoor het wel alvast bedankt!
JW
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Vlim » 20 aug 2012, 20:16
De sproeier doet het normaal gesproken over de ruitensproeier.
In je ruitensproeier-reservoir behoren 2 pompjes te zitten: één voor de ruitensproeier, de andere voor de koplampwissers. Ze worden tegelijkertijd aangestuurd.
Vanuit dat pompje loopt een leiding naar je bumper, en van daaruit naar je sproeikopjes.
Latere versies hebben de sproeier in de wisarmpjes van de koplampwissers geïntegreerd, en hebben dus geen aparte sproeikopjes op het bumperchrrom zitten.
-
Vlim
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 2147
- Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
- Woonplaats: West-Brabant
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door VolvWil » 20 aug 2012, 20:23
gekke is er word er nu maar 1 aangestuurd,stekkers heb ik omgewisseld op die pompjes maar dan sproeit hij alleen de bumper.
stekkers weer terug gewisseld op de raamsproeiers.
Moet toch ergens aan het begin iets mis gaan,komen vier draden uit een kabelboom die naar de pompjes gaan dus leek mij dat ze mishcien apart gestuurd worden?
jw
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Vlim » 20 aug 2012, 20:25
Heb je het geprobeerd met de verlichting aan?
-
Vlim
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 2147
- Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
- Woonplaats: West-Brabant
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door VolvWil » 20 aug 2012, 20:27
ja dimlicht aan en de wissers wissen mooi maar dan zou ook dus die sproeiers moeten werken in combinatie met die koplampwissers
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Leeflang » 20 aug 2012, 20:33
De koplamp sproeiertjes sproeien niet de hele tijd, maar alleen als de koplampwissertjes is een bepaalde stand staan, in de rechter koplampwissermotor is daarvoor een schakelaartje gebouwd.
De blauwe draad zou zo af en toe - net telkens bij de ruststand van de wisser - spanning moeten krijgen om het pompje aan te zetten.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door VolvWil » 20 aug 2012, 20:38
ok dat idee had ik al dat er wat in het motortje zat,ik zou dus de spanningsmeter aan de blauwe draar moeten hangen om te kijken of hij die spanning wel doorstuurd.
zit er nog meer delen tussen de motor en pompje wat ik moet weten?
die spanning die door die blauwe draad komt pakt hij gewoon vanuit de motor zelf zeker?
jw
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Leeflang » 20 aug 2012, 21:47
sproeiers.gif
71 - Koplampwissermotor links
72 - Koplampwissermotor rechts
73 - Ruitensproeierpompje *
81 - Relais koplampreinigingsinstallatie
82 - Koplampsproeierpompje
* In de begeleidende tekst staat hier ook bij dat het een koplampsproeierpompje zou zijn, maar dat lijkt me een foutje.
Van het relais zit dus zowel pin 5 (85) als pin 2 (87a) aan massa.
De spanning voor de blauwe draad komt zo te zien uiteindelijk van de rode draad aan de motor.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door VolvWil » 20 aug 2012, 22:55
dank je wel leeflang dit maakt het alweer duidelijker.
Als er dus geen spanning op de blauwe komt ligt het aan de motor,die werkt wel maar dan intern wat mis.
die loopt door naar de pomp dus te meten op breuk.
en ander de min op de motor of naar de andere motor als ik dat zo bekijk.
Nou heb wat te doen van de week dank je wel!!
JW
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Leeflang » 21 aug 2012, 01:07
Zou best kunnen dat dat schakel gedeelte het na jaren trouwe dienst begeven heeft.
Misschien is het een beetje verdraaid (ik weet niet of dat mogelijk is).
Al de draden waar "br" (bruin) bij staat zitten uiteindelijk ergens aan massa, in het schema aangegeven met iets wat op een hoofdletter T (meestal gekanteld of op de kop) lijkt.
De getallen die er bij staan (0,75 of 1 of 1,5) geven de dikte van de draden weer.
Die drie grijze blokken waar alleen een paar draden aan elkaar zitten zijn waarschijnlijk stekkers of aansluit strips.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Frank117 » 21 aug 2012, 01:39
Dat het schakelgedeelte niet meer werkt, is goed mogeljk. Het hele binnenwerk van zo'n koplampwissermotortje zit vol met een soort vet, dat verhardt en belemmert de werking van het schakelaartje. Openmaken, schoonmaken, nieuw smeersel en waarschijnlijk is het euvel daarmee verholpen.
-
Frank117
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1031
- Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
- Woonplaats: Knokke, België
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ElGriffo » 21 aug 2012, 11:19
Dat schema was ik ook naar op zoek
Heb de wissers en spoeires uit mijn donor 560 maar de kabelboom zat helemaal verweven
in de hoofd kabelboom.
Moet zo "simpel " na te maken zijn
@machiel: kun je dat schema naar me mailen ? print wat makkelijker
-
ElGriffo
-
door Leeflang » 21 aug 2012, 12:26
Dat schema is van een serie 1, misschien is het voor een serie 2 anders?
Ik zal het juiste schema voor je opzoeken en toesturen (duurt misschien nog even, want ik moet zo meteen nog even wat andere dingen doen, maar komt vandaag vast nog wel in orde).
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ElGriffo » 21 aug 2012, 12:34
Bouw het achteraf op , heb nu niets . Ik weet dus niet of het uit maakt .
Als je een schema van een type 2 hebt dan houd ik liever die aan
Ik heb de standkachel ook nog liggen... maar kom er niet echt aan toe ben op de donderdag
veel te druk met andere dingen tegenwoordig
-
ElGriffo
-
door VolvWil » 22 aug 2012, 01:56
iets met kleppen toch marco?
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door VolvWil » 22 aug 2012, 14:46
Machiel bedankt voor het schema want nu je wat kan meten kan je het ook oplossen!
Bleek bij mij dus de min op de motor niet meer door te geven dus dan doet ie het niet.
Stekker nieuw gesoldeerd en het werkt weer als een sproeier moet!
Leuk hoor die straaltjes om de slag even sproeien en weer een lekker gevoel dat je wat oplost he maar dat hoef ik niet uit te leggen dan kennen we allemaal
JW
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
-
VolvWil
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1037
- Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
- Woonplaats: Den Helder
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SE
- Bouwjaar: 1981
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten