W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 08:46

Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 29 maart 2013, 23:53

Heeft er iemand kennis over hoe een Tempomaat aan een m110 280E blob bevestigd moet worden.

Ik heb een 280CE W123 weliswaar en ik heb een orginele tempomaat uit een W126 280 m110 gekocht in duitsland.

Kabelboom heeft relais stukje ? Massa stuk ? Kopppelling handel ? Koppeling regelunit en stuurmotor ?
snelheids puls dubbel stekker ?
En een pool ?


Verder zit er een beugel bracket bij en ik vraag me dus af ......

Hoe moet die beugel bracket aan het blok, hoe moet ik alle schroeven vast zetten ?
Heeft iemand foto's

Hoe moet de kabelboom gemonteerd worden ?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Danny » 30 maart 2013, 00:13

He Harry,
Ik stel de mijne beschikbaar als voorbeeld. :auto-swerve:
Danny, 280SE
Avatar gebruiker
Danny
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jun 2010, 23:16
Woonplaats: Grootegast
Roepnaam: Danny
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Crysler Neon 2.0i 16 klepper.
Honda CX650 C verchopt.


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 30 maart 2013, 01:38

Zie bijlage
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 30 maart 2013, 19:20

OK ontzettend bedankt voor het document.



Ik zit dat Pdf bestand door te lezen.

Blijf ik zitten met de volgende vragen, problemen.

Hoe komt die motor aan stroom...... moet die rommel niet achter een relais en/of afzonderlijk op een zekering worden aangesloten ?

Is die kabelboom compleet ?

ALs ik alles aansluit blijf ik met tacho-snelheidsopnemer en massa zitten duidelijk alleen de stroom ????


OF OF komt alle stroom (+) uit rempedaal ?

Wie weet meer ?

:unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :unsure: :silly: :silly: :silly: :silly:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 30 maart 2013, 19:46

Op pagina 13 staat de kabelboom.
Nummer 17 is de plus, die zit dus in dat 2-polige stekkertje.
Op de schema's verderop komt die aan punt a (Klemme 15 = geschakelde plus).
De andere aansluiting (8) van diezelfde stekker is voor de remlicht schakelaar.
Geen relais, geen extra zekering.

Het lijkt er op dat je de huidige stekker van de remlicht schakelaar los kunt trekken en deze 2-polige stekker (van je laatste foto) er tussen kunt plaatsen?

De bruine draadjes zijn voor de massa.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor ElGriffo » 30 maart 2013, 20:23

Dan mis je nog het snelheidssignaal , dat moet dan de ronde stekker zijn
ElGriffo
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 30 maart 2013, 20:43

Indeed, die ronde (rechts op de onderste foto) komt achterin de tellerbak.
Ik hoop dat de W123 die aansluiting ook heeft (zoals in http://www.w123club.nl/cruise-control-t4653.html#p58775 werkt blijkbaar met een andere stekker, maar dat zal het grootste probleem niet zijn), anders moet die er op gemaakt worden.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor ElGriffo » 30 maart 2013, 20:44

Heb nog wel zoon stekker voor je liggen kun je hem " over" solderen
ElGriffo
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 30 maart 2013, 21:03

@elgriffo, ja rondje is voot tacho-snelheidssensor

@leeflang
Ik heb motor type m110.988 :D pagina 13 ?
Onder aan staat nog een leitungsverbinder. Deze heb ik niet. Maar ik heb ook niet betreffende motor type......

echter ik twijfel, want begrijk niet waar stroom vandaan moet komen..... Als ik kijk op pagina 15.................

Dan zou er een kabel moeten gaan lopen van KLEM 15 ? of die zit daar al als standaard voeding van Remlicht.....
waarschijnlijk.
De paralell daar op (+) zit naar handel pool 2 en pool 1 op stuurapparaat......

Blijf het dan onwaarschijnlijk vinden dat die motor die een beste omvang heeft door die elektronica doos van stuurapparaat aangestuurdt gaat worden........

Hoeveel stoom gaar daar dan door heen........ wordt dat geen tosty ijzer ?
:ugeek:



@leeflang OEI ik meen dat ik ook zo'n zwartblokje heb......... die heeft dan twee polen ipv die ene aan mijn nieuwe Tempomaat ...... ik ga morgen in de auto duiken
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Panzerkampfwagen » 30 maart 2013, 21:12

Koop toch gewoon een vette volle W126 , ben je meteen van het gefrommel af en rijd je een dikke vette pooierbak! :violin: Herr Binsbergen heeft een hele volle mooie met veel pk'tjes id aanbieding ..
Groet Harm

Afbeelding
Avatar gebruiker
Panzerkampfwagen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1182
Geregistreerd: 15 mei 2010, 19:29
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: Harm
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 30 maart 2013, 21:38

ElGriffo schreef:Heb nog wel zoon stekker voor je liggen kun je hem " over" solderen


Wat voor stekker bedoel je.
Ik weet zeker dat ik een tweepolig hall gever blokje op de teller heb.
Een een polig gat weeet ik niet ?

Vraag me nu ook af hoe van twee polig signaal naar twee polig signaal te gaan ?
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 30 maart 2013, 21:47

Heino280CE schreef:Ik heb motor type m110.988 :D pagina 13 ?
Onder aan staat nog een leitungsverbinder. Deze heb ik niet. Maar ik heb ook niet betreffende motor type......

De kabelboom die op de foto's staat lijkt me die van pagina 13, die is blijkbaar eigenlijk bedoeld voor een W126 met 110.924 of 110.987 motor.
Dat andere kabeltje hoort bij de kabelboom op de volgende pagina, samen bedoeld voor een andere W126, met 110.989 motor.
Daar hoort het schema op de laatste pagina bij, het extra kabeltje zit daar tussen punt b en schakelaar 7.

Heino280CE schreef:echter ik twijfel, want begrijk niet waar stroom vandaan moet komen..... Als ik kijk op pagina 15.................

Dan zou er een kabel moeten gaan lopen van KLEM 15 ? of die zit daar al als standaard voeding van Remlicht.....
waarschijnlijk.
De paralell daar op (+) zit naar handel pool 2 en pool 1 op stuurapparaat......

De stroom komt van punt a (dat is in de zekeringenkast, bij de W126 van zekering nummer 12, 8 Ampère), via de standaard steller aansluiting van de remlicht schakelaar (nummer 5).

Heino280CE schreef:Blijf het dan onwaarschijnlijk vinden dat die motor die een beste omvang heeft door die elektronica doos van stuurapparaat aangestuurdt gaat worden........

Hoeveel stoom gaar daar dan door heen........ wordt dat geen tosty ijzer ?

Die is dus - samen met de remlichten - gezekerd met een 8 A zekering.
Meer stroom zal er door de motor plus de remlichten dus niet gebruikt worden, anders zouden er een heleboel W126's zijn waarvan de tempomat en de remlichten het niet doen.

Heino280CE schreef:OEI ik meen dat ik ook zo'n zwartblokje heb......... die heeft dan twee polen ipv die ene aan mijn nieuwe Tempomaat ...... ik ga morgen in de auto duiken

Er is op het W123 forum vast wel iemand die je vertellen kan welke van de twee pinnen je moet gebruiken.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 30 maart 2013, 22:57

Nog een vaag plaatje van de tempomat in een W123 gevonden.
Eigenlijk hetzelfde als op pagina 15 van de pdf, alleen een paar draadjes langs een andere weg getekend.
Rechtsonder staat het 2-polige ding achterop de teller (nummer 3 voor zover je het nog lezen kunt).
Blijkbaar moet de ene pin aan massa aangesloten worden en de andere aan de tempomat elektronica pin 11 (daar zit die ronde stekker aan).
Ik vermoed dat het niet uitmaakt welke van de twee pinnen aan massa en welke aan de tempomat komt, je zou even kunnen meten of niet toevallig een van de twee al aan massa zit.

W123.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 31 maart 2013, 16:58

Zoek me gek naar die afbeelding op Internet maar kan het niet vinden.....
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 31 maart 2013, 17:53

Die stond ooit (in 2008) op http://www.w123-forum.net/phorum/read.php?1,1187935 maar is daar niet meer te zien.
Google afbeeldingen had het plaatje nog wel (https://www.google.nl/search?hl=nl&neww ... 91&bih=513).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 31 maart 2013, 21:15

Ok ik heb hier waarschijnlijk antwoord gevonden http://Mercedes.thatchermathias.com/Ind ... trical.htm

uit lezen blijkt...lijkt sensor signaal uitwisselbaar.......

Ik heb het diagram dus gevonden wat onzichtbaar was :silly:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 01 apr 2013, 13:16

OK, ik heb wat nieuwe informatie gevonden

Net weer even bezig geweest buiten aan de auto.

Bijgevoegd document had ik nog niet en is erg nuttig......





Conclusies:

Mechanisch:

- Stuurpomp MOET eruit, want stuurpomp houder wordt vervangen met een andere die aan de achterkant stuurmotorhouderklemmen heeft

pag 2 foto 3

- eerste gashandel armpje op de gasklep moet vervangen worden, deze zit geklonken geborgd, geen idee hoe ik die los moet gaan krijgen

pag 2 foto 6



Elektrisch:

-:arrow: Wat is er nou precies aan bekabeling nodig ?
Ik heb Leitungsatz voor W126 die bijna identiek is aan leitungsatz 110.984 pag 6 afb. 16

Wat te doen: Kan ik deze gebruiken met een additionele leiding aangegeven als LEITUNGSVERBINDER voor 110.988 op pag 6 afb 17

OF moet ik gewoon die kabelboom speciaal voor m110.988 van pagina 7 afbeelding 18 gaan zoeken ???????
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Leeflang » 01 apr 2013, 14:34

Heino280CE schreef:eerste gashandel armpje op de gasklep moet vervangen worden
Dat staat er niet, er staat:
11 Klappenstutzen gegen den neuen Klappenstutzen tauschen.
Dat betekent dat je de hele gasklep moet vervangen, aan de nieuwe zou dat armpje al aan geklonken moeten zitten.

Heino280CE schreef:Wat is er nou precies aan bekabeling nodig ?
Ofwel die van afbeelding 16 (hoort bij schema 19), ofwel die van afbeeldingen 17 en 18 (horen beide bij schema 20), in dat geval horen er ook nog een relais (nummer 4 op schema 20) en een klep (nummer 5 op schema 20) bij, zie ook punten 30 t/m 32.
Het wezenlijke verschil zit hem overigens niet in die kabel van afbeelding 17 (rood in onderstaand schema), maar in de aansluitingen voor het relais en de klep (blauw).
bild 20.gif

Er zijn dus drie mogelijkheden:
  1. Je gebruikt de kabelboom die je hebt en bouwt het relais en de klep niet in
  2. Heb je het relais en de klep echt nodig, dan kun je op zoek gaan naar de kabelbomen van afb. 17 en 18
  3. Wil je relais en klep inbouwen maar geen andere kabelboom zoeken, dan kun je de kabelboom die je hebt uitbreiden met het blauw gekleurde stuk
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 01 apr 2013, 18:17

@ leeflang

Bedankt voor je reactie.
Dat bij C rood had ik ook gezien dat dat identiek maar anders getekend is in beide tekeningen.

Ik volg je analyse.

Mechanisch:

Dat leidt bij mij wel tot een teleurstelling voor wat betreft dat verhaal over die klep ...........
Ik kan dus niet dat handeltje gaan verwisselen ?????

Elektrisch:

Met je betoog en keuzes ben ik het eens. Zou gewoon zonder die klep sturing kunnen proberen.......
Echter misschien is dat niet slim.

Op zich wil ik best dat sturings deel met klepsturing en met relais nabouwen nabouwen:
EChter ik snap niet wat de componenten d en e zijn, of het moet zijn dat er als het ware een 'dubbel stecker ' is getekend, parallel waarbij g en f iets anders in de motor is ?????? wat ?
En wat moet ik met die diode op die stecker..... ? zit die er al ?

Bij dit alles vraag ik me überhapt af hoe dit alles werkt.
kep moet dicht vallen bij uitzetten CC en/of bij loslaten gaspedaal. Maar wanneer snelheid onder bepaalde grens komt 30km/h ofzo moet ie weer aanspring i.v.m. stationair........
Heino280CE
 


Re: Tempomaat orgineel aan m110 blok monteren

Berichtdoor Heino280CE » 02 apr 2013, 15:29

Ok
Kan met zekerheid zeggen dat F brandstof relais is en dat G dan de microswitch op gasstangen systeem moet zijn.

Vraag ik me nog steeds af waarom die schakelventil in het tempomat sturings gedeelte betrokken wordt ?

-brandstofbesparing ? uitzetten of decel ???
-Voor resume functie ?
-anders ?

Zou je het weg kunnen laten .......
immers after-market setjes gaan toch ook niet die schubabschaltung klep bedienen ??? Of zit ik mis
Heino280CE
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten