W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 11 dec 2018, 07:50

Schakelaar blazer hapert

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor Jacobs » 03 mei 2018, 21:38

Vandaag laat mijn draaiknop (standenschakelaar 1 t/m 4) het bij stand 1 en 3 afweten, 2 en 4 werken wel.....wat kan hiervan de oorzaak zijn? En natuurlijk: hoe kan ik dit verhelpen?
Jacobs
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 30 jun 2011, 11:22
Roepnaam: Leo
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes w204/avant-garde 280 estate 2008


Re: Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor BenzHans2 » 03 mei 2018, 22:34

Denk dat de schakelaar inwendig defect is. Hij bestaat uit rijtje weerstanden en is mechanisch. Vervangen is goed te doen overigens. Radio en paneel eruit en je kunt hem eenvoudig vervangen.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3537
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor Leeflang » 03 mei 2018, 23:15

De weerstanden zitten volgens mij niet in de schakelaar, maar in een metalen kooitje onder de remkrachtversterker.

0008212260.jpg

12.jpg

Er zijn dus 3 mogelijkheden:
- Schakelaar kapot (de blauw ingekleurde stukken daarvan in de tekening)
- Weerstandenpakket kapot (de rood ingekleurde stukken daarvan in de tekening)
- Bedrading tussen de twee voorgenoemde onderdelen kapot (de groen ingekleurde stukken in de tekening)

ventilator.gif

De schakelaar doormeten:
In stand 1 moeten pinnen 1 en 8 met elkaar verbonden zijn.
In stand 2 moeten pinnen 1 en 6 met elkaar verbonden zijn.
In stand 3 moeten pinnen 1 en 4 met elkaar verbonden zijn.
In stand 4 moeten pinnen 1 en 2 met elkaar verbonden zijn.

Via de stekker van de schakelaar kun je het weerstandenpakket en de bedrading doormeten.
Tussen pootjes 2 en 4 van de stekker moet de weerstandswaarde 0,2 ohm zijn (de multimeter zal waarschijnlijk niet zo nauwkeurig zijn en 0 aangeven).
Tussen pootjes 2 en 8 moet de weerstandswaarde 2,2 ohm zijn.
Als dat niet zo is, weet je nog niet of het in het weerstandenpakket zit, of in de bedrading.
Dan moet je dus onder de remkrachtversterker de stekker van het weerstandenpakket halen en het pakket zelf doormeten.
Ik weet alleen niet of je zo bij de stekker kunt, of dat eerst een en ander uitgebouwd moet worden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6139
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor Jacobs » 04 mei 2018, 13:07

Ga eerst maar voor de " eenvoudige" oplossing van Hans
Jacobs
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 30 jun 2011, 11:22
Roepnaam: Leo
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes w204/avant-garde 280 estate 2008


Re: Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor BenzHans2 » 04 mei 2018, 13:21

Deze versie heeft weerstandblok in de schakelaar.
Denk niet dat de versie onder de motorkap het probleem is
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3537
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Volvo V70 2.5 diesel
Dodge Durango 5.2 HEMI


Re: Schakelaar blazer hapert

Berichtdoor Jacobs » 05 mei 2018, 15:25

Zojuist alles los gehaald, wat blijkt! De originele motor voor blaasstanden heeft 2 slangen aangesloten waarvan er 1 onmiddellijk vertakt naar 2 slangen. De reservemotor heeft 2 slangen die beide vertakken.........ik heb vermoeden dat de originele motor niet goed is?
Jacobs
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 30 jun 2011, 11:22
Roepnaam: Leo
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes w204/avant-garde 280 estate 2008


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron