door Leeflang » 20 aug 2012, 19:21
De auto is zo ontworpen dat de relais voor de stoelbediening en de raambediening constant bekrachtigd zijn zolang de auto aan is.
We mogen toch aannemen dat ze dan ook relais toepassen die daar - afgezien van wat warmte ontwikkeling - geen enkel probleem mee hebben.
En euh ... een vrijloopdiode is juist belangrijker bij een relais dat juist wel vaak in- en vooral uitgeschakeld wordt.
Een spoel 'verzet' zich tegen iedere verandering van de stroom door die spoel loopt (de wetten van Faraday, Lenz en Maxwell kun je je vast nog wel vaag herinneren).
Vooral bij het uitschakelen wordt daardoor een hoge inductiespanning opgewekt (tegengesteld aan maar veel hoger dan de spanning die de spoel bekrachtigde), die hoge spanning kan voor vonken zorgen in de schakelaar die de stroom uitschakelt.
Een vrijloopdiode zorgt ervoor dat die spanning meteen weer wordt afgevoerd door de spoel van het relais in plaats van dat die zijn weg zoekt naar de schakelaar.
In de Mercedes relais wordt in plaats van een vrijloopdiode meestal een blusweerstand toegepast, die zit ook in de behuizing van het relais gemonteerd, parallel aan de spoel.
Dat is handiger omdat het daardoor niet uit maakt aan welke kant van de spoel de plus en de min aangesloten worden, wat bij een diode duidelijk wel verschil maakt.
Nadeeltje is wel dat het stroomverbruik een klein beetje toeneemt, maar dat hebben ze blijkbaar op de koop toe genomen.
Optimum aut nihil.