W126 Stabilisator Koppelstang vervangen (door metalen exemplaren)
Een stabilisator stang is een verende stang (torsie-stang) die het rechterwiel verbindt met het linkerwiel zodat als het ene wiel in of uit veert het andere wiel als het ware (verend) wordt meegenomen. Hierdoor wordt vooral het overhellen van de carrosserie in bochten verminderd terwijl er toch een goede vering van beide wielen gelijktijdig mogelijk blijft. De stabilisator koppelstang (In het Engels swaybar drop link) verbindt de draagarm van het wiel met deze stabilisatorstang.
Bij de W126 is deze uitgevoerd met twee kogelgewrichten die een positie verandering van de draagarm ten opzichte van de stabilisatorstang bij in en uitveren mogelijk maken. De rubbers die deze kogelgewrichten beschermen gaan in de loop van de tijd kapot waardoor vocht en vuil binnendringt en er slijtage optreedt en er speling onstaat. Dit is meestal goed hoorbaar bij lagere snelheden over kleine oneffenheden in de weg, waarbij de speling van de kogel, "bonk" geluiden veroorzaakt alsof de schokdemper kapot is. Je kunt dit met stilstaande wagen goed testen door niet recht naar beneden op de wagen te drukken, maar schuin naar beneden flink gericht naar de kant die je wil testen! Als je iemand anders laat drukken en zelf de koppelstang vast houd, kun je het meestal ook goed voelen.
Vervangen van een koppelstang van de W126 is vrij eenvoudig, je hebt alleen twee sleutels maat 17 nodig waarvan minimaal één steeksleutel (een 17er steek en een verstelbare sleutel/17er pijpsleutel of 17e dop werkt ook).
W126 Koppelstang origineel.jpg
Krik de wagen op (neem alle benodigde veiligheidmaatregelen) en verwijder het betreffende wiel. Op een hefbrug of put kan het wiel waarschijnlijk blijven zitten. Begin aan de bovenste kogel die aan de stang zit. Steek de steeksleutel op de zeskant die aan de kogel zit en de ander sleutel op de buitenste moer en draai deze los (gewone linkse draad, dus los tegen de klok in). Verwijder de moer en maak de koppelstang los van de stabilisatorstang. Gebruik nu de 17 steeksleutel om de onderste kogel uit de draagarm te verwijderen (ook hier gewone linkse draad, dus los tegen de klok in). Neem de nieuwe koppelstang en monteer in omgekeerde volgorde!
De originele koppelstang van de W126 is van kunststof en voor een 6,- tot 9,- euro zijn ze nieuw te krijgen van TRW, Febi of Moog. Voor de achterkant worden ook metalen exemplaren aangeboden voor een euro of 12,- per stuk en aangezien ik wel houd van een verbetering had ik deze besteld van het merk Moog.
W126 koppelstang Moog.jpg
Deze MOOG ME-LS-0221 staat vermeld als passend op de W126 SE/SEL. Op de doos staat MB 115 320 15 89, dus ik denk dat hij bedoeld is voor de /8 en navolgers met metalen koppelstangen. De stang wordt geleverd met twee zelfborgende moeren en het geheel ziet er een heel stuk degelijker uit dan de kunststof uitvoering. Hij is wel +/- 1cm langer dan het originele deel, maar dat is verder geen probleem. De schroefdraad van de bevestigingsbouten heeft een inwendige inbus en is 4mm langer dan het origineel, ook geen probleem! De zeskant (maat 17) die nodig is om het kogeldeel te draaien is slechts 4mm dik, terwijl het origineel 7mm dik is, dit betekent dat je een heel platte steeksleutel 17 nodig hebt om de bout in de draagarm te draaien en ook om hem misschien ooit weer eens eruit te halen !! Dat is wel een groot nadeel !! Ik heb zelf een heel platte 17er steeksleutel maar die is niet bedoeld om er echt kracht mee te zetten, dus of hij daar ook mee kan worden losgedraaid? Er is ook nog een mogelijkheid om de originele platte moer eerst op de bout te draaien, maar vanwege een schuin vlak aan de kogelkant gaat hij er niet helemaal op. Er moet dus iets verzonnen worden bij het gebruik van deze metalen koppelstang, wil je dit niet dan is een origineel kunststofdeel waarschijnlijk toch een betere optie.
W126 Koppelstang nieuw en oud.jpg