Goedenavond.
Sinds kort heb ik een bruine 500SE (zie even voorstellen) uit 1981.
De auto is niet perfect en zal dat ook niet meer worden, maar ik wil hem wel zo goed mogelijk draaiende hebben en alles moet werken, en dan stukje bij beetje pak ik de rest aan.
Wat heb ik er nu aan gedaan:
* nieuwe bougies
* nieuwe injectorrubbers (seals)
* electrische ramen gesmeerd
* moderne radio eruit en een oudere blaupunkt er in gezet
* dakraam rails schoongemaakt en gesmeerd, loopt nu weer soepel.
Wat moet er nog:
* Wissertje rechterkoplamp doet niets
* Trilling met wegrijden in de aandrijflijn (hardy schijven?)
* Stationair toerental met koude motor te hoog
* Cosmetisch (deurkappen spuiten, en 3 plekjes wegwerken)
Mijn vraag gaat over het stationaire toerental.
De Mercedes is uit 1981 en de motor heeft zwarte klepdeksels. Ik denk dat er een andere motor in is gezet. Het motor nummer wat er nu in zit is m117.965 . Toen ik de auto overnam liep hij stationair niet mooi. Bleef 1250 toeren draaien en liep hikkend. Koudstart was tegen de 2000 toeren aan. Na vervangen bougies en nieuwe injector rubbers liep de motor al een stuk beter. De motor liep wel veel te rijk, en de luchtklep bleef constant open staan. Het bleek dat deze er verkeerd om opzat. (top zat naar beneden). Na deze goed gemonteerd te hebben sloeg de auto niet aan. Dus de stationair schroef wat uitgedraaid en toen bleef de auto lopen, maar wel flink roken en stinken naar benzine. Na flink speurwerk uitgevonden dat de mengverhouding ook aan geprutst was. Dat heb ik nu zo afgesteld dat ie nog eerder te arm staat als te rijk. Met als gevolg, warme motor 750 tpm in P, 550 in D. Alleen vind ik dat het toerental koud nog te hoog is. (1500 tpm). Nu lees ik overal over een icv of stationair klep die vervuild zou kunnen zijn. Alleen kan ik deze niet vinden bij mijn motor.
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten Gerben