W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 feb 2019, 04:30

Stuurpomp revisie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Stuurpomp revisie

Berichtdoor Patrick1 » 17 jan 2019, 20:32

Vanaf de aanschaf hebben we last van een (luid)gillend geluid bij het volgas geven.
2 jaar geleden is er in de hobbyhut al even kort naar gekeken en hebben we de snaren gesteld en vernieuwd.
We merkten direct dat dit niet de oplossing was. De stuurpomp was wel verdacht. Later heb ik eens met een stethoscoop naar de stuurpomp geluisterd. Dit klonk alsof er een bak zand in ronddraaide.
Ik heb een andere stuurpomp op de kop getikt en wil die reviseren voor hij de wagen in gaat.
Dus het volgende setje besteld, maar dit zijn niet de juiste rubbers.

https://www.albertsoldtimerservice.nl/i ... n37gcit3j3

Nu staat er al bij vermeld dat deze set niet voor alle type's geschikt is.. Dat klopte ;)

Ik wil het volgende vervangen:

- 2 O-ringen (nr 19, 21) + de keerring (nr 13)
- Filter
- Pakking in het deksel
- Welke onderdelen kunnen/moeten ook vervangen voor een revisie?

Hebben jullie de Mercedes nummers hiervan? Dan bestel ik ze bij de dealer.

Nummer: 13: A0189976047 is?
Nummer: 19, 21: A0005868446?
Nummer: 41 Filter: ?
Nummer: 44 Pakking in deksel: ?

Onderstaande is extra:

Nu vind ik het leuk om de oude pomp ook te reviseren. Welk onderdeel kan voor het gillende geluid zorgen tijdens volgas?

Zijn er nog tips voor het installeren van de stuurpomp of het in elkaar zetten?

pomp.gif

pomp2.gif

pomp3.gif

pomp1.jpg

pomp2.1.jpg

pomp3.1.jpg

pomp4.1.jpg

pomp5.1.jpg

pomp6.1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
W115 240D
408 brandweer 1968


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Bayram » 17 jan 2019, 20:45

Minder belangrijk, maar ga je de deksel ook polijsten?
Ik wil die van mij ook nog doen maar ben volgens mij te diep gegaan.
Deksel heeft roestvlekken

Zo ja, pas daar dus voor op!
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1430
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW UP!


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Leeflang » 18 jan 2019, 00:59

De set van Albert is voor M103 (de 260 en 300).

- 0189976047 is nummer 26 op onderstaande tekening. Een afbeelding ervan is b.v. te vinden op https://www.auto-onderdelen24.nl/elring/203258
- 0005868446 is nummer 101 op onderstaande tekening en bestaat dus uit 3 ringen, ik denk nummers 19, 21 en 34 op jouw tekeningen. Een afbeelding ervan is b.v. te vinden op https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1877845
- Het driedelige filter, nummers 68, 71 en 74 op onderstaande tekening, 40, 41 en 42 op jouw tekeningen is vervangen door een eendelig filter, nummer 0004661604. Een afbeelding ervan is b.v. te vinden op https://www.auto-onderdelen24.nl/swag/2127398
- De pakking in het deksel, nummer 53 op onderstaande tekening heeft onderdeelnummer 0004661580.

Voor het drukventiel (92) en de as (95) zijn ook reparatiesets verkrijgbaar, het onderdeelnummer van die reparatiesets is afhankelijk van welke pomp ingebouwd is.

pomp.gif

N.B. de links zijn niet als aanbeveling bedoeld, maar alleen voor de duidelijke plaatjes, ik heb geen idee van de kwaliteit van de betreffende onderdelen en hoe de prijzen zich verhouden met die van de Mercedes dealer of andere leveranciers.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6169
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Patrick1 » 20 jan 2019, 13:37

@ bayram: die heb ik 2 jaar gelden gepolijst met all metal polisch. Eerst met scoth-brid opgeschuurd en daarna met een vezeldoek all metal polisch aangebracht. Het glimt enorm, maar je moet het bijhouden om glimmend te houden.

@ leeflang: super deze reactie!
Daar kunnen we wat mee. De onderdelen zijn besteld en hoop ik deze week binnen te krijgen.
Van het weekend is het hopelijk mooi weer zodat de pomp ingebouwd kan worden.
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
W115 240D
408 brandweer 1968


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor JohnPrins12 » 20 jan 2019, 18:25

Hoi,
Je zal het wel weten, maar laat die oliekering en O ringen een nachtje in de ATF zwemmen.
Ik heb het niet gedaan en alles was nieuw en was niet dicht na montage.
Succes.
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1197
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW R90 S 1974
W 211 E320 CDI uit 2008
W124 E300 turbodiesel uit 1993


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Patrick1 » 20 jan 2019, 20:03

Bedankt voor de tip ;) , maar dit was me inderdaad bekent.
Alle nieuwe rubbers zwemmen een nachtje in de olie voor ze geplaatst worden :handgestures-thumbupright:
Avatar gebruiker
Patrick1
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 dec 2014, 18:32
Woonplaats: Zuid-holland
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 420SE
W115 240D
408 brandweer 1968


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Collazos » 24 jan 2019, 14:54

Heb mijn stuurpomp nog kunnen redden door er geen ATF meer in te gooien.
Heb het systeem doorgespoeld en met een nieuw filter en Kroon hydraulic fluid SP3013 afgevuld.
ATF is goed voor de automaat maar niet voor de stuurbekrachtiging.
Heb dit uit betrouwbare bron.
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Avatar gebruiker
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1516
Geregistreerd: 21 jul 2008, 12:31
Woonplaats: Heemskerk
Roepnaam: Harry
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Daihatsu Young RV
Honda SC 38 (X4)
Vespa M 45


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Bayram » 24 jan 2019, 20:09

Beter een keer te vaak verversen dan te weinig.
Hou je het onderhoud goed bij dan kan ATF prima
Avatar gebruiker
Bayram
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1430
Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
Woonplaats: Overijssel
Roepnaam: Bayram
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW UP!


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Vlim » 24 jan 2019, 22:31

In al die jaren nooit problemen mee gehad. Welgeteld 1 lekkende stuurpomp van een 380SEC vervangen en een lekke slang na 38 jaar op de 500SE uit 1980.

Dus ATF lijkt me niet zo'n probleem.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1790
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SE - 1984
500SE - 1980
400SE - 1993
230CE - 1988
CL500 - 2000


Re: Stuurpomp revisie

Berichtdoor Weizengelb » 25 jan 2019, 10:23

Hallo,

ATF olie is ook gewoon voorgeschreven in het onderhoudsboekje: ATF olie Type A Suffix A

Heb ik ook nooit problemen mee gehad. Filtertje en olie vernieuwen is altijd goed.

Groeten, Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast