Het is een bekend euvel bij de M103 dat bij een warme start het systeem net te weinig brandstof krijgt om lekker door te kunnen starten. Er bestaat een brief van de toenmalige chef-constructeur, Dr. Kurt Oblander, waarin hij dat euvel uitlegt en dat ze het nooit echt netjes hebben kunnen verhelpen. Het is een combinatie van factoren:
-De CO te krap afgesteld vanwege de emissie-eisen.
-Startverrijking vanaf 15 graden uitgeschakeld (is later verhoogd naar 60 graden, maar niet alle auto's hebben de modificatie ontvangen). Oblander geeft aan dat zelfs de watertemperatuur van 60 graden vaak nog te koud is.
-Achterblijvende brandstof in de injectoren die weglekt, waardoor bij de warme start de druk weer opgebouwd moet worden.
Uit de brief van Oblander bleek dat het mogelijk zou moeten zijn om de startverrijking, via het brandstofpomprelais, not wat te tweaken.
De effecten van dit euvel zullen door andere factoren wel beïnvloed worden, neem ik aan. Ik heb een 260SE gehad waarbij alles fris en fruitig was, verse rubbers, injectoren, enz... En de warme start was altijd 2x starten
Grappig genoeg heb ik ook een 300SE gehad (ook dezelfde M103), die had het probleem weer niet. En dat was een motor met een stuk minder nieuwe delen.
De 260SE was uit 1986, de 300SL uit 1990, dus ik vermoed dat de 260 het oude relais had, en de 300SL het nieuwe.
De verdeler van de M103 is trouwens ook een erg zwak punt. De plaatsing is klote en daardoor erg gevoelig voor vuilaanslag en lekkage van motorolie via de achterkant. Bij de M119 hebben ze trouwens diezelfde domme constructie gebruikt. Ik heb onlangs 2 verdelers en de achterste kappen + rotors laten vernieuwen. Ze vielen zowat uit elkaar van ellende. 1 van de afdichtkappen was afgebroken en dat stuk kunststof had de binnenkant van de verdeler en de rotor vernield.