W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 aug 2019, 05:57

Roest versus zink

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Roest versus zink

Berichtdoor 126 » 29 jul 2015, 08:48

Heb nou net zitten googelen en kwam op het idee om zinkplaten aan de caroserie te bevestigen.
Ik wil hiermee roest preventief reduceren.
Dit wordt veel in de scheepsbouw gedaan,het wordt ook wel opofferings metaal genoemd.
Door deze 2 metalen aan elkaar te bevestigen ontstaat er een zwakke stroom onderling wat roest tegen houdt.
Ik weet alleen niet hoe dit gemonteerd moet worden.
Moet het zink gelijmt of geschroefd worden?
En moeten de elkaar rakende oppervlakten helemaal blank gemaakt worden of maakt dit niet uit :?:
Heeft iemand dit al eens gedaan :?:
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 868
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Wasibi » 29 jul 2015, 09:06

Gaat niet lukken, op zeeschepen zitten zinkanodes in ballasttanks en op de scheepshuid. Zink offert zich op in plaats van staal.

Voorwaarde is water ;)

Werkt alleen als het schip in het water ligt of de ballast tank gevuld is met water.
Bij een auto kun je dit vergeten of je moet je bolide in een vol zwembad stallen..

Een zeeman,

Alex
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: Roest versus zink

Berichtdoor 126 » 29 jul 2015, 09:15

Tsja,
Water hebben we genoeg hier in Nederland :mrgreen:
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 868
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Vlim » 29 jul 2015, 11:51

Als je een stuk repareert, stevig in de zinkprimer zetten. Tijdje terug een oud project bekeken wat ik 11 jaar geleden heb gelast. Nog steeds roestvrij...
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Roest versus zink

Berichtdoor 126 » 29 jul 2015, 11:58

Hoi
Ja dat heb ik zowiezo al gedaan.
Maar ik dacht het kan altijd beter.
Daarbij nog een vraag:
Ik moet nog 1 klein stukje dichtlassen,kan ik beter RVS gebruiken of beter van niet.
Ik heb van horen zeggen dat het rondomliggende ijzer dan sneller gaat roesten omdat RVS edeler"" zou zijn
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 868
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Vlim » 29 jul 2015, 12:37

RVS lassen is niet echt gezond en bij verzinkt staal lassen komen ook behoorlijk giftige dampen vrij. Gewoon plaatwerk gebruiken. Dat is het beste.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Wasibi » 29 jul 2015, 12:41

Gewoon met staal dichtlassen, en daarna goed primeren en lakken of tectileren,
Zink primer heb je in veel verschillende soorten, hechting van verf op 1k zinkprimer is meestal een probleem.
Best is als grondlaag een industrieele 2 komponent primer gebruiken, al dan niet met zink.
Met voldoende laagdikte roest het nooit meer ;) Probleem is de grootverpakking van 2,5L minimaal.

Wellicht hebben ze in de jachtverven kleinere verpakkingen.

Mijn Triumph indertijd met International geprimerd, daarna de auto grond en lak er op.
Je kunt allerhande merken gebruiken, 2K vreet over het algemeen niet op als je er iets anders overeen spuit.

Cheers!
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Vlim » 29 jul 2015, 13:27

Ik heb altijd de spuitbussen van Motip gebruikt. Nooit problemen mee gehad. Wel lekker lang laten drogen.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1899
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Roest versus zink

Berichtdoor Wimada » 29 jul 2015, 22:15

Weet niet wat je gaat of wilt lassen ? Als het deuren of schermen zijn kun je het nadien ook laten verzinken /galvaniseren,zelfs de complete carosserie,maar is wel een hele boel werk vooraf en nadien :eek:
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3718
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993


Re: Roest versus zink

Berichtdoor 126 » 30 jul 2015, 10:12

een gat links achter bij bumper en het antenne gat.
Ik wil gewoon wat uitproberen.
Veel auto's worden verzinkt,maar een offermetaal van zink zou dan niet helpen.
Dit vind ik dan vreemd.
Doe maar gek gewoon kan altijd nog!
Aso bakken bestaan niet,aso rijders wel!
Avatar gebruiker
126
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 868
Geregistreerd: 22 mei 2012, 18:29
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Frank
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai Tucson 2.7 V6 LPG3


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron