W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 10 jul 2020, 06:02

slecht starten bij warme motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

slecht starten bij warme motor

Berichtdoor WPloeg » 01 dec 2011, 20:51

hallo,
ik heb een Mercedes 280SE uit 1982.nu heb ik het volgende probleem.
als de motor koud is start hij perfect.als de motor warm is en ik start hem direct weer geeft ook geen problemen,maar als ik hem naar 15 minuten weer wil starten start hij zeer slecht pas naar een paar keer goed doorstarten.wat kan dit zijn?
ik heb wel iets gelezen over een accumulator zal deze problemen geven?
WPloeg
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 01 dec 2011, 19:43
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116,280S


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Vlim » 01 dec 2011, 23:03

Waarschijnlijk zijn je injectoren niet helemaal fris meer, waardoor ze wat nalekken. Dat geeft het verschijnsel ook.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2071
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor WPloeg » 02 dec 2011, 17:49

oke ik zal ze eens laten testen.
WPloeg
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 01 dec 2011, 19:43
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116,280S


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Douwe » 08 dec 2011, 19:32

ontsteking unid bobine / kabels enz enz
alles wat warm word heeft meer weerstand en werkt slechter
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor WPloeg » 14 dec 2011, 22:24

heb injectoren laten reinigen en voorzien van nieuwe rubbers,start nu wel beter alleen slaat nu direct weer af bij warme motor.
dus ik ga maar weer verder met zoeken.
WPloeg
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 01 dec 2011, 19:43
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116,280S


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Happysurfer » 14 dec 2011, 22:29

versleten zuiger veren zou kunnen de compressie ff laten meten
succes met het vinden van de oplossing
mvg Frits
Avatar gebruiker
Happysurfer
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 884
Geregistreerd: 19 aug 2010, 00:34
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Frits
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W107 560SL
Berlingo


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor BenzHans2 » 14 dec 2011, 22:35

Als je je injectorrubbers hebt vervangen, moet je de Co opnieuw afstellen.
Kan ook een vacuümlek bij je luchtmassameter zijn.
Zet de Co op 1 % bij stationair toerental en warme motor
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor WPloeg » 28 dec 2011, 16:27

probleem is opgelost heb co laten afstellen en toch direct ook maar een andere accumulator geplaatst.
start nu weer goed.
WPloeg
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 01 dec 2011, 19:43
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W116,280S


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 27 jun 2020, 09:48

Beste W126ers,

Mijn auto 280SE van 1985 werd zopas op de belgische APK afgekeurd vanwege overlast. Meer bepaald, de co-waarden waren te hoog en vanwege rookontwikkeling. De auto start onmiddelijk wanneer hij koud en moeilijk als hij warm. In dit forum vernam ik dat dit kan veroorzaakt worden door een defecte accumulator die zijn druk niet lang genoeg kan houden of één of meer lekkende injector(en).
Toen ik vorige vrijdag op de APK was, reed de inspecteur het voertuig binnen. Dan legt hij de auto stil gedurende ongeveer 10 min. In deze tijd voert hij allerlei zicht controles uit(gordels, chassisnr, roest, documenten enz). Dan pas begint de eigenlijke technische controle die begint met de co meting. Hij starte de motor die aansloeg omdat hij warm was...Dan draait is eerst niet op alle cylinders maar die komen binnen de 2 a 3 seconden bij zodat hij mooi rond loopt. Helaas ontstaat zit tijdens het slecht draaien de co-peiler al in de uitlaat en ontstaat er een wolk van rook.
Ik moet voor volgende vrijdag herkeuren. Mijn vraag: Kan ik de benzinepomp via een zelfgemaakt electrisch kabeltje continue aansturen gedurende de herkeuring (ongeveer 10 min) zodat de leiding op druk blijft ook met motor die niet loopt. Nadien zou ik dan na de keuring dat kabeltje gewoon weer verwijderen en in alle rust op zoek gaan naar de werkelijke oorzaak.

Alvast bedankt,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor BenzHans2 » 27 jun 2020, 09:57

Gewoon vacuumcheck en daarna co netjes afstellen op 1.5% bij warme motor
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 27 jun 2020, 10:07

Dank je Hans,

Waar en welk vacuüm moet ik controleren die van de spinnekop, de leidingen naar de injectors ?
En kan de benzinepomp via extern kabeltje aangestuurd worden of gaat dat niet helpen ?
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 28 jun 2020, 09:38

Gisteren aan het rubberen retourslangetje van de accumulator losgemaakt na een half uurtje gewacht te hebben vanaf wanneer ik de warme motor stilgelegd heb. Er liep heel veel benzine uit en het stopte niet. Ik neem aan dat accumulator stuk is of is dit normaal na een half uur ? Heb er een foto van gemaakt maar vind niet hoe deze foto toe te voergen.
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor RD500SEC » 29 jun 2020, 00:03

Het slangetje wat je los hebt gemaakt (van de accumulator, toch?) loopt van de accumulator naar de tank, dus zolang er brandstof in de tank zit, zal er brandstof uit het losgehaalde slangetje komen.

Als er brandstof uit het pijpje van de accumulator komt, is dat als het slangetje net is los gehaald, normaal, maar dat moet al snel stoppen, ook bij lopende motor zou er dan geen brandstof uit mogen komen.
Het slangetje tijdens deze test afdoppen, anders loopt de tank, zoals aangegeven leeg.

De brandstofpomp heeft een veiligheid schakeling die de pomp laat uitslaan als de motor afslaat.
Als je de pomp zo schakelt dat hij continu draait, overbrug je de veiligheid schakeling, dat is een punt van afkeur, dus daar ben je niet mee geholpen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1317
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 29 jun 2020, 10:06

Dank je richard,

Inderdaad ik heb het dunste slangetje losgemaakt op de plaats waar de 3 slangen samenkomen omdat ik daar makkelijker bij kon. Zal de test eens herhalen maar dit maal proberen het slangetje dadelijk aan de uitgang van de accumulator zelf weg te halen of de dikke slang komende van de tank afklemmen. Benzine kan zoals je aangaf dadelijk komen van de tank en niet van de accumulator. Ik heb ook terwijl de motor draait remreiniger rond de injectoren gespoten om te kijken of daar een luchtlek is. Toerental blijft onveranderlijk mooi stabiel want denk ik positief is ?

Mvg,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 01 jul 2020, 22:07

Dag allemaal,

Ik had het retourslangetje met een klemtangetje dichtgenepen. Ik weet dat niet katholiek is maar hij start nu wel goed met een warme motor. Ik wil dus een accumulator kopen. Als ge op de website van autoonderdelen aanbieders kijkt dan hebben ze 2 modellen voor een 280SE W126 nl Bosch 0438170017 tot bouwjaar 07/1983 en vanaf die datum 0438170044. Deze laatste heb ik nodig maar ge kunt die blijkbaar nergens nog bestellen. Kan ik ook de 0438170017 nemen ondanks dat mijn W126 een 85´er is ?
Ook was ik vandaag weer bij de Belgische APK. Bij de co meting mocht ik erbij zijn. Die was veel te hoog nl 9,5 en die mag in België 3,5 zijn met een oldtimer. Hij rookt ook lichtjes maar rijdt verder goed maar ik vrees dat er meer aan de hand is (schraapringen zuigers, klepsteelgeleiders, ...) Morgen ga ik op zoek naar een autoservicecenter waar ze nog een co meter hebben(zeldzaam) en ze misschien toch nog de co met 6 kunnen verlagen.
Enfin, efkes verder afwachten als dat gaat lukken want 6 is best veel.

Allemaal nog ne fijne dag,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor KlaasCA » 02 jul 2020, 16:02

Ik had vorig jaar ook een probleem met de CO op de (Belgische) keuring, zat over de 10%
Heb dit samen met een garagist bijgesteld tot de voorgeschreven 1.5% - geen extra kosten hoeven maken om CO correct te krijgen. (dit jaar terug wat proberen bijstellen maar stelschroef doet lastig, maar dat is een ander verhaal)
Dat ie rookt is normaal wanneer je CO zo hoog staat, ik zou me voorlopig daarover nog geen zorgen beginnen maken en eerst de CO correct zetten.
Vraag blijft wat de hoge CO veroorzaakt, in mijn geval heb ik dat niet kunnen achterhalen.
Waar woon je? Niet alle garages beschikken idd nog over een CO meetkast

Wat betreft accumulator : die heb ik vorig jaar ook vervangen en is prijzig (€250 dacht ik). Of ie uitwisselbaar is met een ander nr durf ik niet zeggen.
KlaasCA
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 23 feb 2015, 16:58
Roepnaam: Klaas
Type wagen: 260SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 02 jul 2020, 19:05

Dag allemaal,

Vandaag co laten afstellen en goed bevonden... deze opmerking is van het keuringsrapport verwijderd. Maar rookemissie was niet ok en daar moet ik binnen de 14 dagen terugkomen. Ik heb nu de wagen binnengedaan bij een oldtimerspecialist. Die gaat een compressietest doen. Als die goed is gaan we verder met deze motor. Voor te beginnen een oliewissel, filters, bougies en eventueel de klepseals anders bij vaststelling slechte schraapringen ga ik opzoek naar een andere m110 motor of in het ergste geval een andere W126 die al gekeurd is.
Het is nu in handen van anderen. Afwachten.
Wat betreft de vraag waar ik co afstelling heb laten uitvoeren: R&P Classics in Hoeselt België. Zelf woon ik in Borgloon.

Hopelijk komt het goed,

Fijne avond,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor BenzHans2 » 02 jul 2020, 20:24

Compressie geloof ik wel.
Denk alle vacuumdelen, zoals slangenstelsel onder de luchtmassameter en injectorrubbers.
Kleppen stellen zou ik mee beginnen en daarnaast de vacuumdelen.
In uiterste geval heb ik een zeer goed lopend m110 blok staan, maar denk dat het allemaal niet zo schokkend is
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 03 jul 2020, 19:16

Dag Hans en iedereen en allemaal,

Ik denk dat de auto nu een beetje gebrandmerkt is door mijn eerste bezoek aan de Belgische autokeuring. Het staat op het keuringverslag vermeldt zodat bij de herkeuring de inspecteur bij de herkeuring telkens extra gas uit versnelling gaat geven. Iets wat ze bij benzine auto´s normaal niet doen. Ik belde vandaag ook voor een Bosch benzine druk accumulator 0438170044 voor ongeveer 250 euro maar die is bij Bosch niet (meer) koopbaar. Bij Mercedes is ie wel verkrijgbaar voor de astronomische som van 607 euro Btw inclusief. Ze moesten beschaamd zijn. Maar goed, hij is nu bij een oldtimergarage en ik zal moeten wachten op meer nieuws. Ik houd jullie op de hoogte.

Fijn weekend,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Re: slecht starten bij warme motor

Berichtdoor Michelsb » 08 jul 2020, 11:32

Beste w126ers,

Auto heeft de Belgische APK gehaald. Nieuwe bogies, oliefilter en een antirookmiddel toegevoegd aan de olie. Nu is ie weer goed voor 2 jaar APK gekeurd rijden.
Ik heb aan Bosch Belgium de vraag gesteld of dat brandstofaccumulator 0438170017 ipv 0438170044 kan worden gebruiken.
Dat kan volgens hen. Ik heb er eentje in de UK besteld voor rond de 170 euro verzenkosten inbegrepen. Ik ben nu in blijde verwachting van dit onderdeel. Als ge dat vergelijk met de 600 euro bij Mercedes is dat wel een aanzienlijke besparing.
Ik heb een tijdje geleden ook nog een goede bijrijdersstoel gekocht van een sloopwagen in dezelfde bekleding want de bestuurdersstoel is aardig doorgesleten. Die ga ik ook monteren.

Allemaal nog een fijne dag,

Michel
Michelsb
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 02 jun 2015, 22:43
Roepnaam: Michel
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Kia Picanto 2017


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron