W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 jan 2021, 11:36

Probleem met elektrische hulpventilator

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 13 jul 2020, 14:35

Ik heb een probleem met de elektrische hulpventilator die vóór op de radiator zit.
Die lijkt niet aan te slaan als de motor heet wordt (afgelopen zaterdag 110 graden C).

Wat ik al heb bekeken:
1) zekeringen nagekeken. Allemaal in orde.
2) Ventilator stekker losgemaakt en er 12 volt direct van de accu op gezet -> ventilator gaat draaien. Dus daar geen probleem.
3) Zoals in het handboek staat: de twee stekkertjes van de temperatuurschakelaar losgemaakt en de twee die naar de relaisbox gaan kort gesloten. Je hoort het relais klikken.
4) punt 3 herhaald en nu de spanning op de stekker naar de ventilator gemeten. Na het klikken van het relais komt er 4,6 volt op te staan. De 4,6 volt kan worden verklaard doordat er bij één deel van het circuit nog een voorschakelweerstand tussen zit. Daarmee zou de ventilator toch langzaam moeten gaan draaien. Maar na het aansluiten ervan doet die niets.
5) De ventilator weer aangesloten en de test van punt 3 herhaald. Nu meet ik 0 volt over de stekker. ??? De 4,6 volt is 'verdwenen'.

Hier houdt mijn troubleshoot arsenaal op.
Wie heeft er nog suggesties?
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Vlim » 13 jul 2020, 14:55

110 graden is nog niet echt heet voor een W126.
Ik dacht dat hij pas bij 120 ging draaien, maar zou dat na moeten kijken.

Als de temperatuur te snel oploopt, ook de kwaliteit van de radiator en de thermostaat eens checken. Sluit ook de visco koppeling niet uit.

Ook de temperatuurmeter wil nog wel eens liegen, dus de echte temperatuur meten kan ook geen kwaad.

Mijn 500SEL uit 1983 had in het begin alle symptomen. Uiteindelijk thermostaat, radiator, visco koppeling,
temperatuurmeter vernieuwd en probleem was weg
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2148
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor BenzHans2 » 13 jul 2020, 16:01

Check bij warme motor of je radiator wel overal heet is.
Ze slippen nog wel eens dicht, waardoor groot deel van koelvermogen vermindert.
Meestal blijven ze aan de onderzijde helemaal koud.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3983
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 560SEL 1988
Dodge Ram 5.9 1997


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 14 jul 2020, 09:39

Dank voor de reacties.

Ik had aan het verhaal nog moeten toevoegen dat het warm lopen gebeurde toen ik in de file bij Leiden stond.
Met ramen open en de kachel aan liep de temperatuur weer terug naar 90 graden C.
Onder normale rij condities is er niets aan de hand.

Wat ik graag zou willen weten is hoe ik het circuit kan testen, zonder er mee te hoeven rijden, zodat ik kan uitzoeken of het iets elektrisch is wat problemen geeft. Als rijdend zou dat niet te doen zijn.

Volgens het boekje zou de ventilator moeten aanslaan bij 100 graden C.
Maar in hetzelfde boekje staat ook dat de temperatuurvoeler bij 52 graden reageert.
Nu zijn er twee circuits waarbij 2 relais zijn betrokken. De ene heeft een voorschakelweerstand en de ander niet.
Dus het systeem zal vast getrapt werken. Halve snelheid bij 52 graden, vol vermogen bij 100, of zo iets.

In ieder geval werkt het circuit van de 52 graden dus niet bij stilstand. Het relais hoor je wel klikken en er komt ook 4,6 volt op de stekker naar de ventilator te staan, maar sluit je de ventilator aan, doet die niets (de 4,6 volt wordt 0 volt). Zet je er direct 12 volt op dan gaat die prima draaien.
Ik weet niet hoe ik het 100 graden circuit moet testen zonder de motor heet te laten worden. Dat zou ik graag horen als iemand dat weet.
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor blauwe hap » 14 jul 2020, 11:31

Type 1 heeft ook een temp sensor voor de elect. fan bovenop de droger van de airco. Die kan je eruithalen en testen zonder drukverlies van je airco. Testen in warm water, moet open gaan bij 55 (of 65) graden en dicht onder 12 graden.
blauwe hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 95
Geregistreerd: 15 jul 2018, 00:13
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124, OM605, 1995
W124, M103, 1986
W463, M104, 1996


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 15 jul 2020, 09:26

Die heb ik nog niet apart getest. Maar het probleem zit na die sensor. Het kortsluiten van de twee draadjes, zoals ik beschreef, omzeilt namelijk die sensor.

Vandaag nogmaals alles doorgezocht en nu extra gekeken of alles wel goed vast zit.
Geen opvallende problemen kunnen vinden. Het resultaat blijft dus hetzelfde.
Het lijkt er op dat de ventilator niet genoeg stroom (ampères) krijgt. Dan kun je volts hebben wat je wil, maar dan gaat ie niet werken.
Vraag is dus, waar kan dat aan liggen?
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 25 nov 2020, 12:30

Het is alweer wat maandjes geleden, maar vandaag toch nog eens verder bekeken. Ik had namelijk op een Engels talige website gelezen dat je de weerstand tussen de eerste pootjes van de twee betrokken relais moest meten. Die mocht niet oneindig zijn, want dan is er geen verbinding. En helaas, wel oneindig dus. Hoewel er aan de weerstand op het oog geen probleem te zien is.
Nu is het een onmogelijke taak om die weerstand los te krijgen, want je kunt er niet bij. Hij zit onderin de bak waarboven de remcilinder en rem-reservoir zitten. Ook zit er nog een soort geperforeerd kastje met een soort drukveren gemonteerd, die het onmogelijk maakt om bij het tweede schroefje te komen. Het kastje zit er namelijk bovenop.
Heeft iemand een suggestie om dit op te lossen?
Ikzelf zat te denken om een nieuwe weerstand op een beter bereikbare plek te monteren. Maar dan moet ik wel weten welke kabels er moeten worden verlegd.
Ideeen zijn van harte welkom.
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Leeflang » 25 nov 2020, 16:37

De ventilator heeft 2 aansluitingen: een bruine draad naar massa en aan de andere aansluiting zitten 2 draden, een zwarte en een zwart/blauwe.
De zwarte gaat naar relais B in de zekeringenkast, die is voor de volle snelheid.
De zwart/blauwe gaat naar de weerstand en van de andere kant van de weerstand met een zwart/rode draad naar relais C in de zekeringenkast, dat is voor de lage ventilatorsnelheid.
Je moet de nieuwe weerstand dus aansluiten op de zwart/blauwe draad van de ventilator en de zwart/rode draad van relais C.

Het geperforeerde kastje bevat overigens de weerstanden voor de kachelventilator.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 26 nov 2020, 12:35

Bedankt Leeflang.
Hier kan ik wel wat mee. De draden die je blauw en rood noemt, zijn in mijn geval helaas beiden zwart. Dus dat wordt nog even zoeken/meten welke waar aan vast zit. Welk pootje dus. Of kan je me dat ook vertellen?
Die weerstand is overigens rete-duur bij de MB dealer. 83 euro wordt er voor gevraagd. Op eBay 36 dollar. Dus ...
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Leeflang » 26 nov 2020, 13:43

De zwart/rode draad zit aan pin 1 / 87 van het relais.
De aansluitingen van de fan zijn in het schema niet genummerd
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 27 nov 2020, 11:33

TOP! Bedankt nogmaals.

Nu die weerstand nog zien te vinden. Gisteren eens het internet afgestruind. Zat websites waar hij op staat, maar nergens leverbaar. Zelfs niet bij AliBaba. Maar ik ga zeker geen 83 euro uitgeven. Dan heb ik wel geduld.
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Leeflang » 27 nov 2020, 15:16

Er staan er een paar op eBay:
https://www.ebay.nl/itm/264851668357
https://www.ebay.nl/itm/203088084444
Bij die eerste komen de afbeeldingen niet overeen met de omschrijving, vooraf dus even vragen hoe dat nu zit.
PelicanParts lijkt hem ook te hebben https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... -25-45-INT
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor RVermeer » 28 nov 2020, 10:08

Bedankt voor de moeite. Ik heb de links even gevold met als resultaat:
De eerste is duidelijk een fout.
De tweede levert niet naar Nederland.
De derde heeft hem niet op voorraad.

De laatste reden kom ik op het moment overal tegen.
Hardnekkig moeilijk verkrijgbaar dus.
Nou ja, het is nu toch niet warm buiten en volgende week is het weer winterstop.
Dus ik heb nog even de tijd.
Avatar gebruiker
RVermeer
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 21 dec 2008, 13:47
Woonplaats: De Meern
Roepnaam: Raymond
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: Probleem met elektrische hulpventilator

Berichtdoor Leeflang » 28 nov 2020, 19:23

Bij de eerste is het alleen de vraag wat er fout is, de foto's of de tekst.
Bij mij levert de tweede niet naar een boel landen, maar wel (gratis) naar Nederland.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast