W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 13 aug 2020, 11:26

Probleem met elektrische hulpventilator

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 13 jul 2020, 14:35

Ik heb een probleem met de elektrische hulpventilator die vóór op de radiator zit.
Die lijkt niet aan te slaan als de motor heet wordt (afgelopen zaterdag 110 graden C).

Wat ik al heb bekeken:
1) zekeringen nagekeken. Allemaal in orde.
2) Ventilator stekker losgemaakt en er 12 volt direct van de accu op gezet -> ventilator gaat draaien. Dus daar geen probleem.
3) Zoals in het handboek staat: de twee stekkertjes van de temperatuurschakelaar losgemaakt en de twee die naar de relaisbox gaan kort gesloten. Je hoort het relais klikken.
4) punt 3 herhaald en nu de spanning op de stekker naar de ventilator gemeten. Na het klikken van het relais komt er 4,6 volt op te staan. De 4,6 volt kan worden verklaard doordat er bij één deel van het circuit nog een voorschakelweerstand tussen zit. Daarmee zou de ventilator toch langzaam moeten gaan draaien. Maar na het aansluiten ervan doet die niets.
5) De ventilator weer aangesloten en de test van punt 3 herhaald. Nu meet ik 0 volt over de stekker. ??? De 4,6 volt is 'verdwenen'.

Hier houdt mijn troubleshoot arsenaal op.
Wie heeft er nog suggesties?
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Vlim » 13 jul 2020, 14:55

110 graden is nog niet echt heet voor een W126.
Ik dacht dat hij pas bij 120 ging draaien, maar zou dat na moeten kijken.

Als de temperatuur te snel oploopt, ook de kwaliteit van de radiator en de thermostaat eens checken. Sluit ook de visco koppeling niet uit.

Ook de temperatuurmeter wil nog wel eens liegen, dus de echte temperatuur meten kan ook geen kwaad.

Mijn 500SEL uit 1983 had in het begin alle symptomen. Uiteindelijk thermostaat, radiator, visco koppeling,
temperatuurmeter vernieuwd en probleem was weg
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000

Berichtdoor BenzHans2 » 13 jul 2020, 16:01

Check bij warme motor of je radiator wel overal heet is.
Ze slippen nog wel eens dicht, waardoor groot deel van koelvermogen vermindert.
Meestal blijven ze aan de onderzijde helemaal koud.
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988

Berichtdoor RVermeer » 14 jul 2020, 09:39

Dank voor de reacties.

Ik had aan het verhaal nog moeten toevoegen dat het warm lopen gebeurde toen ik in de file bij Leiden stond.
Met ramen open en de kachel aan liep de temperatuur weer terug naar 90 graden C.
Onder normale rij condities is er niets aan de hand.

Wat ik graag zou willen weten is hoe ik het circuit kan testen, zonder er mee te hoeven rijden, zodat ik kan uitzoeken of het iets elektrisch is wat problemen geeft. Als rijdend zou dat niet te doen zijn.

Volgens het boekje zou de ventilator moeten aanslaan bij 100 graden C.
Maar in hetzelfde boekje staat ook dat de temperatuurvoeler bij 52 graden reageert.
Nu zijn er twee circuits waarbij 2 relais zijn betrokken. De ene heeft een voorschakelweerstand en de ander niet.
Dus het systeem zal vast getrapt werken. Halve snelheid bij 52 graden, vol vermogen bij 100, of zo iets.

In ieder geval werkt het circuit van de 52 graden dus niet bij stilstand. Het relais hoor je wel klikken en er komt ook 4,6 volt op de stekker naar de ventilator te staan, maar sluit je de ventilator aan, doet die niets (de 4,6 volt wordt 0 volt). Zet je er direct 12 volt op dan gaat die prima draaien.
Ik weet niet hoe ik het 100 graden circuit moet testen zonder de motor heet te laten worden. Dat zou ik graag horen als iemand dat weet.
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor blauwe hap » 14 jul 2020, 11:31

Type 1 heeft ook een temp sensor voor de elect. fan bovenop de droger van de airco. Die kan je eruithalen en testen zonder drukverlies van je airco. Testen in warm water, moet open gaan bij 55 (of 65) graden en dicht onder 12 graden.
blauwe hap
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Caspar
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens: S124, OM605, 1995
W124, M103, 1986
W463, M104, 1996

Berichtdoor RVermeer » 15 jul 2020, 09:26

Die heb ik nog niet apart getest. Maar het probleem zit na die sensor. Het kortsluiten van de twee draadjes, zoals ik beschreef, omzeilt namelijk die sensor.

Vandaag nogmaals alles doorgezocht en nu extra gekeken of alles wel goed vast zit.
Geen opvallende problemen kunnen vinden. Het resultaat blijft dus hetzelfde.
Het lijkt er op dat de ventilator niet genoeg stroom (ampères) krijgt. Dan kun je volts hebben wat je wil, maar dan gaat ie niet werken.
Vraag is dus, waar kan dat aan liggen?
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder

Keer terug naar Techniek